Alkisah bermula 190910

8:24 AM 2 Comments A+ a-


Assalamualaikum..

****************************************************************

Bulan lepas sewaktu dalam perjalanan balik dari Readers dengan rakan-rakan kaki buku, ada seorang rakan saya menggesa untuk saya tuliskan catatan hidup menjadi pelajar medik di Jordan. Mana tahu boleh ikut jejak langkah Dr Khadra,penulis buku biography Surgeon yang kami sama minati.

Haha, gelak besar saya dengar. Masakan saya boleh jadi sehebat itu. Tambahan waktu itu saya berdepan dengan masalah penulisan, minat saya makin pudar dan makin malap. Lagipun KOT PUTIH kan dah ada. Saya tak mampu apatah lagi untuk berkeyakinan begitu. Tapi bila teringat balik betapa dia bersungguh-sungguh galakkan, saya jadi teragak-agak.

Maka hari ini, saya tekad. Tulis sajalah. Kalau tak jadi buku pun, boleh jadi koleksi sendiri. Lagipun angan-angan menjadi pelajar perubatan kini sudah terlaksana. Kenapa tidak saya nukilkan balik realitinya untuk dibandingkan dengan segala yang pernah saya mimpikan dahulu kan?

Menjadi pelajar perubatan di bumi asing bukan semudah yang disangka. Saya bukan pelajar genius yang hebat IQ nya. Apa lagi dengan penggunaan bahasa yang tidak selalu digunakan dengan banyak di Malaysia. Perit susahnya memang orang yang alami sendiri yang tahu nikmat rasanya.

Well, kalau begitu mari saya kongsikan kisah saya dan rakan di sini. Selamat bersama~


***************************************************************************

19 September 2010, KAUH -

Hari ini hari sejarah. First time nak jumpa patient depan-depan. Nervous.

Oh ya, saya grup A1. Kumpulan kecil dalam rotation Internal Medicine. Tapi bulan ni bulan Intro saja baru. Grup saya ada 4 perempuan dan 8 lelaki. Orang melayu ada 4 - Saya, Fathiyah, Naqeb dan Qayyim. Budak perempuan Malaysia lain panggil grup kitaorang grup MPPM. Kenapa? Semua ex-ex skuad MPPM dulu tapi sekarang hanya Fathiyah dan Naqeb yang masih tabah berkerja. Huhu.

Hari pertama semua datang awal. Tepat 8 pagi ramai dah datang. Kelas katanya pukul 8.30. Semangat nak tunggu doktor di Tingkat 10 (Bahagian Internal Medicine - Arabnya : Batini ). Ramai juga ahli grup A nombor lain waktu ini di sini. Waktu ini masing-masing dah pakai labkot dan letak stetoskop di leher. Woh, sangat smart! Muka semua excited.

Tunggu.Tunggu. Dan tunggu. Grup lain semua dah mula didatangi doktor kecuali grup kami. Kami je yang masih tidak dipanggil2. Saya dah resah. Dahla panas pakai labkot nih. Aish. Mana doktor ni... >_< Sambil menunggu saya cuba mengecam ahli grup kami yang lain - Sarah, Siham, Abdul Fatah, Abdullah, Zeid, Bashar, Ridhuan, dan Husam.

Ok, doktor dah sampai! Doktor kami hari ini, Dr Muhamed Rubaba'ah salah seorang consultant di KAUH. Tajuk hari ini 'History Taking'. Dr. Rubaba'ah nampak busy. Handset tak henti-henti berbunyi dari awal. Macam Dr Ziad Microb plak. Ah, biarlah. Nama pun consultant.

Awwalan, kami berdiskusi di bilik kecil berhampiran wad pesakit. Sambil berkenalan, Dr terus tembak-tembak dengan soalan satu persatu. Sambil tembak sambil menerangkan banyak aspek history taking ini. Saya duduk betul-betul bertentangan dengan Dr. Owh, memang perut banyak rama-rama. Bila doktor panggil, terus blur. Adeh. Takpe2, first time. First time.

Apa yang saya perhatikan, budak Arab grup saya semuanya excited-excited belaka. Cakap punyalah laju, info punyalah banyak. Tak sempat orang lain nak habiskan jawapan, ada sahaja mulut lain nak menyampuk. Ok, memang saya kurang bekenan sikit perangai menyampuk-menyampuk ni. Ish, sabar2. Doktor nampak rileks macam tak kisah. So, biarkan jelah.

Dalam sejam lebih berdiskusi, doktor suruh kami praktis ambil history taking pada patient sebenar. Mula2 Doktor bagi dua patient dan bahagi kami jadi enam2. Tapi kemudian kami pergi cari sendiri lagi 2 orang patient untuk kecilkan jadi tiga-tiga. Saya dan Fathiyah ambil keputusan berpisah. Dr ada hal maka Dr tinggalkan kami semua sendirian dengan patient masing-masing dan team kecil saya pergi cari patient sendiri. Susah giler cari patient hari ini. Tak semua nak cooperate tambah-tambah kes kat sini macam banyak yang kritikal dan tak mampu bercakap. Kalau jumpa patient yang muka masam tu, lagilah saya tkut. Huhu.

TAPI! Seriesly, bila dapat patient and lepas ambil history baru saya perasan keputusan saya dan Fathiyah salah! Kawan-kawan Arab yang semuanya nampak too excited sampai lupa saya di sebelah. Diaorang sorang-sorang tanya sendiri sampai habis semua soalan! Dan saya di belakang terkapai-kapai nak bertanya. Asal nak buka mulut, diaorang lintas soal lagi. Asal nak bersuara, diaorang bantai tanya lagi. Ya Rabbana... Grrrrrr~

Dah la saya still takut-takut lagi nak cakap arab dengan patient arab. Semua diaorang dominate dengan tanggapan saya tak reti cakap arab dan nanti diaorang translatekan balik. Padahal saya faham je walaupun bukan semua 100%. Banyak cantik diaorang! Lastly, saya fed-up. Aaaa, >_
Habis ambil history kami berkumpul kembali dalam bilik tadi balik. Doktor suruh kami terangkan apa yang kami dapat dan dia betulkan mana yang salah. Tapi time ini doktor banyak bercakap sendiri dan kami hanya dengar.Lamanya...Lama-lama masing-masing dah mula minum air dan alih-alih badan atas kerusi. Saya yang depan doktor betul-betul ni pun dah terkebil-kebil. Ngantuk! Tepat jam 12.30 tengahari, semua bersurai~ Yeay!

Saya dan Fathiyah bermesyuarat pintu lepas kelas. Saya memang tak puas hati hari pertama. Terasa macam tunggul je. Apa nih? Mana pergi feeling-feeling tengok cerita doktor yang best-best kat hospital macam Bong Dal Hee, House, ER dan Iryu tu? Eh lupa plak, memang lah best sebab diaorang cakap bahasa ibunda masing-masing. Kitaorang? Waaa... T_T Tensen2!

Silap gak, dah habis rotation baru teringat pesan senior suruh jangan berpisah ngan budak melayu untuk minggu first sebab nanti konfirm budak arab dominate di awal-awal macam ni. Aiseh.. Tak leh jadi nih. Takpe2. Esok jom kita buat perubahan. Tak kira. Nak cakap ngan patient gak esok! Gagap pun gagap lah. Grammar terabur pun lantak la. Janji dapat cakap dan buang rasa takut. Humph!

Maka, kemudian lepas rehat sampai pukul 2, kami kembali ke Red Hall untuk dengar lecture a.k.a macam seminar. Penatnya~ Nasib baik dua lecture je. Pukul 3.30 dah boleh balik. Alhamdulillah..

An awful first day, isn't it? Tak apa, itu pengalaman kata Fathiyah. Next time kita ubah mana boleh ubah. At least hari ini dah rasa sendiri betapa susahnya cari patient sendirian berhad tanpa doktor. Hari pertama tuu.. INgat senang nak buat gaya macam hospital sendiri waktu baru first time datang? Huhu. Never been afraid like this before. OK, Chaiyok! Ganbatte!

2 comments

Write comments
nima
AUTHOR
September 23, 2010 at 6:10 AM delete

kak ainuulll..
tulis lagi tulis lagi..
suke baca psl clinical.. ^^

Reply
avatar
September 23, 2010 at 3:09 PM delete

izzah:
Huhu, sabar2 ye dik.. akak kena bernafas dulu nih. hehe.. ^_^

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *