Welcome to Jordan


Welcome to Jordan, Asyraf  !



baru rasa macam mana bestnya family datang Jordan. Dah lama tak merasa dilawat family sejak habis sekolah asrama. Over excited sungguh~! 

Tapi nak mengada-ngada suruh mama abah datang Jordan datang memang payah lah.
Susah nak menang. 

 Sebab mama dengan abah ada pengalaman yang sama, malah jauh lagi 'menderita'
4 tahun belajar, balik cuti sekali kali je
tu pun sebab dapat tiket penaja sponsor
nak bersembang dengan keluarga pun kena bersurat-surat 
tunggu sampai berminggu-minggu baru dapat balasan.

Aku?
Alah, 
hari-hari boleh sms 
hari-hari boleh tengok muka guna skype
hari-hari boleh call dengar suara pakai weinak
tinggal tak boleh peluk depan mata je.

nak apa lagi ha?
tak reti bersyukur ke? 

baik.baik.
alhamdulillah~


Craniosynotosis

Salam~



CRANIOSYNOSTOSIS

Bila ruang-Nya engkau tutup awal dari masa
semata yang sekadar keliru
entah benar entah tipu
penghujungnya nanti kan terlihat jua
yang ditahan, membengkak ke lingkung nyata
yang disembunyi, sendiri ketara bagai ia ada

Untuk apa?
Bila sekadar memperlahan 
dan menambah tekan.

Tidak tercipta lapang tanpa tujuan

Jangan gusar membuka
kerana Tuhan sentiasa ada


(A.H)
2100
21 Januari 2013
Irbid




***************************************************************************

Secara literalnya dalam dunia perubatan, apakah yang dimaksudkan dengan CRANIOSYNOTOSIS?

Sumber : Hafizah Iszahanid [hafiza@bharian.com.my] di BHarian 30/05/2010



Masalah croniosynostosis berlaku satu pada setiap 2,000 kelahiran terutama keluarga berpendapatan rendah

SECARA umumnya, sebarang keganjilan bentuk kepala bayi tidak dapat dikesan sebaik dilahirkan. Malah jika ada pun, ramai ibu bapa yang mengaitkannya sebagai kesan kelahiran yang bersifat sementara.

Apakah tepat persepsi sedemikian? Apa yang pasti, jika keganjilan itu masih wujud dalam tempoh beberapa bulan selepas itu, janganlah berlengah untuk mendapatkan rawatan.

Hakikatnya, masalah bentuk kepala ganjil atau disebut ‘croniosynostosis’ bukan asing di kalangan masyarakat malah ia dilaporkan berlaku satu bagi setiap 2,000 kelahiran. Silap ada yang beranggapan masalah ini hanya mencacatkan penampilan kerana ia juga memberi kesan kepada kepintaran selain meningkatkan risiko pembedahan.

Pakar Bedah Plastik dan Rekonstruktif, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan, Dr Wan Azman Wan Sulaiman, berkata kebanyakan masalah croniosynostosis membabitkan keluarga berpendapatan rendah. Ini mungkin disebabkan faktor tidak mendapat pemakanan seimbang selain tidak mengambil vitamin tambahan sepanjang tempoh kehamilan.

“Walaupun bentuk kepala yang ganjil sangat menonjol, masih ada sebahagian masyarakat beranggapan croniosynostosis perkara biasa. Ini menyebabkan bayi berkenaan membesar dengan keadaan bentuk kepala tidak normal.

“Croniosynostosis adalah satu daripada beberapa kategori kecacatan pembentukan tengkorak sejak lahir. Ia merujuk pertumbuhan suture (garisan anatomi yang menyaksikan plat tulang tenggorak bersambung dan mudah dirasa pada kepala bayi baru lahir) tersekat atau terhad, yang selalunya menyebabkan tekanan pertumbuhan tengkorak (cranial) yang menyebabkan masalah penglihatan dan menjejaskan pembangunan intelek,” katanya.

Kata Dr Wan Azman sebagai tambahan, bentuk kepala yang tidak normal dikaitkan dengan masalah rendah diri dan masalah tingkah laku. Membetulkan kecacatan ini membantu melegakan tekanan tengkorak dan dalam jangka masa panjang, membaiki keyakinan diri.

Tengkorak bayi memiliki tujuh tulang. Umumnya, tulang ini tidak bersambung hingga usia bayi mencecah dua tahun. Ini bagi memberi peluang otak bayi berkembang. Sendi yang dikenali sebagai ‘cranial sutures’ iaitu tisu serat yang kuat bertindak memegang tulang-tulang ini. Di hadapan tengkorak bayi, suture itu bersilang dengan ubun-ubun dengan sifatnya kekal fleksibel hingga tulang bertemu.

Bagaimanapun, jelas Dr Wan Azman bagi bayi yang mengalami craniosynostosis, suture yang mana tulang tengkorak itu bertemu, tertutup sebelum waktunya. Ini menyebabkan perkembangan tulang tengkorak menjadi tidak normal sekali gus menyebabkan bentuk tengkorak menjadi ganjil. Namun, keganjilan bentuk tengkorak itu bergantung kepada suture mana yang tertutup.

“Craniosynostosis boleh menjejaskan satu atau lebih sendi tengkorak bayi. Dalam sesetengah kes ia dikaitkan dengan masalah abnormal yang menghalang otak daripada berkembang dengan sempurna.

“Punca croniosynostosis tidak diketahui sepenuhnya. Namun faktor genetik seseorang itu juga memainkan peranan dan menyumbang antara 10 ke 20 peratus kes. Biasanya faktor genetik dikaitkan dengan beberapa bentuk masalah craniosynostosis seperti sindrom Crouzon, Apert, Carpenter, Chotzen, dan Pfeiffer,” katanya.

Jelas Dr Wan Azman ada beberapa jenis craniosynostosis. Antaranya;
  • Sagittal synostosis (scaphocephaly) - adalah yang paling biasa. Ia menjejaskan suture pada atas kepala. Ia tertutup awal memaksa kepala membesar menjadi lonjong atau panjang. Bayi yang mengalami masalah ini memiliki dahi yang luas dan kerap kalinya membabitkan bayi lelaki.
  • Frontal plagiocephaly - Suture yang terbentuk antara telinga ke telinga dan di atas kepala tertutup hanya pada sebelah saja. Ia menyebabkan tengkorak kepala kelihatan lebih panjang pada satu bahagian dan lebih kerap menimpa bayi perempuan.
  • Metopic synostosis - jarang ditemui tetapi menjejaskan suture pada dahi. Ia menyebabkan dahi menjadi tajam. Keadaan ini boleh terjadi dalam kategori kes yang ringan hingga serius.

Mengenai rawatannya, Dr Wan Azman berkata, masalah ini memerlukan pembedahan. Bagaimanapun jenis pembedahan dan waktu yang sesuai untuk bayi dibedah bergantung pada jenis masalah yang dihadapi.

Bagaimanapun tujuan pembedahan itu tentunya untuk mengurangkan tekanan pada otak, membolehkan otak membesar secara normal dan memperbaiki penampilan anak. Tidak dinafikan, pembedahan kes craniosynostosis adalah sangat kompleks tetapi tidak mustahil untuk dilakukan.

Craniosynostosis yang tidak dirawat boleh menyebabkan kebutaan, kerosakan otak dan keganjilan bentuk tengkorak yang menjejaskan penampilan. Malah ia mungkin boleh menyebabkan halangan pada laluan pernafasan.

Info

Bagaimana mengenal masalah craniosynostosis?
  • Tengkorak yang bersaiz abnormal
  • Tiada ubun-ubun
  • Pertumbuhan kepala bayi yang perlahan atau tiada langsung pertumbuhan



*******************************************************************************

p/s: Percayalah  pada hati dan beriman lah dengan pertolongan Allah. Kullu kheir, insyallah~


Saya tengah rotation Pediatric. Ini lah yang terjadi bila baca buku tapi keluar emosi. Isk2x!




Jordan and her secret~

Salam

Minggu depan 20hb Januari, insyallah adik saya nun Russia akan datang ziarah Jordan selama 10 hari. 4 hari yang pertama, dia akan ikut travel skali dengan student-student lain dekat sini. Baki lagi 6 hari, kakak dia dah pening nak bawak pergi mana...

Selain dari Blog Ustaz Hazimin yang memang dah sangat terkenal untuk kisah-kisah sejarah Jordan, ada lagi satu entry blog lain yang saya suka baca - Lieth_syami ; sebab baru perasan ada banyak lagi tempat saya sendiri tak pergi. 

Tengokla nanti, kalau ada masa, bolehlah nak join adik berjalan sekali. hehe...

Bacalah entry bawah ni kalau berminat. Luas lagi rupanya Jordan ni. Banyak lagi belum pergi. =)

*
*
*
*
*

Tentang Jordan (Salah satu negeri dari Biladus Syam)


Menjejaki Islam di Bumi Jordan

Islam di Jordan
Jordan merupakan sebuah negara baru, memiliki berbagai keajaiban semulajadi yang mengkagumkan- terdiri daripada kesan-kesan peninggalan, makam-makam dan dharih oleh para Nabi dan sahabat pembawa cahaya keimanan kepada Allah swt. Kami disini mengalu-alukan kedatangan anda untuk menerokai keunikan warisan kami sebagai tanda penghormatan kami kepada pengunjung.

Geografi Jordan adalah terletak betul-betul dikawasan perantaraan antara Afrika,Asia dan Eropah. Kawasan ini, mempunyai tamadun peradaban dunia kuno yang hebat, kesan-kesannya didapati masih terpelihara walaupun telah ditinggalkan berabad lamanya.Sesuai dengan lokasi yang strategik dan iklimnya yg selesa, Jordan melakarkan berbagai sejarah dari setiap abad semenjak dari tahun 9500 s.m. Sejumlah besar daripadanya meninggalkan kesan serta bukti yang jelas dan nyata, yang membawa kepada pembukaan muzium-muzium oleh kerajaan,dan terbukti dgn kekayaan warisan ini Jordan maju dan membangun pada hari ini.

Bagi umat Islam, Jordan adalah bumi berkat kerana dengan adanya banyak kubur-kubur dan makam-makam suci.Menziarahinya amatlah digalakkan didalam ajaran Islam tidak kira lelaki atau wanita.Disini seorang muslim akan dapat mempelajari, memahami daan menghayati seterusnya dapat menambahkan keimanan mereka kepada Allah swt.

Jordan juga kaya dengan berbagai sejarah keagamaan.Terletak diantara Mekah, tempat suci bagi umat Islam diseluruh dunia, dan Baitulmaqdis, yg mana menjadi tempat keramat bagi penganut 3 agama besar; Jordan pernah berperanan sebagai pusat bagi para Ahli Kitab pada masa dulu.Kebanyakan kisah diawal-awal zaman kenabian Nabi Ibrahim yang disebutkan didalam Testament (kitab Yahudi kuno), Bible dan AlQuran AlKarim dikaitkan dengan Jordan; samaada mereka yang bermukim atau yang melaluinya ketika didalam permusafiran.

Itulah fakta secara umumnya yang bumi Jordan baru adalah terdiri daripada bahagian bumi berkat, di dalam Al Quran disebutkan:
“ Maha Suci Allah,yang telah memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yg telah Kami berkati sekelilingnya, agar Kami perlihatkan padanya sebagai tanda-tanda kebesaran Kami.Sesungguhnya Dia Maha melihat dan Maha mendengar.”
Berikutan itu, pada malam perancangan untuk percubaan membunuh Nabi Muhammad saw di Mekah sebelum Hijrah, Abu Jahal telah berkata:
“ Muhammad menjanjikan padamu taman-taman umpama seperti taman-taman Jordan”. Nabi saw bersabda bahawa Amman adalah perbandingan syurga didunia,sabdanya:
“ Telagaku(di Syurga) memanjang seperti jarak diantara Aden dan Amman di Balqa”
Hari ini Balqa adalah merupakan salah satu daripada 12 kawasan dibawah pemerintahan Jordan.

Kedua-dua tempat ini pernah memainkan peranan didalam bagi kehidupan Nabi Muhammad saw.Kali pertama ketika mana waktu kelahiran baginda, di Ummu Rasas,yg terletak ditenggara Madaba, Hanif Zeid bin ‘Amr bin Nufayl daripada Mekah telah berkata bahawa dia telah mendengar satu ramalan yang akan lahirnya seorang Nabi dikalangan manusia yg membawa agama seperti mana agama Nabi Ibrahim.Dan ketika mana Nabi Muhammad saw dan bapa saudaranya Abu Talib pergi berdagang bersama kafilah diantara mekah dan Damsyik, kafilah itu telah berhenti disuatu tempat bernama ‘Busra Al Syam’.Disinilah telah berlakunya pertemuan Nabi yg pada masa itu masih kanak-kanak dengan Rahib Buhaira. Disini juga Nabi dan pembantunya Maisarah telah bertemu dengan Pendeta Nestor.Sebagai tambahan,dalam perjalanan baginda ke Syria,baginda dikatakan telah berteduh dibawah sepohon pokok, yang mana sekarang terletak berdekatan Safawi didalam daerah Mafraq.

Islam mula-mula berkembang di semenanjung Tanah Arab ialah bermula dari sebelah utara Jordan.Disini juga telah terjadinya pertembungan Islam dan bukan Islam/Empayar Byzantine.Yang mengakibatkan berlakunya beberapa peperangan besar bagi abad ke7: Peperangan Muktah,Yarmuk dan Fahal.Yang mana menyaksikan ramai daripada para Sahabat dan panglima tentera Islam syahid dan dimakamkan disini (semoga dicucuri Rahmat keatas mereka),dan makam-makam mereka pada hari ini menjadi destinasi penting bagi umat Islam.

Sejak ditubuhkan sebagai kerajaan baru pada 1921, Jordan diperintah oleh keluarga Bani Hasyim. Hashimiah atau Bani Hashim, adalah suku kaum yang terkenal diantara suku kaum Arab Quraish, yang berketurunan dari anak Nabi Ibrahim, Nabi Ismail.Bani Hashim ini adalah bernasab dari Nabi Muhammmad melalui anaknya Saidatina Fatimah Az Zahra dan suaminya Saidina Ali Abi Talib r.a.sepupu Nabi Muhammad dan khalifah keempat dalam Islam. (semoga Allah melimpahkan kesejahteraan pada mereka berdua) dan mereka adalah tergolong dari golongan Ahli Bait iaitu ahli keluarga Rasulullah saw.

AMMAN
Jabal Qalaah - Teater Roman - Masjid Hussein - Masjid Raja Abdullah -
Abdul Rahman b Auf - Bilal b Rabah- Gua Ashabul Kahfi

Ibu negeri ini terletak dilokasi yang strategik untuk laluan ke negeri-negeri lain. Disini, anda akan menikmati berbagai kemudahan hotel, restoran, galeri-galeri seni dan muzium-muzium.Amman juga menyediakan berbagai kemudahan untuk membeli belah seperti barang kemas, kedai rempah ratus dan pasar, butik-butik moden yg memperagakan fesyen-fesyan terkini,cenderahati dan kraftangan yang cantik-cantik.

Amman merupakan gabungan bandar kuno dan moden, ia dikenali sebagai Rabbat Amman dikalangan penduduk tempatan.Dan dizaman pemerintahan Graeco-Roman dikenali sebagai Philadelphia.Secara faktanya, Amman adalah salah satu bandar tertua didunia yang masih diduduki oleh manusia.Pada asalnya,ia terdiri dari 7 buah bukit dan kini terdiri daripada 19 buah bukit.

Mercu tanda yg terkenal di sini ialah Jabal Qalaah dimana penemuan dan kerja-kerja penyelidikan keatasnya bermula dari zaman Bronze hingga ke pemerintahan Arab Islam. Di bukit ini, anda akan dapat menyaksikan kesan-kesan peninggalan Kubu Hercules, istana pemerintahan Umayyah yg dibina semula pada tahun 720 m. Dan Gereja Byzantine dari abad ke 6.Di kaki kota tersebut, anda akan menjumpai 6000 tempat duduk Teater Roman yg masih berada didalam keadaan baik.

Dari Teater Roman anda boleh bersiar-bersiar melalui pinggiran pusat bandar Amman sehingga tiba ke Masjid Hussein. Masjid bersenibina Turki ini telah dibina semula pada tahun 1924 oleh Raja Abdullah bin Hussein pengasas kepada Jordan moden, sebagai membaik pulih masjid asal yang dibina pada tahun 640 m oleh khalifah Umar Al Khattab ra.Anda juga tidak harus ketinggalan melawat masjid Raja Abdullah, yang dibina 1990 sebagai tanda peringatan kepada almarhum Raja Abdullah bin Hussein. Masjid ini juga digelar Masjid Biru kerana kebiruan langitnya.

Di Jubaihah, piggir Amman, anda boleh melawat makam Sahabat yang terkenal Abdul Rahman bin Auf bin Azzuhri ra.Diatas batu makam ini tertulis ‘antara 10 sahabat yg dijamin Syurga’ oleh Rasulullah. Beliau mengambil bahagian didalam semua peperangan utama dan dakwah dalam Islam, termasuklah Perang Uhud (di Madinah) Peperangan Khandaq, Penakhlukan Mekah (Futuh Mekah), Perang Hunain dan Badar dimana beliau telah mendapat kecederaan.Beliau adalah lambang keberanian umat Islam didalam perjanjian Hudaibiyah, satu perjanjian yg telah ditandatangani diantara Nabi Muhammad saw dan ketua-ketua kabilah Mekah. Dalam perjanjian tersebut, Mekah telah memberi pengiktirafan politik serta kebebasan kepada umat Islam. Dalam penakhlukan Baitul Maqdis, beliau dilantik sebagai wakil umat Islam.Abdul Rahman bin Auf adalah merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya juga sangat pemurah.Beliau pernah membebaskan 31 orang hamba abdi, dan pernah beliau menyumbangkan 700 ekor unta yang sarat dengan makanan. Dan disaat sebelum kematiannya beliau mewasiatkan sebanyak 1000 ekor kuda dan 50 ribu dinar untuk didermakan.

Sebuah bangunan moden melindungi makam sahabat utama Bilal bin Rabah ra.diperkampungan Bilal di Wadi Seer juga terletak dipinggiran Amman.Semenjak beliau masih menjadi hamba beliau telah pun memeluk Islam.Peristiwa ini menyebabkan kemarahan majikannya Umayyah b Khalaf, untuk memaksa beliau meninggalkan agamanya itu dia telah meletakkan sebiji batu besar diatas dada S.Bilal ditengah-tengah terik kepanasan Mekah.Beliau berjuang dengan penuh berani didalam perang Uhud dan Badar, didalam peperangan ini juga terbalas segala kejahatan majikannya dahulu.Beliau dianugerahkan dengan suara yang merdu dan merupakan muazzin peribadi Rasulullah.

Sebuah tarikan yang sangat popular diluar kota Amman iaitu Gua Raqim atau Gua Ashabul Kahfi.Kisahnya tercatat didalam AlQuran di dalam surah AlKahfi,ianya terletak diluar perkampungan AlRaqim ,10 km ke timurAmman.Setelah dianiaya dan ditindas oleh Raja Tarajan yang zalim kerana keimanan mereka,maka 7 orang pemuda beriman ini pun lari menyelamatkan diri bersembunyi didalam gua ini.Tuhan menyelamatkan mereka dengan menidurkan mereka selama 309 tahun lamanya,yang mereka sangka hanya tertidur selama 1 hari semalaman.Selepas dari zaman pemerintahan Kristian,mereka disedarkan dari tidur yang lama tetapi Tuhan telah menidurkan mereka kembali wallahualam. Disekitar gua tersebut,terdapat kesan runtuhan kerajaan Rom dan Byzantine seperti sebuah binaan masjid,sepertimana yang digambarkan didalam AlQuran.

MADABA

Terletak diselatan Amman Madaba terkenal sebagai ‘Bandar Mozek’.Merupakan tempat koleksi mozek terbesar didunia,berusia kira-kira 1400 tahun.Mozek Madaba yang paling terkenal ialah di ‘Peta Tanah Suci’,disana terdapat lebih 2 juta kepingan batu yang berwarna-warni yg membentuk gambaran Tanah Suci dan kawasan-kawasan sekitarnya.

Perjalanan sekitar 10 minit akan membawa anda ke Bukit Nebo,salah satu tempat yang dianggap keramat di Jordan.Disini anda akan menikmati pemandangan indah Laut Mati, panorama gunung-ganang, serta puncak AlQuds dapat dilihat dengan jelas dari sini.
Di puncak Bukit Nebo,anda akan berdiri ditempat dimana Nabi Musa berdiri melihat Sungai Jordan yang menghala ke Palestin.Bukit Nebo juga tempat istirehat terakhir Nabi setelah memimpin umatnya dari Mesir menyeberangi Padang Pasir Sinai ke bumi yang dijanjikan.Allah swt berfirman secara langsung kepada Nabi Musa, yang menunjukkan kekuasaan Tuhan ke atas kaum Nabi Musa.Kitab AlQuran telah menjelaskan dengan lengkap kisah kehidupan dan misi Nabi Musa as.Kisah Nabi Musa juga banyak disebutkan didalam AlQuran.

Didalam satu peristiwa, ketika mana Nabi Musa as memerlukan air, baginda telah mengetuk sebuah batu dengan tongkatnya dan dari situlah terbentuknya 12 punca air mata air ( Uyun Musa) yang masih wujud hingga ke hari ini.

Juga berhampiran Madaba terdapat Wadi Al Mujib diperkampungan Syaqiq.Di Syaqiq juga terdapat makam sahabat utama Abu Zar Al Ghifari.Terkenal dengan kejujuran dan kemurahan hatinya,Abu Zar juga adalah antara sahabat yang awal memeluk Islam, Beliau juga antara sahabat yang banyak menganjurkan pengagihan kekayaan.

Nabi Yahya as adalah putera kepada Nabi Zakaria as dan meneruskan usaha dakwah ayahandanya menyeru manusia kepada Tuhan.Nabi Yahya adalah seorang yang baik budi pekerti, baginda menetap dan berdakwah di di Perkampungan Bethany di Lembah Jordan. Nabi Yahya selalu mengikuti Nabi Isa as diBethany dan selalu sahaja menemani baginda dimana sahaja baginda berdakwah.Nabi Yahya dilantik sebagai Rasul sebaik sahaja baginda menerima wahyu dari Allah, firmanNya:
“Wahai Yahya! Berpegang teguhlah kamu pada kitab ini”(surah 10,ayat 12)
Herodias, yang berkahwin dengan kekanda Raja Herod,telah menghasut raja agar memancung Nabi Yahya as dikota Raja Herod diMukawir.Kepala Nabi Yahya telah dihantar ke Damsyik manakala badannya dikebumikan di Mukawir.
Anda boleh menziarahi tempat bersejarah ini diatas pergunungan diMukawir berhampiran Bethany 32 km dibarat daya Madaba.

KARAK
Perang Muktah-Zaid Al Harithah-Jaafar Abi Thalib-Abdullah Rawahah-Nabi Nuh-
Nabi Sulaiman-Zaid b Ali Al Hussein

Antara peperangan yang penting dan hebat ketika Rasulullah saw masih hidup ialah peperangan Muktah (629m). Ianya mengorbankan ramai para sahabat terdekat, yang syahid didalam pertempuran menentang tentera gabungan anatara Byzantine dan Ghassanid. Anda boleh menziarahi makam para sahabat seperti Zaid bin Harithah ra,
Jaafar bin Abu Thalib ra, dan Abdullah bin Rawahah ra di Bandar AlMazar AlJanubi berhampiran Karak.

Anak angkat Nabi Muhammad, iaitu Zaid bin Harithah telah mengetuai tentera Muslimin dalam peperangan Muktah. Beliau berjuang dengan tiada tolok bandingnya, penuh keberanian sehinggalah beliau gugur sebagai syahid.Beliau adalah satu-satunya sahabat yang disebut didalam AlQuran. Didalam surah 33 ayat 37
“ Maka tatkala Zaid telah mengakhiri keperluan terhadap isterinya (menceraikannya), Kami kahwinkan kamu dengan dia (habis iddah), supaya tidak ada keberatan bagi orang mukmin utk mangahwini isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya daripada isterinya.Dan ketetapan Allah itu pasti terjadi”.

Timbalan Panglima Tentera, Saidina Jaafar Abi Talib merupakan sepupu kepada Nabi Muhammad saw, yang menggantikan Zaid memegang panji Islam, Saidina Jaafar digelar ‘Jaafar At Tayar’ kerana telah kehilangan kedua belah tangannya ketika mempertahankan panji-panji Islam semasa didalam peperangan. Jaafar dikatakan memiliki ciri-ciri dan watak yang hampir sama dengan Rasululah saw. Beliau terkenal sebagai seorang yang murah hati terhadap golongan miskin dan juga merupakan antara perawi hadis terus daripada Rasulullah. Jaafar juga dilantik bagi memimpin kaum Muslimin untuk berhijrah ke Abyssinia / Habsyah (Ethiopia). Kaum Musyrikin menghantar perwakilan yang dipimpin oleh Amr bin AlAsh untuk membawa umat Islam kembali semula ke Mekah.Maka satu perdebatan pun telah terjadi dihadapan Raja Habshah, Jaafar dengan penuh keberanian, tidak sedikit pun gentar untuk menjelaskan mengenai Islam dan matlamatnya.Apabila Raja Habsyah meminta Jaafar menjelaskan pendapat Nabi Muhammad terhadap Nabi Isa as, Jaafar mendapati dirinya dalam kesukaran.Sebarang kesalahan dan kesilapan yang dilakukan, akan membahayakan umat Islam dibawah perlindungannya.Dengan bijaknya Jaafar menjawab: Aku akan memberitahu Tuanku pendapat Nabi Muhammad mengenai Nabi Isa, di mana Allah berfirman;
‘Isa adalah utusan Tuhan yang dilahirkan oleh Mariam’.Berdasarkan jawapan tersebut, Raja Habshah membenarkan kaum muslimin tinggal diHabshah untuk mendapatkan perlindungan.

Saidina Abdullah bin Rawahah adalah pengganti ketiga dalam mengetuai tentera Islam, selepas Zaid dan Jaafar syahid didalam peperangan Muktah. Abdullah terkenal dikalangan para sahabat kerana ketaatan, kepatuhan dan kesabarannya.
Beliau juga seorang yang bertaqwa dan tidak mementingkan diri disamping seorang tentera yang berdedikasi. Beliau juga adalah penyair yang terkenal dizamannya dan dilantik sebagai penyair Rasulullah. Sebelum beliau syahid di medan peperangan Muktah, Abdullah telah berkata kepada tentera Islam, yang ketika itu sedang berhadapan dengan tentera musuh yang amat ramai bilangannya dari gabungan tentera Byzantine dan Ghassanid, “ Wahai tenteraku! Jika kamu tidak terbunuh, kematian akan datang juga dalam apa cara sekalipun, takdir kematian sedang menanti, apa yang kamu cita-citakan telah pun dikabulkan,jika kamu lakukan sepertimana Zaid dan Jaafar lakukan, sesungguhnya kamu akan mendapat petunjuk”

Disekitar Kerak terdapat lagi makam-makam yang bermakna dalam Islam. Anda boleh menziarahi makam Nabi Nuh as di Bandar Kerak. Tuhan mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya untuk memberi peringatan atas seksaan yang berat keatas mereka jika mereka masih terus menyembah berhala. Kenyataan ini dinyatakan dalam Al Quran (surah 71,ayat 1-3) yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (Kami berfirman): ‘berilah kaummu peringatan sebelum datang kepanya azab yang pedih’.Nuh berkata: ‘Hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi ingatan yg menjelaskan kepada kamu,(iaitu)sembahlah olehmu Allah,bertakwalah kepadaNya dan taatlah kepadaku’.

Dianugerahkan dengan kebijaksaan dan ketaatan Raja Bani Israel, Nabi Sulaiman as yang makamnya terletak diSarfah berhampiran Karak.Nabi Sulaiman mempunyai kekuasaan yang hebat sehingga baginda dapat mengawal angin,menguasai bangsa Jin dan dapat memahami bahasa burung-burung dan segala binatang.Islam mengiktiraf Nabi Sulaiman sebagai Nabi yg sempurna sepertimana ayahandanya Raja/Nabi Daud as. Nabi Sulaiman disebutkan didalam AlQuran didalam 16 buah ayat.

Di Karak juga terdapat makam Saidina Zaid bin Ali Al Hussein ra.Beliau adalah cucunda Rasulullah yg hebat dan merupakan pemimpin umat Islam yang terkenal dengan keadilannya, kemuliannya dan berpengetahuan luas. Dalam menceritakan mengenai Zaid, Imam Jaafar Al Sadiq ada menyebut: “Dikalangan kami, Zaid adalah paling baik dalam membaca AlQuran, paling arif dalam agama,dan paling penyayang terhadap keluarga dan sahabat handai”.

Di persekitaran Karak,Istana Crusaders antara yang menarik untuk dilawati.Apabila Raja Baldwin II,yg menandatangani gencatan senjata dengan Sultan Salahudin telah mangkat, Reynald de Chatillion menggantikan tempatnya diawal 1180an.Beliau mempunyai reputasi yang tidak baik, seorang yang tidak jujur , pengkhianat dan kejam. Baginda mengingkari perjanjian, dan memerangi tentera Salahudin dengan angkatan tentera yg besar,yang membawa kepada kekalahan pada tentera Salib sendiri yg berkerjasama dengan Raja Guy dari Baitulmaqdis. Reynald telah dipenjarakan dan beliau adalah satu-satunya Raja Tentera Salib yang dijatuhkan hukuman mati oleh Sultan Salahudin.
Tidak jauh dari situ terdapat sebuah lagi Istana Crusaders terletak di bandar Shobak.Istana ini digelar Mont Real kerana binaan luarnya yang sangat hebat dengan pagar yg menggerunkan dan dikelilingi 3 lapisan dinding yang tebal.Sungguhpun memiliki skruktur yang sukar ditembusi,ia akhirnya jatuh ketangan Sultan Salahudin selepas berusia 75 tahun dari pembinaannya.

LAUT MATI
Nabi Lut as

Salah satu tempat bersejarah yang paling utama disini ialah Laut Mati, 400 meter dibawah paras laut dan merupakan kawasan yang paling rendah dalam dunia. Bertepatan dengan namanya, tiada satu pun hidupan yang hidup di dalam laut ini. Ini disebabkan oleh kandungan garam dan mineral yang terlalu tinggi kerana berlakunya penyejatan yang melampau. Kandungan semulajadi ini telah didiapati boleh menyembuhkan beberapa jenis penyakit, ia hasil dari penemuan Herod the Great 2000 tahun yang lalu.Hari ini anda boleh menikmati hasil keluaran mineral laut mati dalam pelbagai bentuk barangan kesihatan dan hotel mewah. Kepekatan kandungan garam yang tinggi dalam Laut Mati membolehkan anda dengan mudah terapung diatas air.

Berdekatan dengan Laut Mati, anda boleh melawat Gua Nabi Lut as. Nabi Lut as bersama ayah saudaranya Nabi Ibrahim as telah berhijrah dari Ur ke Iraq. Baginda menetap disebuah kawasan dibahagian selatan Laut mati. Baginda bersama anak perempuannya telah menyelamatkan diri ke dalam gua, ketikamana Tuhan membinasakan sama sekali kota Sadum, akibat daripada kemungkaran yang dilakukan oleh kaumnya. Tuhan telah menukarkan isterinya kepada patung garam kerana melanggar perintah Allah supaya tidak menoleh kearah kota Sadum yg sedang musnah. Apabila anda melawat gua tersebut, anda akan menyaksikan topografinya tepat sepertimana yang digambarkan dalam AlQuran.Lebih dari itu, anda boleh melawati kesan-kesan kemusnahan abad ke 6 dan kepingan mozek yang dibina disekitar Gua Nabi Lut.Kisah Nabi Lut as disebut didalam beberapa ayat didalam AlQuran.


LEMBAH JORDAN (AGHWAR)
Abu Ubaidah Al Jarrah-Muaz b Jabal-Shurahbil b Hasanah-Amir b Abi Waqas-
Dhirar AlAzwar

Kita teruskan lagi perjalanan dan ziarah ke tempat-tempat suci di Lembah Jordan, menziarahi makam-makam para sahabat Rasulullah saw dan ketua-ketua muslimin samaada yang syahid didalam peperangan atau yang menjadi mangsa wabak penyakit Taun Amwas yang menyerang pada tahun ke 18 selepas Hijrah.

Saidina Abu Ubaidah ibnu Al Jarrah adalah antara sahabat terdekat dengan Rasulullah dan antara yang terawal masuk Islam. Dikalangan umat Islam yang berhjrah ke Habshah pada hijrah pertama, Abu Ubaidah terlibat dalam hampir semua peristiwa-peristiwa penting dalam Islam. Selain dari itu, beliau merupakan salah seorang dari sepuluh sahabat yang Rasulullah sebutkan dijamin Syurga. Sebagai panglima tentera Muslimin utara, Abu Ubaidah telah berjaya menakhluki Syria. Rasulullah menggelarnya “Pemegang Amanah Bangsa” kerana pengetahuan tinggi yang dimilikinya. Setelah kewafatan baginda Rasulullah saw, Abu Ubaidah adalah diantara sahabat yang tulus hatinya dengan khalifah. Beliau percaya Saidina Abu Bakar As Siddiq adalah yang selayaknya memimpin umat Islam, kerana Rasulullah saw pernah meminta Abu Bakar menggantikan baginda sebagai imam solat ketika hayat baginda. Abu Ubaidah juga dapat menghindarkan umat Islam dari pemberontakan dan perpecahan dikalangan umat Islam.

Pada usia 58 tahun, beliau menjadi mangsa wabak penyakit taun yang sedang merebak luas di Syria. Makam beliau terletak di Pusat Lembah Jordan yang juga berfungsi sebagai pusat Islam dsini, yang lengkap dengan kemudahan seperti masjid, perpustakaan dan pusat kebudayaan.

Seorang yang kacak, pemurah itulah watak sahabat yang mulia iaitu Muaz bin Jabal ra,beliau memeluk Islam diusia yang muda ketika berumur 18 tahun. Beliau merupakan salah seorang dari sahabat yang menyusun Al Quran ketika Nabi Muhammad saw masih hidup.Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “orang yang paling faham tentang halal haram ialah Muaz bin Jabal” dan antaranya lagi sabdanya: “dikalangan ilmuan,Muaz akan berada dibarisan paling hadapan di hari pengadilan kelak”. Sebelum menyertai Abu Ubaidah Amir Al Jarrah dalam penakhlukan yang membawa kejayaan pada beliau, Nabi Muhammad menghantar Muaz bin Jabal sebagai penasihat kepada penduduk Yaman.Muaz juga mengambil mengambil bahagian dalam ‘Perjanjian taat setia’(Bai’tul Aqaba) antara Nabi Muhammad saw dan pengikut-pemgikutnya dari Madinah.Muaz meninggal dunia pada usia 38 tahun di Lembah Jordan, kehidupannya selain dari itu banyak dipenuhi dengan mengajar Al Quran dan Islam. Makam beliau hari ini dibina dari sebuah bangunan moden dengan 5 buah kubah.

Saidina Syurahbil bin Hasanah ra adalah diantara umat Islam yang awal berhijrah ke Habshah.Beliau terkenal dengan keimanannya yang tinggi, kebijaksanaan, keberanian dan kejayaannya dalam pentadbiran. Syurahbil terlibat aktif dalam medan pertempuran Yarmuk dan penakhlukan Baitulmaqdis. Apabila Khalifah Abu Bakar Al Siddiq menghantar tentera Muslimin ke Syria, Syurahbil dilantik untuk mengetuai tentera tersebut menahkluki Jordan. Kemudian, Khalifah Umar Al Khattab melantik Syurahbil sebagai Gabenor Negeri Syria, kerana hubungannya yang baik dengan golongan bawahan. Beliau meninggal dunia kerana terkena wabak seperti yang terjadi ke atas Abu Ubaidah Amir Al Jarrah.

Saidina Amir bin Abi Waqqas merupakan saudara sepupu sebelah ibu dari Rasulullah saw dan juga merupakan antara orang terawal memeluk Islam. Dia tetap mempertahankan keimananya sekalipun ibunya Himnah, anak kepada Abu Sufyan bin Harb bin Umayyah,bersumpah untuk berjemur dibawah terik matahari sehingga dia meninggalkan Islam. Beliau berhijrah ke Habshah dan menyertai perang Uhud. Beliau adalah orang yang dipercayai untuk menjadi utusan membawa mesej dari ketua tentera Muslimin kepada khalifah di Madinah.Beliau juga merupakan timbalan kepada Saidina Abu Ubaidah dalam kawasan pemerintahannya didaerah Syria. Anda boleh menziarahi makamnya yang terletak didalam sebuah bangunan berkubah diperkampungan Waqqas disebelah selatan Lembah Jordan.

Saidina Dhirar Al Azwar adalah seorang penyair dan juga seorang yang suka berperang. Beliau terlibat dala memerangi golongan murtad dan turut serta dalam penakhlukan Syria, bersama-sama dengan adiknya yang terkenal Khaulah bt AlAzwar. Makam Dhirar terletak dalam sebuah bangunan berkubah dibandar Dheir ‘Alla. Pada tahun ke 18 selepas hijrah beliau turut menjadi korban serangan wabak Taun Amwas.

SALT
Nabi Syuaib-Nabi Yusha-Nabi Ayub-Maisarah b Masruq A‘Absi

Perjalanan hampir setengah jam kebarat laut Amman akan membawa anda ke Salt, yang suatu ketika dahulu pernah menjadi ibu negeri Jordan. Pada zaman Turki Usmaniah, Salt merupakan pusat pentadbiran utama kawasan-kawasan sekitarnya.Anda boleh menerokai bandar kuno ini dengan persisiran jalan yang indah dan rumah-rumah yang mempesona dengan ciri-ciri lengkungan tingkap-tingkap purba.

Disekitar Salt terdapat beberapa makam tokoh-tokoh utama dalam Islam yang namanya pernah disebut didalam AlQuran. Dalam sebuah masjid moden di Wadi Syuaib, terdapatnya makam Nabi Syuaib as, ayah mertua kepada Nabi Musa as. Nabi Shuib telah memberi perlindungan kepada Nabi Musa setelah dia membunuh seorang penduduk Mesir. Berkali-kali dia berdakwah kepada kaumnya dan meminta kaumnya supaya meninggalkan perbuatan jahat mereka terutamanya dalam mengurangkan timbangan dan sukatan dalam perniagaan.

Makam Nabi yusha’ as terletak didalam sebuah masjid sebelah barat Salt. Baginda adalah anak murid kepada Nabi Musa as. Dan seterusnya menjadi pengganti Nabi Musa. Nabi Yusha’ memimpin tentera bani Israel dalam penakhlukan ke atas Palestin.

Sebuah kawasan di barat daya Salt dikenali sebagai (Khirbet Ayub), disini terdapatnya makam Nabi Ayub as yang terletak didalam sebuah binaan kuno. Nabi Ayub disebutkan di dalam Al Quran sebanyak 4 kali. Kesabaran dan keimanannya yang tinggi memberi kekuatan kepada baginda menghadapi ujian-ujian yang berat dan hebat.Nabi Ayub mendapat pujian dari Tuhan melalui ayat (surah 21,ayat 83-84) yang bermaksud:
“Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya, “(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan yang Maha Penyayang diantara yang penyayang’. Maka Kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakitnya dan kami kembalikan keluarganya padanya,dan kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai satu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah.

Beberapa koleksi batu batan menghiasi makam Maisarah b Masruq Al ‘Absi yang terletak dibarat Salt dalam Bandar ‘Arda.Beliau menjadi saksi Haji Wida’ Rasulullah saw,mengambil bahagian didalam peperangan Yamamah dan penakhlukan Syria. Pada tahun ke 20 selepas hijrah, beliau memimpin tentera muslimin menawan Byzantine dan menjadikan beliau tentera Islam yang pertama memasuki bumi Byzantine.

AJLUN
Nabi Khidir-Kota Ajlun-Ikrimah b Abu Jahal

Perjalanan singkat ke barat laut Jerash akan membawa anda melintasi hutan pokok Pain dan pohon Zaitun yang tumbuh sepanjang jalan menuju ke Ajlun, sebuah bandar abad pertengahan. Disini anda akan mmenemukan Istana Ajlun yang dibina pada abad ke 12 oleh Usamah bin Munqith anak saudara Sultan Salahudin. Bangunan yang bersenibina Arab dan Islam ini pernah dijadikan kubu dan benteng ketenteraan bagi melindungi kawasan tersebut dari dicerobohi oleh tentera Salib. Hari ini, istana ini masih dipelihara kecantikannya dan ia merupakan tarikan utama kepada para pelancong-pelancong dalam dan luar negeri.Skruktur binaannya, menara, galeri dan anak tangga istana tersebut menjadi bahagian-bahagian penting yang mengindahkan pemandangan diatas bukit berhampiran, yang pastinya akan membuat anda terpesona.

Tidak jauh dari Ajlun, terletaknya makam Saidina Ikrimah bin Abi Jahal. Beliau adalah salah seorang musuh utama Rasulullah saw hinggalah akhirnya beliau memeluk Islam. Selepas pengislamannya,Ikrimah menebus dosa-dosanya dengan membantu usaha-usaha mengembangkan Islam.Ikrimah telah syahid dalam medan pertempuran Yarmuk. Beliau juga terlibat dalam memerangi golongan murtad dan penakhlukan Syria.

Selain dari itu, terdapat juga makam Nabi Khidir as di Ajlun.Nabi Khidir bukan seorang rasul tetapi seorang yang sangat taat. Nabi Khidir dikatakan mempunyai beberapa makam di Jordan seperti di Salt, Mahis, Karak dan Irbid. Nabi Khidir dianugerahkan dengan berbagai mukjizat untuk membantu baginda mendidik manusia membuat kebaikan dan menjadi hamba Allah yang baik. Kisah baginda yang terkenal bersama Nabi Musa as dirakamkan dalam AlQuran surah Al Kahfi (ayat 64-82).

IRBID
Nabi Daud- Abu Darda-Medan Yarmuk

Menurut sejarah Islam, pemerintah Empayar Rom( Byzantine), Hercules telah menubuhkan sebuah angkatan tentera yang besar yang diketuai oleh abangnya Theodorus untuk menetang tentera Muslimin dalam peperangan Yarmuk pada Ogos 639 sm. Peperangan tersebut berlaku ditebing sungai Yarmuk sebelah utara Jordan. Walaupun jumlah tentera Muslimin terlalu sedikit berbanding tentera tentera musuh yang begitu besar, namun dibawah pimpinan Khalid Al Walid mereka telah mendapat kemenangan yang menakjubkan. Dengan itu Islam pun dapat menguasai Syria.

Di Mazar Al Shamali, berdekatan Irbid, terdapatnya makam NabiDaud as. Semasa kecil, Nabi Daud as telah melastik Jalut dengan batu dan akhirnya menjadi Raja Bani Israel yang kedua selepas Saul. Nabi Daud adalah Rasul yang menerima kitab suci (Zabur) dari Tuhan. Nabi Daud berada di Jordan ketika terjadinya perselisihan dengan Saul didalam beberapa perkara berkenaan dengan dakwahnya.

Makam Saidina Abu Darda terletak dalam sebuah bangunan moden diperkampungan Soam Al Shunnaq berhampiran Irbid. Abu Darda merupakan salah seorang sahabat yang paling setia dan tinggi keimanannya. Beliau dikatakan selalu berada disamping Rasulullah saw. Abu Darda sangat terkenal dengan kepakarannya dalam mengingati, mentafsir dan menterjemah hadis-hadis Rasulullah saw. Beliau terlibat didalam beberapa peperangan dan dilantik sebagai Gabenor Wilayah Bahrain.

DECAPOLIS
Pella-Medan Fahal-Umm Qais-Jerash-Nabi Hud

Kerajaan Rom menubuhkan Decapolis dengan gabungan 10 buah bandar dari bahagian utara Jordan, Syria dan Palestin. Bertujuan untuk memudahkan urusan perniagaan dan perdagangan dan juga untuk melindungi kawasan-kawasan yang jauh dari empayar mereka. 4 daripada Bandar-bandar tersebut terletak dalam wilayah Jordan iaitu Philadelphia (Amman), Jerash (bandar paling maju), Pella dan Ummu Qais.

Pella merupakan tempat tarikan pelancong yang terkenal, terletak di Lembah Jordan. Disini terdapatnya contoh-contoh pekerjaan awal manusia, dapat dilihat dengan jelas dari skruktur binaan dari zaman Rom,Byzantine dan Islam. Pella bertambah maju dizaman Greco-Roman. Era Byzantine menyaksikan pembangunan Pella dengan terbinanya jalan-jalan baru dan perkembangan industri-industri tempatan. Pella dikenali dikalangan bangsa Arab sebagai Fahal,kerana disitulah telah berlakunya Perang Fahal iaitu peperangan antara tentera Byzantine dan tentera Islam, yang ketika itu dipimpin oleh Khalid Al Walid dan Abu Ubaidah Amir AlJarrah pada Januari 635 m. Kemenangan berpihak kepada tentera Islam, tetapi dasar liberal Jordan diambil dari Byzantine.Pella kemudiannya diletakkan dibawah sistem perundangan Islam Usmaniah.

Salah satu tempat terpenting di Decapolis ialah Umm Qais, yang dikenali dengan barangan antik Gadara. Umm Qais terkenal sebagai pusat kebudayaan dimana menjadi tempat beberapa penyair dan ahli falsafah antaranya Theodorus,yang mana ianya diibaratkan seperti Athens Baru. Dari kejauhan sebuah bukit di Umm Qais akan kelihatan beberapa kesan runtuhan 2 buah Teater Rom, panorama Sungai Jordan, Laut Galilee dan Bukit Golan. Dsini juga Nabi Isa as pernah memperlihatkan beberapa keajaiban tentang Garadean Swine .

Tidak kurang dari satu jam perjalanan ke Utara Amman, akan membawa anda ke satu tempat yang dipenuhi dengan kehijauan dan lembah sungai iaitu Greco-Roman, yang merupakan Bandar Jerash. Jerash dikenali sebagai Pompeii of the East kerana pemeliharaan alam semulajadinya yang luar biasa.Ia juga merupakan bandar terbesar diluar Itali yang berjaya mengekalkan ciri-ciri kerajaan Rom.

Tiga buah pintu gerbang yang dibina bagi menyambut ketibaan Raja Hadrian pada tahun 129 sm, akan menyambut anda apabila anda memasuki Jerash. Apabila memandang kearah dinding-dinding kota Jerash anda seolah-olah berada dizaman purba dan apabila melalui deretan tiang-tiang lama disepanjang jalan,anda solah-olah melihat gambaran sebenar tempat beribadah, pentas teater yang bergemerlapan,plaza-plaza, tempat mandian dan dataran awam.Teristimewa pada bulan Julai, kehidupan zaman kuno ini kembali dalam acara tahunan iaitu Festival Kebudayaan dan Kesenian Jerash yang menarik ramai pelawat dan pelancong.

Disebuah puncak bukit tidak jauh dari dari Jerash, anda boleh menziarahi makam Nabi Hud as. Disini terdapatnya sebuah masjid moden yang mempunyai sebuah gua, tempat Nabi Hud dikatakan telah wafat. Nabi Hud as berdakwah kepada kaum Aad supaya beriman kepada Allah swt. Surah Hud dinamakan sebagai surah yang kesebelas didalam AlQuran.

ISTANA PADANG PASIR
Qasr Kharaneh-Qasr Amra

Muawwiyah bin Abu Sufyan, khalifah pertama dalam kerajaan Usmaniah, (661-750 m) telah memindahkan pusat pemerintahan Islam daripada Madinah utara ke Damsyik. Daripada Damsyik, Empayar Islam telah berkembang dengan hebatnya. Pemerintahan Umayyah telah memajukan jajahannya dengan binaan-binaan bertaraf tinggi seperti Dome of the Rock di Baitul Maqdis dan The Great Mosque di Damsyik. Dikawasan gurun di Jordan pula, pemerintahan Umayyah telah membina beberapa astaka,perhentian-perhentian untuk kafilah dagang, tempat mandi yang terasing, rumah rehat untuk pemburu yang semuanya dikenali sebagai Desert Castle/Istana Padang Pasir. Istana ini dilengkapi dengan ruang kaki yang bermozek, dinding yang dihiasi lukisan,ukiran-ukiran yang bermotifkan manusia,haiwan, peristiwa dan corak-corak. Istana-istana ini berdiri megah sebagai sebuah monumen dizaman kegemilangan Islam.

Istana gurun ini beperanan sebagai tempat rehat / tempat mengasingkan diri bagi para pemerintah Umayyah dari kesibukan kehidupan dikota dan juga untuk menjalinkan hubungan baik dengan suku kaum yang menyediakan segala keperluan mereka. Bangunan tersebut terletak didlam kawasan yang luas dan lebar iaitu dalam kawasan pertanian yang mempunyai pengairan air. Ia juga dilengkapi dengan sistem hidro yang dengan itu menjadikannya sebagai pusat pertanian. Sebahagian daripada bangunannya digunakan sebagai tempat persinggahan dan tempat rehat bagi mereka yang dalam perjalanan ke Hijaz.

Istana-istana gurun seperti Kharaneh, Mushatta, Qastal, Tuba, Hallabat, Muwaqqar, Hammam Al Sarah dan Amra boleh dilawati dalam sehari perjalanan dari Amman melalui lebuhraya moden yang berturap.

PETRA
Nabi Harun as

Antara warisan yang paling berharga di Jordan Kota Nabatean, Petra. Ia merupakan warisan dibawah UNESCO. Petra menarik pelawat dan pelancong serata dunia.Untuk sampai ke Petra, anda perlu berjalan melalui jalan-jalan sempit dan jurang dipadang pasir yang digelar Siq.Selepas berjalan lebih satu kilometer, anda akan dikelilingi dengan dinding batu raksasa yang ketinggiannya melebihi 170 meter, dan ini membuatkan Petra sebuah Bandar yang unik yang masih bertahan. Ukiran Nabatean ini melindungi makam

diraja dengan batu batan pejal dipinggir gunung.Hampir keseluruhan kota Petra dihiasi dengan ukiran batu batan merah, sehingga tidak hairanlah ia digelar “Bandar Mawar Merah”.

Diatas puncak Jabal Al Harun berdekatan Petra, terletaknya makam Nabi Harun as saudara kepada Nabi Musa as .Tuhan mengilhamkan kepada Nabi Musa supaya melantik Nabi Harun sebagai menteri. Nabi Musa meninggalan Nabi Harun untuk menggantikan tempatnya ketika baginda pergi bermunajat dengan Tuhan dipergunungan Sinai, setelah dia berjanji dengan kaumnya untuk mendapatkan kitab Taurat, sebagai panduan hidup mereka. Nabi Harun wafat lebih dahulu daripada Nabi Musa dan makamnya merupakan salah satu daripada kesan-kesan peninggalan Islam.

TAFILAH
Jabir Abdullah AlAnsari-Nabi Sith-Farwah Amir AlJudami-Harith Umair Al Azdi

Salah seorang sahabat yang dikasihi, Saidina Jabir bin Abdullah AlAnsari, makamnya terletak diTafilah. Beliau mengambi bahagian dalam 19 kempen ketenteraan dan berada disisi Rasulullah saw ketika peristiwa Futuh Mekah. Atas permintaan Rasulullah, Saidina Jabir banyak meriwayatkan hadis-hadis dan beliau juga banyak menjadi saksi kisah-kisah kehidupan Rasulullah saw dan mukjizat baginda. Hari-hari terakhir Jabir dipenuhi dengan mengajarkan ilmu sekumpulan pelajar di Masjid Nabawi, Madinah.

Berdekatan Tafilah juga terdapat makam anak ketiga Nabi Adam as iaitu Nabi Sith as. Ia juga merupakan kesan peninggalan Islam. Terdapat juga makam Farwah bin Amr Judami berhampiiran air terjun Afra. Beliau merupakan gabenor Rome-Byzantine bagi wilayah Ma’an sehinggalah beliau syahid disalib oleh pemerintah Rom kerana memeluk Islam.

Nabi Muhammmad saw telah menghantar Saidina Harit Umair AlAzdi sebagai utusan kepada pemerintah Basrah diSyria untuk mengajak mereka menerima Islam. Apabila di Tafilah, Syurahbil bin Amru Al Ghasani gabenor Muktah telah menangkap dan memancung Harith. Kejadian ini telah menyebabkan terjadinya peprangan besar iaitu Perang Muktah. Dalam sebuah banguan moden 20 km ke selatan Tafilah, anda boleh menziarahi satu-satunya makam sahabat Nabi ynag syahid ketika menjalankan misinya sebagai utusan rasul.

SELATAN JORDAN
Humaima- Ka’ab b Umair AL Ghifari-Jabal Al Tahkim-Abu Musa Al Ashaari

Di bahagian selatan, berhampiran Ras Al Naqab, terletaknya Humaima yang merupakan pengkalan Kerajaan Abbasiyah. Dari situlah mereka telah merancang untuk merampas kuasa khalifah dari kerajaan Umayyah. Nabi saw menghantar Saidina Ka’ab b Umair Al Ghifari kepada puak Quda’ah diselatan Jordan untuk menyeru mereka kepada Islam. Malangnya beliau telah dibunuh dan makamnya terletak di Salmani dalam wilayah Tafilah.

Di pertengahan perjalanan antara Hijaz dan Syria, diatas sebuah bukit di Udruh antara Ma’an dan Shobak, terletaknya Jabal Al Tahkim atau bukit penghakiman. Disinilah selepas Peperanagn Siffin, Abu Musa Al Ashaari wakil khalifah Ali b Ali Thalib bertemu dengan Amru bin Al Ash wakil Muawwiyah bin Abi Sufyan sebelum berlangsungnya penghakiman.Kedua apihak telah bersetuju untuk menyelesaikan konflik mereka. Disebelah utara Bandar ma’an ialah Jabal Al Ashaari dan disitulah terletaknya makam Abu Musa Al Ashaari.

AQABA
Masjid Usman-Kota Mamluk-Kubu Sultan Salahudin

Juga terletak di bahagian selatan Jordan, disini letaknya Pelabuhan Aqaba, Laut Merah . Ia dikelilingi dengan gunung ganang yang akan kelihatan seperti berubah warnanya apabila tiba hari siang. Perairannya yang jernih, kehidupan anggota tentera laut dan iklimnya yang nyaman, menjadikan Aqaba lokasi yang ideal bagi para penyelam, snorkling dan berbagai acara sukan air. Selain dari menikmati pancaran matahari, laut dan pasir, Aqaba juga menjadi pusat beberapa lokasi menarik. Antaranya masjid Usman di Ayla,yang dibina ada zaman pemerintahan Saidina Usman bin Affan. Terdapat juga Kota Mamluk dan Istana Sultan Salahudin yang terletak disebuah pulau ditengah-tengah teluk.

WADI RUM
Di bahagian tenggara Petra terletaknya sebuah kawasan antara gurun tercantik didunia. Ia dikenali sebagi Wadi Rum. Wadi Rum ialah sebuah kawasan yang sangat luas, beralun dan bagaikan Syurga. Pendakian , pengembaraan pacuan 4 roda,tunggangan unta, belon udara panas merupakan cara-cara untuk anda menjelajahi gurun pasir yang belum tercemar ini.



Credit To: blog leith_syami & Regal Trvel LTd ( Middle East & Europe )

P365

Salam



Saya suka sesuatu yang menarik. Apatah lagi kalau yang ada makna. Contohnya gambar. Gambar yang cantik memang awesome! Boleh kasi orang tenang dan hepi. Malah kadang-kadang  boleh buat orang jauh terbayang ke belakang. Mengenang.

Mengambil gambar adalah jauh lebih mudah dari menulis diary. Sebab itu kalau malas, just click the camera!

Bulan lepas, saya terserempak dengan satu aktiviti menarik dekat Instagram.

Kalau di blog pernah famous dengan aktiviti tag-mengetag, di Instagram sekarang rupanya ada aktiviti A-Photo-A-Day. Menarik! Berkurun dah rupanya.

Selain dari boleh kasi idea nak letak gambar apa, ia juga boleh jadi reminder apa yang berlaku untuk hari yang sama.

Some people called them P365 - Apa tu? 

Nak try?

Nak contoh?

 --------------------------->  ~ Ini untuk January : A-Photo-A-Day ~ <------------------------ p="p">







I'm in !

Definitely will choose one of them as my challenges in Instagram~ =)

** Untuk bulan-bulan lain, boleh cari dekat Google~ **
**  kesan tertekan application Mini Diary Samsung yang simple untuk gambar itu hancus **

Ahlen buat tetamu Irbid yang paling dirindui

Salam

Tahun lepas saya pernah menulis mengenai Irbid yang suka bermain teka teki dengan kami mengenai datangnya salji di sini.

Hampir setiap tahun semua orang akan menunggu-nunggu datangnya salji di Irbid.

Irbid bukan seperti Ajloun atau Amman yang setiap tahun wajib ada salji.

Salji di Irbid sangat payah untuk di-detect akan berlaku atau tak. 

Orang tempatan kata Irbid salji 4 tahun sekali

Manakala mitos terkenal student Malaysia di sini pula :
" Irbid akan salji bila student baru untuk tahun tersebut soleh dan solehah belaka" -pengsan-

Alkisahnya kemudian waktu kami di tahun 1 - Irbid ada salji!

Senior-senior pula beritahu tahun terakhir salji sebelum itu adalah 4 tahun sebelumnya.

Okay, maksudnya next 4 years, insyallah salji lagi. 

Tapi ketika kami di tahun 4, salji baru yang dinanti-nanti tiba-tiba tak turun. -pasrah-

masuk tahun 5 pun sama, Irbid tidak ada salji.
(kalau setakat frost, ada lah... tapi itu bukan salji. >,<)

dan apabila kami menjejak ke tahun 6, masih tinggal sekelumit harapan

Irbid, salji lah engkau~!

Please~~~

Dan subhanallah, walhamdulillah, wa lailahaillaallah..

Hari ini 9 Januari 2013 - Irbid turun salji !

~ (^_^)//

Dan bertebaranlah sekelian budak tahun enam yang sangat bersuka hati dan poyo mengaku salji menyambut kami datang dan menghantar kami pulang. lol
abaikan mereka. 
hahaha

Inilah Irbid, selepas hampir 6 tahun kontang dari bayangan salji

jam 12.00 tenghari
9 Januari 2013
kawasan athar irbid

jam 6 malam
9 Januari 2013
athar irbid



jam 9 malam
9 Januari 2013
athar irbid



Kalau sepanjang hari dah lebat macam ni,
insyallah esok boleh jadi Irbid akan seputih seperti 6 tahun lepas (2007)

as pure as a driven snow~

Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.

Lama tak nampak seluruh Irbidians jakun dan happy
tak kira lah Arab atau Melayu 
semua sangat over aktif bila Irbid turun salji hari ini

Mana taknya,
penantian kami hampir 6 tahun 
akhirnya terlerai jua. 

Selamat datang buat tetamu Irbid yang dirindui, at-thalj (salji)~!

^_^

tak sabar nak tunggu hari esok. 

*********

[ Satu perkara yang saya takkan lupa kalau ada salji adalah dengan melihat langit di waktu malam. Sebab someone pernah mengajar saya bahawa kalau mahu agak hari esok bakal salji atau tidak, maka lihat pada awan malamnya. Langit malam oren bermakna hari esok insyallah bumi akan putih diselimuti salju]

[So this night, I met the the orange sky. again. after 6 years. how glad I am]


~ THE ORANGE SKY ~

Like a torrent of light
in a snowy night
The orange sky shines
on the current timelines

"Hello my dear,
we've met again..."
saind the beauty night sky
as it greets us twain



auriss haira
8pm
9 Januari 2012
athar irbid,
jordan


***********

p/s: 

disebabkan hari ini salji, maka esok cuti lagi! yeay! terus sambung weekend. Dapat 4 hari. =)

+

gembira-gembira pun, tetap kena beringat pada mereka yang kesejukan di khemah pelarian. Semoga Allah memudahkan segala urusan mereka dan dimurahkan rezeki untuk mendapat bantuan bekalan musim winter ni. Amin ya rabbal 3alamin~
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images