Best week~

Assalamualaikum...~




Alhamdulillah, result dah keluar! Alhamdulillah, the mark was higher than expected. Alhamdulillah, i don't have to feel inferior to my arab collegues. Alhamdulillah, i can sleep well now. Alhamdulillah3x.. This is the biggest present this week. =)

Kenapa exam kali ini super chronic sangat cuak dia? Sebab dia hanya satu exam of satu subjek utk satu kali setahun yang kredit hour dia 9! Mana tak macam gila nak tunggu result?

Tambah plak tu, dalam 13 orang segrup itu hanya dua orang melayu sahaja tinggal sekarang dikalangan baki 11 orang arab yang sangat mantap dalam belajar dan sangat open dalam berkongsi markah~ Adeh, macam nak terkeluar jantung nak tengok result. Sempat juga kami decline beberapa tawaran rakan arab yang nak checkkan markah untuk kami sebab waktu itu kami jauh di Basma.

Thanks everyone for your doa. Semangat belajar kami dah makin mencanak-canak naik insyallah. Ini baru exam first. Banyak lagi exam menanti. Do continously pray for our success yer. Please.. =)

*******************************************************************



Bulan lepas dalam seminggu sebelum raya, saya dihubungi kembali kenalan wartawan yang saya kenali sewaktu travel di Europe untuk tawaran menulis sedikit pengalaman tentang raya di rantauan tahun ini di dalam akhbar. A nice opportunity isn't it? Macam kebetulan pula sebab tahun ini memang saya tak balik raya pun~

Dan lepas hantar, saya memang lupa terus tentang artikel itu sampailah dua tiga hari lepas ada Aisyah, seorang kawan di Jordan yang beritahu saya ayahnya khabarkan gambar kami sebatch masuk paper - artikel saya dah keluar! =)

Dah seakan-akan kebetulan buat kesekian kalinya waktu saya macam sedikit kehampaan sebab tak dapat nampak sendiri keratan terbabit, tiba-tiba ada seorang lagi rakan di Jordan, Salwani beritahu dia ada bawa keratan itu di sini. Subhanallah!

It's awesome~ Walaupun gambar tu gambar lama (tahun satu -2008), terasa macam kelakar plak bila tengok balik gambar tu disitu. Cepatnya masa berlalu. Dah 4 tahun dah pun. For me, it is one of a token of appreciation for my beloved batch here~ *Erm, actually i do want to put my whole batch picture -syabab & akhawat, tapi gambar raya jenis tu takde..huhu*

*********************************************************************





Selasa lepas, Badan Kebajikan Anak Perak ada buat program di Mu'tah. Dalam banyak-banyak sebab kenapa saya sangat teruja nak pergi kali ini adalah sebab saya nak jumpa balik schoolmate lama saya yang baru tiba di sana. It's reunion time! =)

Walaupun hanya dapat bertemu hanya seorang dari dua insan yang saya rindu, still alhamdulillah. Banyak betul benda yang kami kembali sembangkan untuk dikutip semula dalam jangka masa 4 tahun yang telah berlalu tanpa sebarang pertemuan. It's fun!

Plus, Ustaz Kazim turut datang beri ceramah yang sangat super lawak dan best! Dan juga saya berpeluang jumpa ramai org perak yang baru. Kakak2 lama dah ramai grad. Miss them so much! Tapi tak apa, kawan2 yang baru tiba ni insyallah sama bestnya dengan mereka semua~ ^^

********************************************************************




Usually weekdays bila clinical, memang sangat liat nak keluar rumah even untuk minggu lepas yang takde kelas dan hanya rotation hingga jam 12 petang. Hujung minggu sebelum tu busy nak exam. Maka sebelum bermulanya minggu depan yang bakal kembali busy, saya dah target hujung minggu ini nak keluar habis-habisan. Sasaran : Yarmuk sbb ada yang dah merindu. hehe =)

Dan tepat khamis petang sampai sabtu petang, saya dah jadi penghuni tetap Casa Intelek untuk merewang buat makan-makan bersama. Lama giler tak masak ramai-ramai macam raya dulu. Minggu ni memang fokus habis. Nasi impit, lontong, laksa, kek, soto, nasi tomato, sate semua kami balun buat ramai-ramai. Nasib baik takde bomba datang sebab asap berkebul-kepul keluar dari rumah sepanjang malam. haha..

Thanks korang! Tak sia-sia penat lelah buat buat sama-sama. Seronok sangat! Dapat makan + kenal ramai lagi ahli Irbid yang baru. Aha, as always lah bila selalu duduk Hijazi macam rumah sendiri, akan adalah beberapa sketsa salah faham bahawasanya saya adalah kakak Yarmuk. Boleh plak ada yang tak percaya. hehe.. cute lah budak2 baru nih. ;p

**************************************************************




Pernah tak saya ceritakan bahawa sometimes doa di tanah Syam ni cepat sangat makbulnya. Dan kadang-kadang we didn't expect it at all. Last week, again perkara ini terjadi lagi. Kepada saya. =)

Cerita bermula bila suatu hari saya dan rakan segurp terjumpa seorang rakan Arab lama kami pada hari Khamis.Masing-masing meng-update perkembangan diri sesama kami. Di antara ramai Malaysian yang dia kenali, saya adalah antara yang tak pernah datang ke rumahnya lagi.Well, we are not that close like everyone else. Teringin memang ada tapi takkan saya nak offer diri plak.huhu. takpelah~ *But then,it still remain as a hope in my dreams*

Then blinkkkkk! Hari jumaat pagi esoknya, tiba-tiba rakan serumah telefon nak ajak saya temankan ke rumah kawan arab yang saya temui semalam. And i was like 'ehh??' I never tell anyone about that. Rakan Arab tu pun tak expected yang saya akan datang ke rumahnya sehari lepas kami jumpa. She also suprised and say "you did say you never come to my house yet yesterday and today you're here! Masya Allah! "

Okay, that is very obvious! Ini kebetulan atau takdir? hehe... Tapi, yang terpenting sekali : subhanallah maha suci Allah ~

****************************************************************



Last week, jam 9 malam waktu saya sedang study grup dengan Fathiyah, mama di Malaysia telefon untuk khabarkan berita Wak Mus, ayah saudara saya di Sabak Bernam meninggal selepas 10 hari sakit tanpa sebab or lebih tepatnya, tak sempat nak jumpa sebab.

It hit me like hell.

Pertamyanya mungkin sebab saya teringatkan percaturan takdir sepanjang 3 tahun lebih saya di Jordan. Each year i lost one of my family member. Tak kisah la family jauh ke tak, still all of them are my family and we are close with each other. 2008 Kakek Mali, 2009 Tok Lang, 2010 Wak Mus. Seriously, i'm scared. Who's next? T_T

Seperti yang dulu juga, saya sempat jumpa Wak Mus sekali sahaja dalam tempoh saya pulang bercuti. Dan saya memang tak expect saya takkan jumpa dia langsung dah lepas ni. Not any thougt at all! Harap sangat-sangat saya tak perlu ada sedikit penyesalan about 'i should treat them better if i know they will die'. Gosh, hate that! But this is life. Do not take thing granted~

Apa-apa pun, semoga Wak Mus ditempatkan di kalangan hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh. He is a good man at all.

Kematian kali ini agak menyedarkan saya sebagai pelajar perubatan betapa saya perlu sangat-sangat berhati-hati dan look very detailes into my patient history. It's might be late for him now but for others there is still hope. So Arina, do the best for your patient's sake! Ganbatte!

******************************************************************



Last update, selepas seminggu di Basma baru saya tersedar saya bakal melalui 3 minggu lagi berderet-deret di Basma! Oooohhhh! A little bit boring sebab same place sahaja but very heavenly sebab sangat dekat dengan rumah dan doktor best a.k.a beningn always!! Takkan debar-debar sentiasa macam di KAUH mahupun Ramtha atau Mafraq. Haha..

Ops, panjang plak update seminggu. Banyak lagi benda-benda best jadi minggu ini. Tak terhabis kalau nak bercerita. Apa-apa pun moga hari-hari yang mendatang bakal lebih baik dari hari ini dan semalam. =) I'm really happy~



ok, that's all. See ya~

Wassalam...

3 comments

sas | October 20, 2010 at 11:17 AM

mabrouk! :)

aisyahrk | October 21, 2010 at 6:36 AM

lame tak jumpe ko..
jg diri molek..

kak laila mansurah muar | October 22, 2010 at 4:27 PM

best kan bila cerita perantauan tu keluar.akak penah rasa tahun lepas bila gambar salam perantauan yang akak kirimkan keluar kat Utusan. rasa mcm nak tunjuk kat satu dunia dan kata, "Eh gambar kitorang pulak la yang keluar. selama ni jeles tengok gambar kawan pakai baju tebal2, berposing main salji n etc.." hehe

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images