Doktor Sakit

10:15 AM 2 Comments A+ a-


Assalamualaikum...

Minggu ini saya dah mula masuk introduction in Surgery, rotation yang dikatakan agak mencabar berbanding rotation-rotation lain di hospital - doktor-doktor yang sangat malignant lagi perfectionist, kena berdiri lama-lama sampai 3 atau 4 jam, dan banyak lagi khabar yang menggerunkan tentang surgery.

So far sepanjang 2 hari masuk surgery, rotation memang menarik dan best!

For example, semalam saya dah terjumpa dengan satu kes Necrotizing Fasciitis. First-first dengar terus teringat cerita Surgeon Bong Dal Hee about this disease. Teringin gak nak try buat test yang cerita tunjuk tapi tak berkesampaian. Apatah lagi time jumpa tu, doctor kami sedang buat rectal examination pada patient tersebut. Saya nearly dah nak termasuk dalam cubicle patient lelaki tu before i suddenly realise the awkward position patient tu sedang baring. Like a mother is giving birth. Fuh, nasib baik ada few medical assistant menghalang pemandangan. I don't think this is the time yet. Huhu.. Cuak~

Minggu ni actually saya tak berapa nak sihat. Selesema, batuk, sakit tekak, suara serak, sakit kepala, sesak nafas, hidung tersumbat semua ada. Cukup pakej dah kecuali belum demam lagi. Aduh, jangan la kena acute bronchitis lagi. Seksa owh..

Just imagine a medical student is taking a patient history dalam keadaan dia sendiri tak sihat terbatuk-batuk depan patient. Memang sangat-sangat tak selesa. Even sometimes patient sendiri nampak lebih sihat dari saya. Ada terfikir nak pakai mask untuk halang kena kat orang lain, tapi karang takut macam insulting plak kat patient. huhu.

Tadi pagi kondisi dah masuk agak teruk. Tidur malam dah banyak tergangu sebab asyik terjaga. Berpinar-pinar je mata buat rotation. Tambah-tambah bila kena berdiri selama 3 jam lebih. Dengan batuknya dan peningnya, memang rasa mual sangat waktu berdiri dengar lecture doktor sebelah katil patient tadi. Nasib tak pengsan je. Huhu, haru lah kalau jadi mcm tu. Buat drama plak kang. Aish~

So, sepanjang hari ni memang saya berdiri agak jauh dari doktor dengan harapan doktor tak perasan dan tak banyak nak menyoal saya. Kepala yang tengah tak stabil ni berkemungkinan akan buat saya sangat blur dengan soalan-soalan medik. Dan dengan suara yang dah serak dan sengau serta keluar macam nak tak nak, it will be too embarassing~ T_T

Tapi kan, alhamdulillah tadi entah macam mana dalam 2 jam terakhir baru doktor terperasan saya. Haha, pelik jugak. Ingatkan doktor sengaja tak nak soal saya seorang tadi. Saya berdiri di blind spot doktor ke sepanjang hari ni? Hehe, ntahlah. Tapi Alhamdulillah, saya selamat! ;p

Lepas habis rotation pula, waktu saya sedang berehat solat sambil tunggu masa nak sambung kelas di Red Hall, rakan-rakan akhawat ramai buat saya jadi bahan eksperimen untuk ambil history dan buat physical examination. Masing-masing muka excited dapat dengar bunyi wheezing/stridor dalam badan saya. Haha, lawak betul lah mereka nih. Gaya macam jumpa emas je lagaknya. Memang perangai budak medik betul jumpa symptom penyakit-penyakit macam nih. Hehe..

Waktu macam ni la saya terfikir macam mana agaknya eh kalau doktor/ pelajar medik tu sendiri tak sihat waktu tengah bertugas? Nak ponteng memang macam bakal menempah masalah sebab doktor klinikal sangat-sangat strict bab ponteng-ponteng nih. Kena plak kalau time doktor bad mood, ponteng separuh hari terus ditanda ponteng 3 hari. Aaaa... T_T

Peliknya kalau doktor tak sihat kena periksa pesakit yang sama sakit. aneh. Satunya kesian kat patient sebab hak mungkin tak tertunai. Second,kesian kat patient yang immune compromise takut-takut si doktor jadi pembawa infection plak. Third kesian kat doktor sebab kena tolong orang dalam keadaan diri tak tertolong. Huhu. Macam mana nih? Hurm..

Soalan ni masih tak berjawab sampai sekarang. Saya sendiri tak tahu. Cumanya lepas kena macam ni, yang saya baru dapat belajar dari pengalaman ni ialah doktor kena sentiasa jaga kesihatan lebih dari orang lain. Adalah sangat teruk berada dalam kondisi ini. Badan tak sihat, hati pun tak sedap.

Oklah, sampai sini dahulu. Nak sambung rehat sambil study mana yang patut untuk esok. Jumpa lagi. Wassalam~

p/s:

To my dear brother Asyraf Syahmi + my sister in law Kak Azni,
HAPPY BIRTHDAY!!!!!! Semoga sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Allah dan dimurahkan rezeki serta dipermudahkan dalam segala urusan~ Amin...... ^_^

2 comments

Write comments
fathiyyah
AUTHOR
September 27, 2010 at 11:51 AM delete

syafakillah, ainul

tk mo sakit lama2 k

Reply
avatar
armouris
AUTHOR
September 27, 2010 at 6:25 PM delete

info tentang hidung tersumbat di SIHAT SELALU - Hidung Tersumbat

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *