A Road Has Been Taken

12:29 PM 4 Comments A+ a-

Assalamualaikum



Sabda Rasulullah: “Sesungguhnya di belakang kalian ada hari-hari di mana orang yang sabar ketika itu seperti memegang bara api. Mereka yang mengamalkan sunnah pada hari itu akan mendapatkan pahala lima puluh kali dari kalian yang mengamalkan amalan tersebut. Para sahabat bertanya: ‘Mendapatkan lima puluh kali dari kita atau dari mereka?. Rasulullah menjawab: ‘Bahkan lima puluh kali pahala dari kalian ” [H/R al-Mawarzi - hadis no: 35, at-Tirmidzi - hadis no: 3058, Abu Daud – hadis no: 4341 , Ibnu Majah – hadis no: 4014 dan lain-lain. Disahihkan oleh al-Hakim dan disepakati olah adz-Dzahabi dalamDharuratul Ihtimam, ms. 49]

.
.
.
.
.
.
.
.

Sedang tersepit kah saya sebenarnya?

Antara perancangan diri yang sudah setahun terbina
Dengan perancangan Dia yang telah tertulis berkurun lama ? 

Macam sukar saya nak percaya

Satu demi satu halangan muncul
eh silap...!
Satu demi satu hikmah timbul

Saya rancang untuk ke sana
Dia tahan, sebelum dikeluarkannya satu bencana
Ya Allah, nasib baik saya tak teruskan juga

Saya rancang untuk buat begini
Dia halang lagi, sebelum ditunjukkannya satu situasi
Ya Allah, nasib baik saya sempat tak jadi

Habis dah?
Alhamdulillah.....

Eh?

Alamak...
Sekarang
Dia hantarkan satu lagi permainan jiwa
Pilihan yang ada cuma dua
Maju - kalau hati sekeras batu
Undur - kalau mahu masalah kendur

Aduh!
Ya Allah!
Percaturan apakah pula yang Kau tuliskan sekarang?
Sampai buat saya rebah mengaku kalah
Mencarik angan, memadam impian
sekadar untuk melunaskan janji amanah yang kau berikan?
Seberat ini kah dugaan iman?

Tapi,
Terima Kasih Allah!

Sebab,
Belum sempat hati ini menyumpah
Dia hadirkan pelbagai hadiah 
- hadis jaminan pahala seperti sahabat melimpah ruah
- curahan hati keluarga yang lega dek kerisauan yang bercambah
- terbuka sebuah rahsia bahawa rancangan dulu bakal memberi susah
- terangkat beban hati dari memikir segala pintu penyelesai masalah
- setujunya para sahabat yang senang tanpa kerenah
- tertutup ruang-ruang syaitan yang mungkin mencetus fitnah
- pembersihan harta yang kebelakangan ini tertangguh tak sudah
- hilang penghalang ilusi yang menutupi jendela rahmah
- keyakinan dalam diri suatu hari nanti peluang pasti kembali dengan lebih indah

Maka
Layak lagikah saya merungut menyalahkan Dia
Nikmat mana satu lagikah yang saya dapat guna untuk berdusta
Langsung tiada!
Jelas satu demi satu
Bahawa banyak perkara yang saya tak tahu

Jadi jawapannya : Jangan banyak songeh!
Pesan ibu fikir yang baik-baik sahaja
Yang penting
Siapa utamakan Dia, pasti akan berjaya

Susahkan nak pasak iman sekarang

Tapi jangan salahkan bumi kerana simpankan nabi di perutnya
Sebab dah lama baginda berpesan pada semua
Harta akhirat kita mampu mencecah harta sahabat dulu
Andai di akhir zaman ini kita tetap teguh walaupun jalannya berliku~

Chaiyok3!! Yosh! Ganbatte! Berusaha~!

TITIK....

Keputusan telah diambil.
Bismillahi tawakkaltu 'ala Allah
Moga kekuatan hari ni terus kekal hingga ke ahirnya... 

Amin....~

Wassalam... 



*********************************************************************


Semalam ada adik-adik bijak pesan
" Kak, buatlah satu ruangan khas pesanan khas untuk kita kat blog akak....."


Huh?


Nak buat macam mana?


Tapi teringat plak stail gurau Dr Khammash waktu jumpa patient dia dulu ...


" Salam.. Ana Jibril wa kulluhum malaikaturrahmah!  Hahaha.. "
(Salam. Aku ni Jibril dan budak-budak ni semua malaikat pembawa rahmah! Hahaha)
- Maksudnya : Insyallah, kami akan sedaya upaya rawat kamu dan berikan kamu sesuatu.. -


Bahagia habis makcik tu lepas tu..


So,
Adik-adik pintar lagi semangat


Mulai sangat ni, setiap entry di sini akan ada nota khas untuk kita
di bawah nama...


" Chiisana Tenshi no Kazoku" a.k.a  Little Angel Family


Moga kita semua juga mampu memberikan sesuatu untuk umat Islam kini dan selamanya..
Insyallah~ =) Amin..!


**********************************************************************

4 comments

Write comments
sleeping partner:P
AUTHOR
April 14, 2011 at 2:01 PM delete

wah,
stail sungguh gurau dr khammash tu!

moga nota kecil tu nnt bisa bawa sesuatu yang besar untuk kita:)

Reply
avatar
another partner ;p
AUTHOR
April 14, 2011 at 9:18 PM delete

yup2,, menarik care dr tu gurau. best2.

enshalla,, sikit2 lame2 jadi gunung. yosh! same2 terus berlari k.ainul^^

Reply
avatar
April 15, 2011 at 10:39 AM delete

*senyum*

He knows best, kan?

Reply
avatar
July 29, 2011 at 2:32 AM delete

sleeping partner:

amin ^^

another sleeping partner:
jom2! lari jom! =)

harishah:
yup, so true!

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *