Bagaimana nak bagi adik kita mendengar kata?

11:23 PM 2 Comments A+ a-

Assalamualaikum



Long-long time ago, I used to wonder macam mana la nak kasi adik-adik sendiri dengar cakap kakak dia ni. Bukan apa. Bila dah masing-masing macam nak dekat sebaya ni, they tend to be stubborn sikit. Jangan harap la nak dengar arahan terutama bila dah biasa kuat bercakar. Alah, adik-beradik kan... gaduh-gaduh pun, dah jauh nanti sayang sayang rindu rindu jugak. =)

Then one day, saya perasan sesuatu. Diaorang akan cepat jalan bila kita bagi sesuatu. Bukan reward. Tapi lebih kepada 'aku dah bagi something, you better make sure you give me something too'. Win-win situation barangkali?

Jadi sejak itu, cara ini lah yang saya guna pakai untuk kerahkan mereka.

" Haritu kan akak dah kasi 10. Bila nak laju je, bila akak mintak tolong semua tak nak "

....and the list goes on.

Well, at that time memang menjadi la. Sedegil mana pun, mesti diaorang buat jugak. Dan saya juga waktu itu perlu sentiasa memastikan yang saya ada something more towards them so that diaorang macam feel like indebted to me - then diaorang akan tolong saya balik. That's the way!

Atas itu, saya memang percaya ini adalah yang terbaik untuk kami.

Tak kisah la even mama selalu cakap  " tak baik berkira...", saya rasa itu sajalah caranya saya nak make sure diaorang ikut cakap saya. Dah tak jumpa dah cara lain.

Dan tak pernah sekali pun saya terfikir yang sebenarnya, it is very WRONG and very RUDE!

hey, I still love my siblings okay~

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Sampailah suatu hari, saya dengar cerita dari seorang kenalan saya tentang dugaan keluarga mereka.

Diaorang ada masalah sikit dan blablablabla... I shouldn't write about their problem here. Tapi ada satu yang saya nak highlight.

The way she felt about one of her siblings yang sangat berkira.

Seolahnya dia dan adik-beradiknya yang lain sampai tak sanggup nak mintak tolong kakak diaorang tu sebab nanti mesti ada je yang kakak diaorang umgkit untuk tunjukkan pertolongan dia dulu.

Wait... that's the word!

UNGKIT...!

Waktu tu tak tahu kenapa, dalam kepala semuanya berpusar tentang saya rasa macam saya pernah buat apa yang kakak kepada kenalan saya ni buat. Bukan takat pernah, memang selalu lah rasanya.
Ada kemungkinan besar yang apa yang kenalan saya ni rasa sebenarnya juga adik saya mungkin sedang rasa waktu saya buat begitu dahulu.

Perasaan dia macam kita sedang dihinakan. Macam kita terhegeh-hegeh mintak tolong dia dulu.

Allahu rabbi.... Alllah... Alllah...

Kejamnya!

Saya tak nak adik-adik saya rasa macam tu. Saya kakak diaorang. It should always be my responsibility to help if they are in need! Takkan saya nak happy sorang-sorang bila adik-adik susah.

Ya Allah, takutnya kalau adik-adik fikir macam tu... T_T

.
.
.
.
.

Sejak tu, saya cuba sentiasa sedarkan rasional saya bila nak minta tolong adik-adik. Jangan ungkit apa yang kita dah buat untuk diaorang. Sedegil mana pun diaorang, jangan ungkit pertolongan kita. Kalau nak paksa ribu-ribu kali pun, paksa je buat tapi jangan sesekali ungkit apa yang kita beri, apa yang kita kasi.

Never! Ever!

Kalau tengok mama abah sendiri pun, diaorang tak pernah mengungkit. Kalau kita (saya) degil tahap tak leh nak paksa pun, diaorang masih tak mengungkit apa yang pernah diaorang buat untuk saya. Paling-paling pun diaorang ungkit pasal dulu saya pernah janji nak buat last-last tak buat. err..  Tak pe lah, memang salah saya pun. But the thing is, diaorang tak pernah ungkit kebaikan diaorang pada saya.

Tak pernah sekali pun nak cakap 'dulu abah pernah amik kamu kat kl jam 2 pagi tau!' .. no!
Takde pun pernah cakap ' dulu mama yang susah payah jaga kamu time demam tau!' ....no!

Mak ayah kita tak pernah mengungkit.

Then, why saya yang kak long main ungkit-ungkit ni ha???

Please.



Jangan sesekali mengungkit. 
Terutama pada keluarga sendiri.
 Dengan sesiapa pun sebaiknya jangan. 
Jangan la mengungkit. 

Pahala hilang satu hal. 
Mengkecik-kecikkan maruah orang pun satu hal. 

Adik-adik takkan mendengar kata kalau kita mengungkit
Kalau ikut pun sekadar terpaksa sebab tak tahan 
Sakit hati diperlakukan macam orang berhutang dengan kita

Jangan mengungkit!



Mereka mungkin tak pernah beritahu apa yang mereka rasa. Tapi mereka mungkin akan rasa yang kita tak sepenuhnya sayang mereka seikhlasnya. That's will be very bad.

Kalau pernah buat, well... cuba lah berubah.

Baik ubah sekarang dari tak berubah langsung.

Kurang-kurangkan...

Lepas tu, hilang-hilangkan...

Banyak lagi cara dekat dunia kita ada. Buku psikologi tu berderet dekat library boleh baca. How to Influence people. Cewah.. Itu pun boleh apply pada kita.

Last but not least, selamat ke arah men-zero-kan ungkit mengungkit sesama kita,



Till then

Wassalam..



p/s : Dah try, ada something better to make your siblings help you rather than mengungkit! hehe..











2 comments

Write comments
Anash
AUTHOR
October 17, 2013 at 3:17 AM delete

good info
try to do
but still the word
'UNGKIT' appear


huhuhuhu
*tepuk dahi*
er
*tepuk hati tanyalah iman*

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *