Pengemis Doa

10:02 AM 4 Comments A+ a-

Alhamdulillah! Alhamdullillah! Alhamdulillah!

Hari ni rasanya adalah hari yang paling bahagia dalam bulan nih. Sebab yang pertama adalah kerana semua rakan sebatch saya yang dentist dan senior-senior medik dah berjaya grad dengan jayanya~  Alhamdulillah.

Bangun je dari rehat lepas exam pagi tadi, tengok-tengok dekat facebook dah penuh ucapan syukur dari orang-orang yang berjaya grad. Tak tahu kenapa, tapi  waktu tu rasa sebak sangat-sangat.

Mungkin sebab sebelum ni asyik ikut perkembangan diaorang final exam dalam twitter, macam-macam harapan dan kejadian yang saya nampak. Paling saya takut sekali adalah bila nampak ramai senior-senior doa sungguh-sungguh supaya hati-hati doctor-doctor yang malignant tu dilembutkan supaya diaorang dapat high mark. Lulus pun dah cukup bagus.

Serius cakap, baca status diaorang time final, saya plak yang rasa nervous dan cuak. Mengharap sangat-sangat semua kawan-kawan dan senior-senior dapat grad dengan flying colours.



Dulu ada kawan pernah pesan, dalam banyak-banyak doa yang cepat makbul adalah doa seorang kawan kepada sahabatnya. Waktu itu saya terfikir, entah-entah saya berjaya sampai ke tahap ini pun sebab ada kawan-kawan saya yang selalu doakan saya. Mana kita tahu kan? Jadi, kenapa tidak saya doakan untuk kawan-kawan saya jugak?

Jadi atas sebab saya bersyukur banyak-banyak pada sesiapa yang pernah doakan saya, saya juga nak doakan kejayaan kepada semua kawan-kawan saya yang saya kenal. Lagi rapat dengan saya, lagi lama saya kenal dia, lagi saya banyak tahu tentang kondisi diaorang, selagi tu saya akan usaha untuk sebut nama satu-satu dalam doa saya. Saya pohon moga Allah mudahkan segala urusan diaorang dan makbulkan semua doa-doa diaorang. Moga-moga saya sendiri tak lupa diri bahawa ada diantara mereka yang mungkin pernah dimakbulkan doanya untuk saya.

Dan hari ni dalam debaran nak keluar exam - Alhamdulillah semua doa-doa saya makbul! (Mungkin je lah, sebab yang mendoakan mereka pun bukan saya sorang. Ramai lagi. Itu belum campur mak ayah diaorang yang confirm lebih jauh lagi sentiasa cepat makbul dari doa saya)

Cumanya yang menyentuh hati saya adalah tiba-tiba saya sangat sebak bukan sekadar sebab semua lulus. Tapi saya rasa sangat sebak sebab Ya Allah, rupanya Allah makbulkan semua doa-doa kami. 


Bila teringat exam final year yang jauh lagi bahaya dari exam kami yang tahun lima ni - dengan keluasan tahap benda yang kena hafal dan tahu, dengan vivanya yang boleh menggeletarkan seluruh badan untuk berdiri depan kena soal, dengan macam -macam lagi yang memang mendebarkan seperti berhadapan dengan doktor-doktor yang masya allah sangat malignant don't you ever play-play with them, serius saya rasa kebergantungan kepada Allah tu adalah sangat penting.

Dan yup, saya makin yakin bila status-status semua yang berjaya hari ni semuanya menyebut benda yang sama - Allah help me!


Dalam keadaan saya yang sekarang juga still tak habis exam lagi dan kadang-kadang tension dengan markah mid term yang selalunya juga bergantung kepada nasib dapat dengan doktor mana, saya baru perasan yang kadang-kadang saya terlupa Allah itu ada dan doa kami tak pernah terlepas dari pendengaran-Nya. 


Misalan kalau sekarang saya tak puas hati sebab markah biasa-biasa dan saya memberontak "Ah doa aku tak makbul pun", maka sekarang tengoklah eh rupanya banyak lagi doa-doa saya yang dah makbul lah!

Setiap seorang kawan yang saya pohon untuk Dia bantu, semua dah lepas dengan jayanya walaupun dulu time jumpa waktu exam atau dalam twitter semua mereka menggeletar ya amat tersilap itu tersilap ini time exam dan sangat cuak nak tunggu result. Even status yang saya baca macam paling nampak macam dah putus asa pun, rupanya dapat grad juga! 

Allah. Allah. Allah.

Rasa macam kena siram dengan air sejuk dalam summer.

He's here! He's here!

I can sense it~

Happy sangat-sangat bila dengar semua lepas grad dan lagi rasa kasih sayang Allah lebih clear hari ni. Rasa macam nak peluk-peluk komputer sendiri sebab tak tahu nak peluk siapa - rumah takde orang dentist atau senior medik. Tahniah sahabat-sahabat! Tahniah senior-senior! Allahu akbar! Today is the greatest day ever lah sepanjang exam nih.

So, Ainul... apa lagi yang kamu ragu-ragu?


"Maka ni'mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" 
(Ar-rahman)


Jangan putus semangat lagi. Kita dah nampak kan kuasa pertolongan Allah pada rakan-rakan kita, senior-senior kita? Jadi patutnya sekarang hati kita makin kuat untuk teruskan perjalanan kita. Ini baru tahun lima. Kita belum lagi sampai tahun enam. Allah mesti akan sentiasa bantu kita. Just usaha sungguh-sungguh, kemudian kita serahkan semua pada Dia. =)

Yosh!

Mari sambung study.

Minggu depan adalah minggu peak season exam berbaki untuk saya dan rakan-rakan medik tahun lima dekat sini. 27,28,29,30,31. Saya juga minta ihsan semua orang tolonglah juga doakan kami.

Bak kata Kak Izyan Soleha dalam twitter beliau :

" Kita ni memang pengemis doa & penagih doa. Sebab status kita ni hanya hamba, bukan yang menentukan segala-galanya.."

Doa-doakanlah kami dan semua yang memerlukan doa.

Moga dengan doa-doa anda, saya doakan juga segala Allah dan seluruh penghuni langit dan bumi juga berdoa untuk kemaslahatan anda juga.

Ma'assalamah

Sekian

Ikhlas dari tulus hati salah seorang pengemis doa dekat Jordan.

Salam.

p/s:

Nak lagi best? Berpuasalah! Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka. =)


-selamat buka puasa hari ni! -


(kredit to Aliaa Radzi - pemula perkataan pengemis doa untuk sesi ini ^^)

4 comments

Write comments
Tirai Dunia
AUTHOR
May 24, 2012 at 8:57 PM delete

Assalamualaikum ukthi Auriss Haira.ana suka baca blog ukhti.MUMTAZ!!

kepada rakan-rakan anti yang dah grad dengan jaya ana ucapkan tahniah..Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan ketabahan hamba-Nya..Alhamdulillah..tahniah sekali lg..^_^

Ukthi nak exam.Ana ucapkan salam imtihan..Do your best.Percayalah ukthi dah usaha yg terbaik.Allah always with you.ana doakan semoga semuanya dipermudahakan..amin

Kita sama-sama doakan yang terbaik buat ukhti dan sahabat-sahabat ukthi

Good luck.Do your best.Allah always with you

Tirai dunia (Kuala Lumpur,Malaysia)

Reply
avatar
Tirai Dunia
AUTHOR
May 24, 2012 at 8:57 PM delete This comment has been removed by a blog administrator.
avatar
Tirai Dunia
AUTHOR
May 24, 2012 at 9:11 PM delete This comment has been removed by a blog administrator.
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 24, 2012 at 9:11 PM delete This comment has been removed by a blog administrator.
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *