Syukur


Salam~

Ada tak sesiapa yang terasa macam ada depress sikit ke dalam minggu ini?

Contohnya:

1. Malas betul rasa nak belajar ~
2. Banyaknya kerja bertimbun sekarang ~
3. Sakit hati lah dengan fulan bin fulan nih ~
4. Kosongnya rasa jiwa Bosan. Bosan. Bosan.~
5. Alamak, orang nak pinjam duit. Tak boleh 2x ~
6. Mode tengah jadi the Hulk. Stay Away! ~
7. Lantak lah apa-apa pun ~
8. Saya ada hak untuk hidup sesukahati saya~
9. Kenapalah dia je yang asyik dapat macam tu. Aku? Sob.Sob.Sob ~
10.Tension! ~

Kot-kot hati terjawab: saya!saya!saya! (macam saya sekarang)


Sesi diagnosis:


 **   SCANNNING  PROCESS IS  RUNNING   **

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

*            A PROBLEM HAS BEEN  DETECTED!        * 


DIfferential Diagnosis  =  Lack of gratefulness (Kurang Bersyukur)

~ ~ ~ ~ 

Imam Ibnul Qayyim merangkum makna syukur itu dalam perkataan: Syukur ialah terlihatnya tanda-tanda nikmat Allah pada lidah hamba-Nya dalam bentuk pujian, di hatinya dalam bentuk cinta pada-Nya dan pada organ tubuh dalam bentuk taat dan tunduk. (Abdul Hamid al-Bilali,Taujih Ruhiyah, jil. 1). 

Dalam Hadith Riwayat Imam Tirmidzi menyatakan: “Dua perkara apabila dimiliki oleh seseorang dia dicatat oleh Allah sebagai orang yang bersyukur dan sabar. Dalam urusan agama dia melihat kepada yang lebih tinggi lalu meniru dan mencontohinya. Dalam urusan dunia dia melihat kepada yang lebih bawah lalu bersyukur kepada Allah bahawa dia masih diberi kelebihan. 

Guru hidup Ainul Arina Madhiah menyebutkan Syukur itu maknanya hidupnya sentiasa cool dan rileks dalam apa jua keadaan sama ada bahagia ataupun sedang bermasalah. Malah sentiasa sedar diri dan ingat Allah.


Maka, apabila keadaan-keadaan seperti ini tiba-tiba terasa macam hilang dari kita sekarang, maka beringatlah, berkemungkinan besar kita sedang lupa untuk bersyukur. 

Ingat! Bersyukurlah selalu!

Sakit? Sibuk? Penat? Sedih? Lapar? Down? = It's life, dear ~

 Rasulullah s.a.w. bersabda : Sesiapa yang tidak mensyukuri nikmat yang sedikit bererti dia tidak mensyukuri nikmat yang banyak 

Firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih.”
(Surah Ibrahim, ayat 7).



Bersyukurlah hari ini:
  1. Sebelum kita berkata yang tidak baik, fikirkan tentang seseorang yang tidak boleh berkata-kata sama sekali.
  2. Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
  3. Sebelum kita mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan.
  4. Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.
  5. Sebelum kita mengeluh tentang suami atau isteri, fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Allah untuk diberikan teman hidup
  6. Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup, fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.
  7. Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak, fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.
  8. Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor karena pembantu tidak mengerjakan tugasnya, fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.
  9. Sebelum kita mengeluh tentang jauh perjalanan dengan memandu kereta, fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan.
  10. Dan disaat kita penat dan mengeluh tentang pekerjaan, fikirkan tentang orang yang menganggur atau orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.
  11. Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak pernah melakukan kesilapan dan kesalahan.


Sekian~

Akhir kalam, mari baca puisi SYUKUR dari Khalil Gibran


Bangun di fajar subuh dengan hati seringan awan
Mensyukuri hari baru penuh sinar kecintaan
Istirahat di terik siang merenungkan puncak getaran cinta
Pulang di kala senja dengan syukur penuh di rongga dada
Kemudian terlena dengan doa bagi yang tercinta dalam sanubari
Dan sebuah nyanyian kesyukuran terpahat di bibir senyuman


~ Khalil Gibran
(Mata genang-genang. Oh sungguh osem rupanya bersyukur)

p/s:
Macam mana nak bersyukur : Ini caranya

2 comments

kak mah | March 22, 2012 at 2:51 PM

Sesekali stress tak mengapa,itulah kehidupan.

mahfudz | March 22, 2012 at 10:37 PM

osem post..sbb saya mengalami 10 symptom2x diatas...

thanks....h_h

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images