Tak Sedap Hati

salam..



Bila hati saya rasa tak sedap, selalunya maknanya ada sesuatu antara ini yang mungkin berlaku ....

1) Stress
2) Orang Malaysia tertanya-tanya lambang lama tak call
3) Ada buat salah pada sesiapa
4) Lama tak fokus pada Allah
5) Baru lepas mimpi sesuatu yang menakutkan atau mendebarkan
6) Something bad is going to happen

Apa ya?

Erm, yang kedua tu mungkin boleh exclude. Sebab baru dua hari lepas call. Takkanlah kan?

Mungkin yang pertama barangkali. Yup, sebab exam Ahad nih! Ok,. Berkemungkinan sangat tinggi~

Dalam semua ni, saya paling takut yang nombor 6. Sebabnya dulu pernah terbukti jadi waktu saya di tingkatan 3. Dua hari saya tak senang duduk di asrama. Lain macam rasanya. Last-last terus telefon rumah. Akhirnya baru pecah rahsia arwah adik waktu itu sedang nazak di hospital tanpa pengetahuan saya. Ya Rabb, saya takkan lupa perasaan itu selama-lamanya. Sangat azab terkejutnya. Na'uzubillah. Mohon dijauhkan~ Amin.....

No. 5 boleh jadi, sebab tadi termimpi adik tertimpa sesuatu di Malaysia. Ya Allah, mohon dipelihara keluargaku di sana. Insyallah kheir, Dia kan ada. Amin...

No 4 pun sama. Boleh jadi juga dalam fatrah exam begini. Kadang-kadang hati jadi terlari. Khusyuk sangat baca buku sampai lupa tugas hamba sendiri. Astagfirullah. Mohon dijauhkan. Hanya Allah sebaik-baik penolong dalam kehidupan kita. 

No 3.... erm...isk, ni yang lemah nih. Kalau saya tahu bolehlah saya nak minta maaf. Kalau saya tak tahu? Alamak... macam mana nih? Ok, kita letak lah status fb minta maaf ke apa ke kot boleh jadi better. Or jom doa ramai-ramai supaya kalau ada salah yang kita buat kita boleh ingat dan orang yang kecil hati dengan kita dapat memaafkan kesalahan kita yang kita tak ingat. Amin..........

Insyallah kheir, insyallah....

Macam aneh kan?

Tapi sungguh, saya sangat percaya dengan gerak hati. Seolah-olah hati itu ada deria yang tiada pada anggota lainnya. 

Cuma kadang kala susah untuk kita teka apa sebenarnya yang hati tahu dan rasa.Mungkin sebab kunci hati hanya ada pada Allah yang Esa, jauh dari jangkauan kita. 

Sebab itu bila hati terdetik sesuatu, jangan terus tidak dihiraukan. Mungkin padanya ada sesuatu petanda yang hendak disampaikan...

Yang paling penting, teruskan bertawakkal pada Tuhan~ 

“ Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk. Kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, karena sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kurnia) "
Ali Imran (3: 8) 


P/S: Doakan kejayaan kami yang sedang ber-imtihan di sini ya ..

2 comments

Anonymous | May 12, 2011 at 3:57 AM

assalamualaikum!

saya setiap masa pun tak senang hati..taktahu kenapa.

semoga dikurnia tenang selalu, ameen.

(first time kut letak komen kat sini => harap Ainul sihat..)

-numu-

Ainul Arina Madhiah | July 29, 2011 at 2:21 AM

numu:

wa'alaikumsalam..

amin. moga awk pun selalu diberikan ketenangan hati. alhamdulillah sekarang hati makin sihat ^^

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images