Hudud dan Qisas di Korea?

Assalamualaikum

Waktu sedang geledah-geledah gambar susun idea mahu tulis kisah kembara, saya terjumpa kembali gambar ini. Gambar yang sekali pandang terus buat pemikiran saya terbang. Seakan nampak ada titik-titik persamaan yang saya perasan antara dua peraturan.

Ini adalah GOJOSEON EIGHT  ARTICLE  LAW , salah satu artifak penting Korea yang tersimpan di Seoul National Museum. Seakan Undang-undang Hammurabi, ini adalah peraturan negara pertama Korea yang pernah wujud di atas tanah bumi sonata.

Gojoseon adalah negara Korea pertama yang wujud pada zaman 2333 SM. Negara yang alkisahnya dikhabarkan dibuka oleh seorang raja berdarah kayangan. Hebat terkenal hingga ke negara China Purba. Katanya terlalu makmur dan aman sampai pagar-pagar rumah tak pernah berkunci kerana tak pernah wujud seorang perompak yang berani menceburkan diri. Pendek kata, peraturan ini sangat  patuh di amalkan waktu itu dan amat berkesan.


Aneh... 

Sekali baca macam tengah mengulangkaji hafal hukum Hudud dan Qisas...

Eh.eh.eh.... tersilap! Kan sekarang (waktu di muzium tu) tengah berada di muzium Korea, melihat-lihat sejarah mereka... Sini tak pernah wujud hukum hudud dan qisas kan? Tapi kenapa saya nampak sama?

.
.
.
.
.
.

Saya yang perasan sendiri atau ia sekadar kebetulan?

Tapi kebetulan tu kan jugak sebenarnya adalah sebuah aturan?

Jadi? 

Apa kata kalau kita sendiri cuba cari jawapan,
sebab saya sendiri pun tengah fikir-fikir lagi untuk mencari apa-apa kaitan.

Yang paling simple boleh saya katakan : Subhanallah, Maha Suci Tuhan yang memiliki Kebijaksanaan..!
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images