Tak Sedap Hati

8:19 PM 5 Comments A+ a-

salam..



Bila hati saya rasa tak sedap, selalunya maknanya ada sesuatu antara ini yang mungkin berlaku ....

1) Stress
2) Orang Malaysia tertanya-tanya lambang lama tak call
3) Ada buat salah pada sesiapa
4) Lama tak fokus pada Allah
5) Baru lepas mimpi sesuatu yang menakutkan atau mendebarkan
6) Something bad is going to happen

Apa ya?

Erm, yang kedua tu mungkin boleh exclude. Sebab baru dua hari lepas call. Takkanlah kan?

Mungkin yang pertama barangkali. Yup, sebab exam Ahad nih! Ok,. Berkemungkinan sangat tinggi~

Dalam semua ni, saya paling takut yang nombor 6. Sebabnya dulu pernah terbukti jadi waktu saya di tingkatan 3. Dua hari saya tak senang duduk di asrama. Lain macam rasanya. Last-last terus telefon rumah. Akhirnya baru pecah rahsia arwah adik waktu itu sedang nazak di hospital tanpa pengetahuan saya. Ya Rabb, saya takkan lupa perasaan itu selama-lamanya. Sangat azab terkejutnya. Na'uzubillah. Mohon dijauhkan~ Amin.....

No. 5 boleh jadi, sebab tadi termimpi adik tertimpa sesuatu di Malaysia. Ya Allah, mohon dipelihara keluargaku di sana. Insyallah kheir, Dia kan ada. Amin...

No 4 pun sama. Boleh jadi juga dalam fatrah exam begini. Kadang-kadang hati jadi terlari. Khusyuk sangat baca buku sampai lupa tugas hamba sendiri. Astagfirullah. Mohon dijauhkan. Hanya Allah sebaik-baik penolong dalam kehidupan kita. 

No 3.... erm...isk, ni yang lemah nih. Kalau saya tahu bolehlah saya nak minta maaf. Kalau saya tak tahu? Alamak... macam mana nih? Ok, kita letak lah status fb minta maaf ke apa ke kot boleh jadi better. Or jom doa ramai-ramai supaya kalau ada salah yang kita buat kita boleh ingat dan orang yang kecil hati dengan kita dapat memaafkan kesalahan kita yang kita tak ingat. Amin..........

Insyallah kheir, insyallah....

Macam aneh kan?

Tapi sungguh, saya sangat percaya dengan gerak hati. Seolah-olah hati itu ada deria yang tiada pada anggota lainnya. 

Cuma kadang kala susah untuk kita teka apa sebenarnya yang hati tahu dan rasa.Mungkin sebab kunci hati hanya ada pada Allah yang Esa, jauh dari jangkauan kita. 

Sebab itu bila hati terdetik sesuatu, jangan terus tidak dihiraukan. Mungkin padanya ada sesuatu petanda yang hendak disampaikan...

Yang paling penting, teruskan bertawakkal pada Tuhan~ 

“ Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk. Kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, karena sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kurnia) "
Ali Imran (3: 8) 


P/S: Doakan kejayaan kami yang sedang ber-imtihan di sini ya ..

5 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
May 12, 2011 at 3:57 AM delete

assalamualaikum!

saya setiap masa pun tak senang hati..taktahu kenapa.

semoga dikurnia tenang selalu, ameen.

(first time kut letak komen kat sini => harap Ainul sihat..)

-numu-

Reply
avatar
July 29, 2011 at 2:21 AM delete

numu:

wa'alaikumsalam..

amin. moga awk pun selalu diberikan ketenangan hati. alhamdulillah sekarang hati makin sihat ^^

Reply
avatar
May 10, 2017 at 9:32 AM delete

Assalamualaikum,

Saya pun rasa tak tenang hati ni. Esok nk prg bcuti tapi sampai sekarang hati macam tak bagi pergi je. Macam ada suara mengatakan jangan pergi tinggalkan keluarga. Haha kenapa ye perasaan macam ni muncul?

Reply
avatar
Raizo Reezal
AUTHOR
July 31, 2017 at 8:46 PM delete

dah sminggu rase tak sedap hati..xtau knapa?

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
August 3, 2017 at 9:09 AM delete

Salam...saya pulak...tiap2 mlm x sedap hati...bila siang hari saya ok..lain plk bila di rumah mak ayah/mertua...tenang ja

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *