Siapa Sefarad di Spain?

9:09 PM 2 Comments A+ a-

Assalamualaikum.

Seperti yang saya katakan, saya gemarkan bumi Spain kerana sejarahnya yang cukup hebat. Selain kehebatan empayar Islam yang pernah terbina dan sejarah tragedi Kristian yang penuh berdarah, saya turut menemui sejarah kaum Yahudi di bumi ini. Maka hari ini kita akan bercerita tentang Casa De Sefarad, sebuah mini muzium yang menceritakan asal-usul dan budaya serta cerita sejarah mereka yang makin dimakan usia.



Sefarad itu apa? Ha, kalau nak tahu Sefarad adalah nama puak Yahudi yang tinggal di Cordova. Sefarad sekarang hanya tinggal sejarah. Sudah tidak ada langsung puak mereka di bumi Cordova ini. Hanya tinggal dua buah keluarga yang hanya berdarah Sefarad tapi hakikatnya sudah lupa usul diri. Maka, boleh dikatakan mereka telah pupus di sini.



Apa istimewanya House Of Sefarad/ Casa de Sefarad? Rumah ini menceritakan sejarah tentang asal-usul dan kisah-kisah mereka. Malah beberapa tokoh mereka turut diceritakan di rumah ini. Harga masuk : 3euro. Ini tourist guide di sini, Fatma – muslim dari Morocco.



Banyak ilmu baru yang saya perolehi tentang keturunan Sefarad ini. Antaranya, Yahudi ini sangat benci mendengar perkataan “division” yang mengingatkan mereka tentang peristiwa mereka dihalau dan bertebaran ke merata dunia hingga sekarang, malu mungkin. Yahudi yang tiba ke Spain inilah yang bergelar Sefarad. Percakapan mereka lain sedikit bunyinya. Ada campuran bahasa arab, latin dan jews.



Selain itu, mereka juga sering mencuri budaya asing kemudian menerapkan serba sedikit budaya mereka untuk dihak-milikkan sebagai budaya Sefarad (tak patut kan?!!). Buktinya ada di rumah muzium mini ini. Perempuan Yahudi juga berkelebihan ketika berkahwin kerana dalam perjanjian perkahwinan, hanya lelaki yang menandatangani surat tersebut, dah perempuan berkuasa menyimpan tanpa menandatangan dan melakukan sesuka hati ke atas surat tersebut.



Ada beberapa tokoh Yahudi yang diceritakan di dalam rumah ini. Antaranya Fattima Bint Al-Mutanna(ahli sufi), Hafsa Al-Rakuniyya (doctor), Isteri kepada Dunas Ben Labrat yang tidak diketahui nama asalnya (penyair) dan Waladda the Umayyad(penyair aristocrat).Kalau tidak silap mereka, ada di antara mereka ini yang memeluk Islam, tapi saya lupa yang mana satu.



Yang elaki di bawah ini adalah Maimonades, doctor terulung keturunan Sefarad yang terkenal kerana kebijaksaannya hingga terpilih menjadi doctor peribadi Sultan Salahuddin Al-Ayubi di Mesir. Seorang doktor yahudi yang menjadi kepercayaan hero Islam - saya pasti sifatnya bukan dari kalangan yahudi yang ada sekarang. Kalau tidak, masakan salahuddin ayubi menerimanya. Bahkan sikap gigihnya dalam menuntut ilmu sewaktu zaman yahudi dihina dan direndahkan dahulu sangat membuka mata, bahawa yang berusaha pasti akan berjaya dengan hebatnya~



Fatma juga ada menceritakan kami bahawa Yahudi sejak dahulu lagi tidak disukai terutamanya di kawasan Spain ini. Namun ketika mereka dibenci dan dihalau keluar, tahukah siapa yang membantu mereka dengan penuh berlapang dada dan membawa mereka ke Morocco untuk memulakan hidup yang baru? --> Islam. Yup, umat Islam yang membantu Yahudi ketika itu. Pelik kan?



Waktu itu saya terfikir, bagaimana boleh masyarakat Islam dan yahudi saling bekerjasama sebegitu rupa sekali. Baiknya~ Tapi bila direnung kembali, zaman dahulu pun lebih kurang juga. Islam bukanlah agama yang menyuruh kita membunuh umat bukan Islam supaya semua yang sesat itu mati, tetapi Islam itu agama toleransi. Agama selain Islam memang secara terangnya adalah sesat lagi salah, maka sebagai umat Islam kita perlu menyedarkan mereka agar kembali kepada kebenaran. Pada yang masih berkeras, ada dua pilihan sama ada tunduk dan patuh walaupun tidak mahu masuk Islam (kafir zimmi) atau perang (kafir harbi).

Namun hari ini yahudi yang tinggal adalah sangat luar biasa lagi luar tabiee manusia. Mereka tersangat teruk lagi tidak boleh dipercayai. Sifat-sifat buruk mereka jauh lebih ketara dan lebih busuk dari yang pernah ada. Patutlah sejak dahulu lagi tiada negara mahukan mereka walaupun sekadar tumpangan semata. Tsk.tsk.tsk.



Saya sebenarnya tertarik dengan sejarah mereka. Bayangkan sejak dahulu lagi kaum mereka ini tidak pupus-pupus. Wujud walaupun sejak dahulu kala mereka ini tidak pernah disukai apatah lagi dihargai, walhal semuanya sebab salah mereka sendiri yang bongkak apabila Allah pernah meningkatkan darjat mereka menjadi umat yang dimuliakan dengan hadirnya nabi yang ramai dari sisi mereka.

Agaknya kenapa ya Allah takdirkan bangsa mereka yang menyusahkan manusia ini kekal hidup hingga ke hari ini? Pernah dulu saya persoalkan. Kenapa tak matikan terus biar kerosakan berhenti? Kenapa mesti biarkan kaum mereka ini tegak berdiri menjadi kaum yang digeruni hingga ke hari ini? Dari dulu saya terfikir-fikir pasal hal Yahudi.



Hingga suatu hari, saya terbaca kata-kata ini. Datang dari manusia hati batu bernama Hitler, yang pernah melakukan pembersihan Yahudi dari bumi German walaupun ada beberapa saki baki yang berjaya melepaskan diri. Nak tahu dia kata apa?

" Bisa saja saya musnahkan semua Yahudi di dunia ini, tapi saya sisakan sedikit yang hidup, agar kamu nantinya mengetahui kenapa saya membunuh mereka."

Kenapa Hitler bunuh Yahudi? - Itu baca di sini. Saya teringin nak cari buku Mein Kampf ini. Mungkin ada sedikit sejarah Yahudi di dalamnya yang perlu untuk kita ketahui. Siapa ada, bagitau ye..

Ok, kesimpulannya apa-apa pun kita kena sentiasa berjaga-jaga dengan bangsa mereka ini. Benci tidak bermaksud jangan ambil tahu terus, tapi sebenarnya perlu tahu supaya kita tidak mudah diperdaya dan terjatuh dalam perangkap mereka. Allah dah pesan dari dulu lagi. Sekarang semua di tangan kita.

Ilalliqa~

2 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
July 23, 2010 at 8:52 AM delete

http://www.archive.org/details/MeinKampf_483

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *