Sehari di Anaesthesiology

Assalamualaikum...



Hari ini hari ketiga terakhir dalam rotation Anaestathesia. Tak pernah dibuat saya mengira hari-hari terakhir belajar  macam ini. Penangan cinta dunia perbiusan barangkali.  *sengih*

Mengira hari-hari terakhir sangat-sangat membuatkan saya lebih rasa nak kumpul sebanyak mana pengalaman yang boleh. Rasa rugi sangat-sangat kalau terlepas walau satu benda. Sebab itu bila minggu ini doktor suruh kami tunggu di bilik seminar di awal pagi untuk ambil kedatangan, dalam diam saya memang rasa agak membara. Buang masa okay tunggu orang lewat! Baik saya pergi masuk dewan pembedahan (OT) dulu.. Hesh...

Pagi ini, selepas 2 hari berturut-turut duduk bilik pembedahan Obstetric dan Gynaecology (OnG) di tingkat satu ini (tingkat ini takde procedure bersalin normal atau caesar. Di sini cuma ada pembedahan-pembedahan selain dua tadi), saya ambil keputusan untuk pergi bilik pembedahan lain pula. Ada dalam lebih kurang 20 bilik pembedahan kalau tak silap di sini. Macam-macam pembedahan ada. Seminggu duduk sini, dah berpuluh-puluh pembedahan saya perhati.

Hari ini, kami dilepaskan jam 8.45 pagi. Urgh, dah lewat! Banyak bilik dah mula pembedahan dulu, habis tak sempat nak tengok Anest punya procedure. Saya mencari-cari bilik yang baru nak beroperasi. Alhamdulillah Bilik E.N.T baru nak mula, maka saya segera  tampilkan diri di sana. Pesakit kali ini seorang anak gadis, Laila namanya. Berusia dalam lingkungan belasan tahun.

Dalam kekalutan doktor-doktor lain membuat persiapan, saya berdiri bersahaja di sebelah katil pesakit dan monitor pernafasan. Sambil menyapa dan disapa oleh doktor-doktor bertugas, saya sempat menghadiahkan sebuah senyuman untuk Laila.

"Sobahal Kheir.. Keifik habibty?"  ringan mulut terasa mahu bertanya khabar lepas tersedar bahawa Laila seakan ketakutan. "Alhamdulillah.."  jawapnya perlahan dan penuh kerisauan. Matanya melilau-lilau melihat doktor-doktor lain bersedia dan kadang-kala dia berterusan memandang saya dalam diam, seakan minta pengertian bahawa ketakutan sedang merajai hati. Tapi saya hanya mampu membalas dengan senyuman.

Dr Resident Anest (lupa pula nama dia apa) kini sudah bersedia dengan jarum canula dan sarung tangan untuk menyuntik tangan Laila bagi proses mencari salur darah untuk dimasukkan bius. Melihatkan jarum tersebut, Laila tersentak dan pantas menarik tangannya sambil menggeleng-geleng ketakutan. Oh, dia takut jarum! Maka mulalah sesi pujuk-memujuk antara Dr Anest dan Laila di hadapan saya.

" Ya Laila, percayalah cakap aku. Jangan takut. Insyallah tak sakit. Kalau kau tak berani, kau pandang Dukturah Malaysia ini. Sembang dengan dia. Tolong aku ya Dukturah. (merujuk pada saya) "


Entah kenapa waktu itu tangan saya seolah-olah ter-reflex untuk menyentuh lembut tapak tangan Laila. Dan tanpa saya duga, rupanya sentuhan itu buat Laila terus menggenggam telapak tangan saya. Walaupun pertanyaan-pertanyaan saya untuk mengalihkan perhatiannya tidak terbalas, tapi genggaman tangan yang kuat dari Laila dan lirik matanya yang sentiasa lirih memaku ke mata saya seakan buat saya tersedar, Laila seolah meminta disalurkan kekuatan dari tangan kami yang tergenggam erat.

Habis proses mencari salur darah, tangan saya masih belum dilepaskan. Tapi Laila sudah mula banyak bersoal dengan Dr Anaest berkenaan pembedahannya. Berapa lama, siapa doktornya, susah ke tak dan sebagainya. Hingga lama-kelamaan semua doktor yang sudah bersedia berkumpul di sekelilingnya memberi dorongan kata-kata dan semangat. Kecuali saya, yang hanya mendorong melalui senyuman dan genggaman tangan.

Waktu ubat pelali mula disuntik, saya melepaskan tangannya perlahan. "Jangan takut ya, tawakkal pada Allah. Insyallah semua selamat. Bila ubat ni masuk, aku nak kau fikir kau sedang berada di pantai. Dan lagi 30 saat lepas tu, memang kau dekat pantai"  bisik Dr Anaest sambil perlahan-lahan memasukkan ubat pelali ke dalam tiub. Dan serentak dengan itu, mata Laila makin lama makin kuyu. Ada seketika dia merintih kesakitan, tapi Dr Anaest cekap memujuk dengan penuh kasih sehinggalah Laila benar-benar terlena.

Dan pembedahan pun bermula. Selepas memastikan semua kawalan bius selamat dan maintaince stabil, saya ambil keputusan untuk keluar. Tak sempat nak tunggu Laila sampai habis. Hanya doa yang saya tinggalkan moga segalanya berjalan lancar. Amin... Insyallah.

Kemudian seperti awal tadi, saya kembali mengintai-ngintai bilik lain mana yang belum memulakan operasi. Saya mahu memfokuskan pada proses bius dan perkara-perkara berkaitan. Maka itu, saya tak berapa endah kalau pembedahan sudah pun bermula.

" Dukturah, sini!  Masuk sini..."  laung seorang Dr Anest lain di satu bilik di hujung kiri saya.

Saya melangkah masuk ke sebuah bilik lain. Di dalamnya ada dua tiga orang Dr sedang bersiap sedia. Bilik ini agak bising dek tangisan seorang kanak-kanak lelaki yang sedang dipangku ibunya yang turut bergaun dewan bedah seperti kebanyakan kami yang lain. Barangkali itu pesakit kami. Kanak-kanak lelaki berusia dua tahun yang akan dibedah untuk membuang tonsil.

"Ala.. yang ini dah tengok semalam.."  getus saya perlahan.

Tak apalah. Sebab bilik lain sudah penuh mungkin, maka saya diam sahaja di sini. Mungkin ada perkara baru lain yang saya boleh tahu. Dalam kepala sudah tersusun-susun rakaman pengalaman semalam. Kanak-kanak. Sebab keadaan mereka yang susah nak berkompromi, bius akan diberi melalui topeng muka.

Eh, kenapa Dr Anaest ni bersiap-siap dengan jarum canula pula?

" Okay, kali ini aku nak korang tengok patient ni. Dia  istimewa. Sebab dalam keluarga dia ada sejarah Famiali Malignant Hypertension/. Jadi kita tak boleh kasi dia inhalational intubation (bius ikut hidung) yang guna Sevoflorane. Tengok ni mesin dia pun lain, tak macam yang biasa.."  terang Dr Pakar Anaest  (pun lupa nama) waktu kami sedang tekun berdiri di sebelahnya yang sedang bersedia.

Ya Rabbi, kasihannya!

Malignant Hypertension adalah antara musuh utama bagi Dr. Bius mahupun Dr Bedah. Agak jarang berlaku, tapi kalau dia muncul waktu tengah-tengah pembedahan, ubatnya cuma ada satu. Dantroline. Cumanya di Irbid, ubat ini teramat sukat ditemui malahan stoknya juga sangat-sangat sedikit. Pernah sekali Dr terpaksa pakai Dantroline yang expired setahun sebab tiba-tiba patient jadi Malignant Hypertension. Sebab itu bila ada pesakit berisiko seperti ini, Dr Anaest terpaksa berjaga-jaga.

Berjaga-jaga dalam erti kata lain juga, terpaksa mencucuk tangan kecil tersebut untuk membius secara tiub melalui saluran darahnya. Kasihannya budak ini.

Macam yang kami duga, memang kanak-kanak sukar berkompromi apabila di dewan bedah. Menangis macam kena sebat dan kaki tangannya tak henti-henti meronta. Maka, terpaksalah seorang Dr Resident (Dr junior) Anest turut memegang kaki, badan dan tangan kanan budak tersebut untuk memudahkan kerja Dr Pakar Anest mencucuk.

Ibu kanak-kanak itu pula sudah mula merembeskan air mata tak tahan melihat anaknya dipegang kejap sedemikian rupa. Sekejap-sekejap dia menutup mulutnya menahan hiba sambil sebelah tangan lagi membelai-belai rambut anaknya seakan memberitahu bahawa ibu ada disini. Sebak.

 Saya terperasan tangan kiri kanak-kanak tersebut masih bergerak, lantas mengambil keputusan untuk memegang tangan tersebut sambil turut sama memujuk si kecil supaya jangan menangis. Pedihnya hati melihat rontaan anak kecil yang cuba minta dilepaskan dihadapan ibu yang sama cuba sedaya-upaya menahan perasaan.

" Bismillah.." ucap Dr Pakar Anaest sebelum memulakan tindakan.

Dan serentak itu, makin kuat tangisan mula kedengaran dan makin kuat jugalah genggaman tangan kecil yang saya rasakan. Si ibu saya lihat berpaling seketika ke belakang, luluh mungkin melihat anaknya dicucuk dan kesakitan. "Sabar ya sayang"  bisik saya perlahan sambil mengusap-ngusap telapak kecil yang erat berpaut di tangan saya.

Cubaan pertama gagal. Darah tak jumpa. Jarum dikeluarkan. Alamak, kena buat lagi.


Cubaan kedua mula dilakukan. Dan lagi sekali, si kecil itu menjerit kesakitan dan genggamannya makin kuat saya rasakan. Dan si ibu turut sama memejamkan mata sambil air mata berderaian berterusan. Allahu rabbi, Kau permudahkan segalanya Ya Allah. Tak tahan rasanya tengok si kecil ini kesakitan. Cepatlah keluar darah supaya pembiusan cepat dilaksanakan..... 


Alhamdulillah, kali ini berjaya. Habis cucuk, terus Dr Pakai Anest kasi pakai oksigen di hidung si kecil yang Dr Resident Anaest mula memasukkan ubat-ubat pelali yang diperlukan. Perlahan demi perlahan, rontaan di kecil jadi makin lemah. Dan akhirnya dia senyap keletihan dibius. Kadang-kadang badannya bergegar tersedu akibat tangisan.

" Baiklah wahai ibu, kamu boleh keluar sekarang. Tunggu di luar ya, Insyallah, tawakkallah pada Allah" pesan Dr Pakar Anaest pada ibu muda yang basah wajahnya tadi.

Ibu tersebut seakan terdiam. Perlahan-lahan dia mencium-cium anaknya yang sudah terlena dengan penuh kasih sayang dan belaian. " Moga kau selamat nak. Allah denganmu"  getusnya perlahan tapi sempat didengar kami. Sambil dia melangkah keluar, sambil itu juga dia tak putus-putus berpusing ke belakang melihat anaknya semula sebelum pintu bedah tertutup rapat memisahkan mereka berdua. Dan kami yang memerhati seakan terdetik ada satu rasa yang menusuk jiwa. "Aku doakan kalian berdua tabah dan sentiasa di bawah perlindungan Allah, wahai ibu.."


Sebaik proses bius seterusnya yakni intubation (letak tiub ke dalam salur paru-paru utama dan sambung pada tangki oksigen) selesai dan permbedahan bermula, kami meminta kebenaran keluar mencari bilik yang seterusnya.

Kebanyakan bilik selepas itu sudah tiada yang baru nak mula. Doktor-doktor resident anaest lain pula nampaknya macam agak kurang peramah hari ini.Mungkin sibuk juga. Mana hilang entah doktor-doktor kegemaran saya yang rajin bersembang tempoh hari. Balik cuti oncall agaknya.

Dek kebosanan, saya menuju ke bilik pembedahan OnG. Doktor Pakar Anaest OnG di situ, Dr Munir Shakhatarah memang dah saya kenal sejak awal minggu ini.Dua hari berturut-turut dengan dia. Jadi saya senang bertanya apa-apa kepadanya. Pembedahan di depan mata kami sekarang adalah Cervical Cyst yang bakal dibuat melalui laparoscopy. Menarik!

Sedang saya melihat-lihat monitor kawalan pernafasan dan turut sama menyelit tengok pembedahan, masuk seorang Dr Resident Anest bertanyakan sesuatu kepada Dr Munir. Saya memasang telinga. Oh, ada caesarian section hari ini di tingkat tiga! Wow! Nak tengok anaest Ceasarean Section (C-S)!

Bila doktor tersebut keluar, saya bertanya kepada Dr Munir tentang caesarean tersebut.

" Doktor, aku nak pergi tengok boleh?"
" Lah, sini mana ada. Kan aku dah cakap. Bersalin dengan C-S kat tingkat tiga je.."
" Maksud aku, aku nak naik tingkat tiga lah.. Boleh tak? "
" Oh, boleh! boleh! Kenapa plak tak boleh. Kau naik atas, pergi ikut Dr tadi. Nama dia Dr Abdullah." 


Yes! Yuhuuuu...~

Maka saya pun segera bergegas keluar dari bilik pembedahan di tingkat satu. Berseorangan. Semangat sangat nak keluar sampai terlupa badan tengah pakai baju bedah yang steril. Nasib baik ada Sister (nurse) panggil.

" oi..oi., kau nak pergi mana tu! Kalau kau keluar macam tu, tak boleh masuk balik nanti.."
" Ha? Err, aku nak tengok C-S kat atas. Macam mana? "
" Pakai baju gown lain atas baju bedah kau tu.."
" Oh.. ok! Terima kasih sister! "

Lalu, terus saya terpa satu baju gown atas kaunter nurse dan keluar dari pintu dewan bedah. Uish, ramainya orang. Semua tengok saya. Mana taknya. Saya sorang kat situ pakai gown bedah warna biru, dengan mask dengan leher, kasut berplastik biru dan topi bedah tak bukak lagi. Macam gaya doktor baru keluar bilik bedah je. Eh memang lah kan? Hehe...

Keluar bilik bedah pening plak nak naik ikut mana. Tangga? Lif utama? Aish..

" Doktor, aku nak naik tingkat tiga tengok C-S. Naik ikut mana eh? Segannya nak keluar kat tempat ramai macam ni.."
" Haha.. Naik ikut lif staff nih. Naik tingkat tiga lepas tu terus pergi Wing D "

Oh, ok. Syukran!

Terbukak je lif terus saya menerpa ke sayap bangunan D. Dalam perjalanan ternampak Mahera dan Arina, kawan baik saya sedang duduk di bangku round square tingkat tiga. Baru habis ambil history OnG barangkali.

" Woo.. hari ini ko punya turn kena tengok C-S ke? " tanya mereka
" Taklah, aku mintak sendiri.  Dr tak suruh tengok pun. Hehe.. Ok, aku dah lambat. bye2 " sambil  bergegas sambil bercakap

Masuk pintu bedah OnG, terus lapor pada kaunter nurse. Sekadar adab.  Saya student Anest, nak tegok C-S. Boleh?

" Boleh. terus, belah kanan" 


Dapat arahan, terus pergi sambil kalut-kalut buka gown lapik. Masuk pakai baju bedah je. Eh, ada senior tahun enam melayu OnG ada kat tepi kaunter tadi. Ah takpelah, tak sempat dah nak tegur. Sengih sudah.

Alhamdulillah, pembedahan belum mula. Doktor sedang bersedia dan patient sedang berbaring biasa.

" Keifik? Ok? " sapa saya pada ibu muda tersebut.
" Alhamdulillah.. " balasnya sambil tersenyum manis. Mukanya agak pucat. Kadang-kadang dia macam termenung. Mungkin sedang memikirkan anak yang bakal lahir dalam sejam lagi.

Saya segera membawa diri ke bahagian monitor. Jumpa dengan Dr dan terus tanya soalan.

" Kejap.kejap.kejap..nanti habis aku jawab soalan kau.." balas Dr Abdullah..

Huh? Adeh, Dr kurang peramah lagi yang saya jumpa hari nih.. Hesh..  Lantaklah. Dr malas cakap, kita tanya je dekat sister. At least dapat kenal-kenal dengan Nurse-nurse sini. Sorang saya dah biasa jumpa di bilik bedah OnG tingkat satu semalam. Namanya Maha. Seorang lagi namanya Hanadi. Hanadi macam cuak sikit nak jawab soalan saya, last-last tanya Maha je semua. Alhamdulillah mereka sangat baik.

Ini prosedur C-S kedua yang saya dapat tengok sepanjang dua tahun masuk klinikal. Dulu susah sangat dapat giliran sebab ramai. Alhamdulillah kali ini saya dapat tengok sendiri, seorang, dan lebih berani dan lebih berdikari. Cantik susunan mu Ya Allah. Terima Kasih sangat-sangat!

Mungkin sebab jarang student Anaest masuk bilik bedah C-S di tingkat tiga, saya rasa macam sangat dihargai. Sebelum mula pembedahan, doktor-doktor ada serta sister-sister bertugas semua menyapa saya. Siap Dr Maisarah (Dr lelaki OnG) bergurau senda plak tolong bertanyakan banyak giler soalan pada Dr Abdullah sampai Dr Abdullah malas nak jawab. Haha.

Dulu waktu Paedi, bila saya masuk dewan ini macam pernah kena ala-ala kurang diterima. Dipesan jaga itu jaga ini jangan sentuh itu jangan sentuh ini. Nak tengok pun dari hujung pintu depan. Jangan datang dekat. Ces. Ye lah, kita belajar pasal budak je pun. Bukan mak budak.

Tapi hari ini, saya diberi kebebasan sendiri. Nak datang dekat?  nak tengok dari depan? Dari belakang? Dari atas? Dari tepi? Semua kakak Scrub Sister (alamak, lupa tanya nama dia ) kasi. Cuma bila dia sedang diperlukan, pandai-pandailah bawa diri. Jadi memang tak reti lah saya nak duduk diam di situ.

Ye lah, Dr Abdullah dan Sister Maha dan Hanadi pun ke hulur ke hilir bubuh ubat kiri kanan perbetul sana-sini, maka saya pun sekali ke hulur kehilir mengusyar semua benda sambil tak renti-renti menyibuk tanya. Ah, suka sangat Anest! Saya jadi sangat yakin pada diri dan tak kisah dan tak malu nak tanya kalau tak reti. Tanya je. Yang penting, saya nak tahu. Yosh! Suka sangat perasaan nih.

Maka buat kesekian kalinya saya memerhati sepenuh teliti pembedahan C-S ini. Dari mula perut si ibu ditoreh, hingga rahimnya ditebuk dan air ketubannya memancut keluar macam air terjun (phewww, nasib baaik sempat meloncat ke belakang, betul-betul air ketuban tu memancut sampai depan saya tadi....) serta manusia kecil aneh kulit kedut-kedut warna biru putih yang kaku itu keluar dari perut ibunya, saya perhatikan semua. Takjub!

Dan bila Dr Paedi ambil alih bayi kecil itu di luar untuk diselamatkan dan Dr Bedah kembali menguruskan rahim si ibu yang membuak-buak darahnya sebelum mengeluarkan uri, kami team Anest juga mula sibuk memasukkan pelbagai jenis ubat-ubat mengurangkan kontraksi darah bagi mengelakkan pendarahan yang terlampau dan menambah pelali dan kandungan air untuk badan ibu. Fuh, sibuk oh! Banyak sungguh benda baru yang saya belajar pasal bius orang bersalin nih hari ini. Ubat baru pun boleh tahan banyak. Alhamdulilah2..

Dalam kesibukan itu, tiba-tiba kedengaran suara kecil mula menangis dari luar bilik kami. Yeayyyyyy! Baby dah selamat......! Alhamdulillah....Best2~  Uri pun dah dapat dikeluarkan. Wow, lembiknya! besarnya! *teruja*

Maka, seterusnya adalah fasa pemulihan semula. Masa untuk habiskan semua balik jadi macam biasa. Dr Maisarah mula keluar lepas rahim dah habis dijahit dan kembali diletakkan ke posisi asal. Ada hal agaknya. Tinggal doktor OnG perempuan seorang tu je untuk jahit balik saki-baki lapisan perut yang masih terbuka.

Dan kami team Anaest, sementara tunggu Dr siap jahit untuk kami bangunkan pesakit , kami duduk lepak sambil sembang di meja belakang Haha. Terbaik lah. Kadang-kadang Scrub Sister yang satu badan penuh darah tu pun join kami sembang waktu Doktor Bedah tak berapa perlukan dia. Hehe Ni saya suka Anaest nih. Best tahu dapat kenal sister-sister dekat sini. Tak delah rasa macam budak kecik sangat tak kenal sesiapa. ^^

Waktu ini jugaklah tiba-tiba...

" Eh cop.. kau budak Anaest ke budak OnG? " tanya Dr Abdullah pada saya.
" Haaa? Saya Anest la Doktor! " terang saya keliru
" Laa yeke.. Haha.. Ok2, meh sini aku terang apa yang kau nak tahu.."

Erk, boleh plak dia tak perasan orang student Anaest. Dah tu buat apa saya mengekor belakang dia setiap masa macam anak itik sejak sejam tadi? Adeh la Dr Abdullah nih. Nasib baik saya ingat lagi semua soalan yang saya simpan dari tadi. Jadi waktu ini jugaklah baru saya mula sesi belajar dengan Dr Abdullah secara rileks dan clear. Kalau tak, dari tadi menyelit-nyelit tanya cepat-cepat sambil terkejar-kejar ikut doktor ke hulu ke hilir.

Selesai jahitan siap, Dr Abdullah mulakan operasi membangunkan pesakit. Atau nama lainnnya 'extubation'. Kalau proses menidurkan pesakit agak senang, nak membangunkan pesakit pula agak mencabar jiwa.Lepas beri dia ubat penawar pelali (atau nama glamer nya di sini Reversant), kita kena tunggu kejap kemudian panggil-panggil nama dia sambil tepuk-tepuk badan dia untuk sedarkan dia. Tapi bayangkan sajalah kalau anda tengah nak kejutkan orang yang tidur mati tak ingat dunia. Ya Rabbi susahnya!

Kalau tak sedar lagi, gunakan kekerasan/ kesakitan. Yargghhh! Ganas kan? Hehe... Alah, ganas-ganas doktor Anaest pun, dia cuma tekan-tekan dahi patient, buat jaw thrust kuat-kuat. Tak pun, dia tampar-tampar manja dada dan bahu pesakit tu. Goyang sampai sedar. Tapi gaya dia tegas jugak lah.

" Bangun! Bangun! Dah habis bedah dah! Alhamdulillah..Boleh bangun!! Bangun2000x....!"


Macam warden nak kejut subuh plak bila tengok. =p

Pesakit wajib bangun dalam bilik bedah jugak selepas pembedahan habis. Dengan cara itu, baru kita boleh pastikan pesakit boleh bernafas sendiri dan insyallah boleh survive sendiri dekat luar selepas beberapa jam bergantung dengan mesin bantuan pernafasan.

Aik tak bangun lagi? Periksa anak mata tengok?. Owh, anak mata dia kecik sangat lagi. Maknanya kesan pelali masih belum habis. Takpe, tunggu sikit lagi. Kemudian jerit-jerit lagi suruh bangun. Kalau payah sangat, siap sediakan pembasmi pelali (Naloxone) pula. Tapi Dr Abdullah pesan pada kami (saya dan para sister) supaya jangan kasi lagi awal-awal, sebab kita takut nanti kalau basmi habis terus karang nanti terlampau painful pulak.

Alhamdulillah 15 minit lepas tu, ibu muda tadi dah mula buka mata dan reflex-reflex pernafasan semua dah mula okay. Dan seperti biasa menguruskan pesakit yang sedang mamai dan separa sedar dalam keadaan ada tiub di dalam mulut dan tekak juga sangat memerlukan kesabaran yang tinggi.  Kalau tak betul-betul teliti, sekejap je patient boleh muntah merata-rata. Paling kronik, pesakit boleh jatuh katih sebab waktu ini badan dia mula terpusing-pusing tergoyang pergi sana tergoyang pergi sini sementara nak betul-betul sedar.

Dan phewhh, akhirnya pembedahan tamat apabila pesakit berjaya didorong keluar atas stracher dari dewan bedah kami. Alhamdulillah......~

Jam dah tepat pukul 11. Saya dah janji dengan rakan sekumpulan nak berlatih membentang sebelum sebenar-benar pembentangan jam 12 tengahari nanti. Time untuk turun bawah balik~ *pakai gown bedah balik*

Maka sekarang, saya, sister Hanadi, sister Maha dan seorang lagi Dr OnG/ Peadi perempuan bergerak sama-sama ke tingkat satu. Keluar je dari dewan bedah OnG, seorang makcik tua menyerbu kami. Uish, dah macam adegan televisyen plak, waris serbu-serbu doktor keluar dari pintu dewan bedah.  Makcik tu nampak kerisauan. Dia bertanyakan kami tentang anaknya yang dibedah tadi. Owh, ini ibu pesakit tadi rupanya.

" Alhamdulillah makcik, pembedahan dah habis. Setakat yang aku tengok tadi macam semua ok. Tapi kami semua student lagi, aku pun baru training nurse kat sini. Apa-apa makcik tanya doktor ya..Lagi 15 minit insyallah, dia dan bayi akan disorong keluar.  Tahniah! " terang Sister Maha mewakili kami semua.

Serentak itu, wajah makcik itu saya lihat bertukar penuh bercahaya-cahaya. Gembira mendengar perkhabaran ringkas kami. Selebihnya mungkin mengharapkan tiada sebarang komplikasi dan lain-lain masalah menimpa anaknya. Tak putus-putus dia mengucapkan terima kasih pada kami sambil bersyukur. Dan kemudian dia kembali duduk dengan tenang sambil tersenyum lapang. Meninggalkan kami yang sudah menuju ke lif untuk ke tingkat bawah.

Bahagia

Pengakhiran yang saya amat suka untuk hari ini di sini. Masing-masing meninggalkan lapangan dengan tenang dan puas hati. Begitu juga hati saya. Gembira dapat peluang yang sukar diperolehi, seronok dapat berkenalan dengan staff-staff yang ada dan baik sambutannya, dan bahagia dapat melihat seorang pejuang selamat dilahirkan dengan cemerlang. Everything is perfect! Bahagian Bius terutamanya. ^^

Mungkin hari ini tak banyak pembedahan yang saya ikuti tapi hari ini terlalu banyak pelajaran baru yang saya perolehi. Pelajaran akademik dan juga pelajaran rohani. Memang cukup kenyang!

Ini sebab saya rasa makin lama makin sayang nak tinggal rotation Anaesthesiology. Semuanya menyeronokkan. Malah tak salah kalau saya katakan, saya banyak belajar untuk jadi lebih dewasa dan lebih matang di sini.

 Kena belajar berdikari sebab masuk anaest sentiasa kena sorang-sorang. Belajar yakin diri sebab memang sentiasa kena approach doktor sebab tak semua doktor perasan ada benda yang perlu kita tahu dan dia mungkin busy.

Dan yang paling saya tertarik adalah belajar untuk memahami sebab kita orang pertama yang approach patient yang ketakutan bila mula menjejak kaki dalam bilik dewan bedah a.k.a bilik tempah maut ini. Selalu sangat saya kagum bila ada Dr Anaest yang boleh buat pesakit tenang, lapang dan girang bila masuk dewan bedah ini.

Macam Dr Kegemaran saya - Dr. R. Dia sangat cool! Sangat curious macam mana dia sangat banyak sembang dan sangat funny dengan kami sampai semua patient yang dia handle pun semua jarang nak sedih atau termenung sorang-sorang. Kebanyakannya mesti tergelak-gelak dengar dia buat lawak.

Dan banyak lagi yang saya belajar dalam dua minggu ini.

Everything is so precious!!

Ini adalah catatan pertama dalam hari-hari terakhir bidang ini.

Jangan risau, dalam hati sudah tersemat. Insyallah suatu masa nanti saya akan kembali menyelusuri dunia ini. Amin. Moga Allah permudahkan jalan.

Terima kasih doktor-doktor sekelian
Terima kasih pesakit-pesakit sekelian
Terima kasih juga untuk rakan-rakan sekumpulan (10 dari 21)

Dan paling penting....

Terima kasih Tuhan sebab aturkan segala perjalanan...

4 comments

Anonymous | September 27, 2011 at 8:31 AM

wann syada yg kiut berkata :

perhh kakk, pjg giloss.sy terus scroll kat komen, x sempat bace habes pon.haha. tp bes ah akak, macam2 pengalaman.untunglaaa akak ;)

Ainul Arina Madhiah | September 27, 2011 at 11:16 AM

wann syada yang yelah kiut, kasi can:

bosan-bosan nntilah sambung baca. orang da suka kan, tu lah panjang deret2. macam tulis surat cinta. haha. kalau bosan, tulis sepatah je. ;p

syah | September 29, 2011 at 5:30 PM

eh ainul, malignant hypertension ke? sebab dantrolene tu popular utk management of malignant hyperthermia..

dan dalam medical dragon 3, malignant hyperthermia yang nightmare utk anesthesiologist..

nanti psychiatry lg best, hari2 dengar cerita patient, bleh tulis entry panjang2 lg :D

Ainul Arina Madhiah | November 22, 2011 at 8:41 PM

syahmi:

*terlambat plak nak publish, komen ko masuk spam*

aah, dia malignant hypertension. Rare kan? excited aku. teringat2 gak crita medical dragon tu. memang wow2 lah~

insyallah. aku just harap aku tak nightmare lah dengan psycho. aku takut sket orang2 psycho nih. huhu

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images