Minggu Pengakhiran Kita

Salam

It's 21 Ramadan...!

Antara doa yang paling patut jadi utama sekarang adalah doa supaya Allah pertemukan kita dengan malam Lailatul Qadar.

Special sangat ni bulan ni. Setahun sekali je ada. Khas untuk orang-orang yang banyak dosa macam saya. Seronok sangat dengar Allah yang Maha Pemaaf itu lebih-lebih sangat baik hati untuk memaafkan kita pada malam Lailatul Qadar. Agak-agak kalau lah dapat jumpa malam tu, mesti banyak doa-doa kita makbul kan?

Firman Allah, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (al-Qadr:1-5)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, "Sesiapa berdiri (solat) pada malam al-Qadar dengan penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR Bukhari dan Muslim).

Dari Aisyah Radiallahuanha, sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda, "Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan". (HR Bukhari) 

Aisyah Radiallahuanha mengatakan, “Rasulullah s.a.w. beriktikaf (duduk di dalam masjid) pada sepuluh hari yang terakhir pada bulan ramadhan”. (HR Bukhari) 

Aisyah Radiallahuanha mengatakan, “Rasulullah apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan malam (dengan ibadat), mengejutkan keluarganya (bangun beribadat), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (mengasingkan diri) daripada isteri-isterinya.” (HR Bukhari dan Muslim) 

وقالت عائشة ـ رضي الله عنها ـ : يا رسول الله إن وافقت ليلة القدر، فما أقول ؟ قال: قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني
Ertinya : "Berkatalah Aisyah , Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa) ? Bersabda Nabi : " Sebutlah doa " Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pengampun , dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan"(HR Termidzi) 




Allah..allah...allah...

Baru semalam rasanya saya dah ada buat salah balik dengan Allah. Rasa menyesal sangat. Kata nak berubah, tapi terbuat jugak. Dah la dapat balasan tunai plak tu pagi ni. Tak pasal-pasal pagi ni saya tak sudah-sudah diselimuti rasa "adakah yang terjadi hari ni sebab dosa aku semalam?'' waaaaaaaaaaaaaaa! T,T

Tapi bila baca balik tentang Lailatul-Qadar.... eh, ada peluang lagi la! macam Allah punish then Allah pujuk balik supaya balik. Ya Rabbi, besarnya cinta dan kasih sayang Kau pada kami. Apesal lah aku asyik tersasar-sasar nih? * nak lempang diri sendiri sebab tak reti-reti jadi baik*

Ustaz Zaharuddin pernah tulis yang Lailatul Qadar ni lebih kurang macam peluang last minute yang Allah bagi pada kita.  Hebat sangat Allah sampai faham benar dengan manusia macam kita yang selalu terpaksa last-last minute baru nak jadi baik. Alhamdulillah kan? Kalau tak, menangis tak berlagu lah kita jawabnya.

Sebab itu sayang sangat kalau kita tak endah dengan Lailatul Qadar yang banyak kebaikannya. Sekali lagi terutama paling penting untuk orang-orang yang rasa banyak sangat beban dosa macam saya. Nak buat baik, jom lah banyakkan sekarang. Nak beribadat, pulunlah beribadat sekarang (ibadat pun banyak kan? Tak semestinya wajib kena duduk masjid memanjang. Yang tak mampu macam wanita uzur pun banyak cara lain ada.)

Ingatan untuk diri sendiri yang tengah nak adapt mencari Lailatul qadar dalam keadaan sekeliling tengah semangat nak raya :

1)  nak buat kuih tu, set niat buat kuih untuk kasi sedekah orang makan.
2) nak  nak menjahit baju, sambil buat sambil zikir sikit ingat dekat Allah.
3) Nak keluar jalan shopping baju raya, kalau jumpa tabung-tabung sedekah tu hulur-hulur ler sikit, sedekah banyak takpe. Nak shopping banyak kena jaga-jaga, ingat orang miskin, ingat membazir kawan siapa?.
4) Kalau dah excited sangat tak sabar bila nak raya weh bosan ok puasa, sila sedar diri lepas ni mana nak jumpa lagi Ramadan yang boleh dapat pahala over the limit, ntah-ntah tahun depan kita mati. *gulp*
5) Ok, taubat hari-hari tak boleh lupa juga.

ok, selamat berlumba mencari Lailatul-Qadar. Semoga Allah makbulkan doa saya, doa anda, dan doa semua umat Islam di muka bumi ni sepanjang Ramadan tahun ini. Doakan semua orang sekali, itu lagi power insyallah sampai. Ramadan is not over yet. Ada lagi 9 hari nak kejor yob kejor semaksima mungkin kumpul saham akhirat (dunia insyallah sure ikut punya).

Allahhumma ballighna Lailatul-qadr.... Amin~

zikir yok


ha dan lagi satu..

** Juga saya dengan rendah dirinya memohon doa dari kalian:

1. Nenek saya baru ditahan di wad. COPD. Mohon doakan nenek saya cepat sembuh dan cepat keluar. Saya tak sampai hati nak tengok nenek berlama-lama di hospital dalam keadaan nak raya. Dan saya takut kalau tergaduh dengan nenek lagi pasal ubat sebab nenek dah la tak berapa gemar makan ubat. adeh.

2. Abah saya baru kena batu karang. Gabra kitaorang tengok abah yang selama ni sihat tiba-tiba pagi tadi sakit sangat sampai tak berapa boleh jalan. Dan saya yang kononnya dah tahun 6 perubatan ni boleh plak blank sebab terkejut dan takut. Sendiri nak menangis bila tengok abah sakit. Alhamdulillah batu tak besar mana, tapi mohon doakan supaya ia cepat keluar. Selagi tak keluar, selagi tu abah sakit.

Saya tak mintak benda lain dalam masa yang terdekat kecuali semua ahli keluarga,sahabat dan kenalan saya sihat walafiat sentiasa. Sebabnya saya ada masa cuma lagi seminggu dua untuk berada di Malaysia dengan mereka dalam apa jua keadaan sekali pun. Tak sedap nak balik dalam keadaan saya tahu ada yang sakit. Sebab itu kalau boleh, saya mohon doa dari yang membaca juga mana tahu kot-kot ada antara anda yang doanya sangat makbul -supaya doakanlah agar Allah perkenankan harapan saya supaya semua orang sekeliling saya sihat sentiasa jasmani emosi rohani dan sebagainya tanpa ada masalah. Kalau ada masalah pun, biarlah jumpa jalan penyelesaiannya. Boleh ya? Terima kasih banyak-banyak.

Saya doakan semoga Allah makbulkan juga semua doa dan harapan anda semua. Amin~

Jumpa lagi.


1 comment

Anash | August 10, 2012 at 2:54 AM

good entry
ainul dah nak ke jordan?
bak mai address..nak anta kad raya...
nak tak???
hehe
(email kat email add akak..)

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images