Sekarang baru tahu


Assalamualaikum

Ada lagi kurang SEminggu nak mid exam UGS. Semua makin sunggu-sungguh buat preparation.

Akhawat batch saya ada anjurkan kelas tutorial untuk subjek Anatomy dan Physiology untuk sesama kami. Kelas ini untuk kami cover beramai-ramai secara cepat dan menyeluruh. Juga sebagai satu medium untuk satukan kefahaman takut-takut ada yang tersalah faham dahulu.

Dalam kelas tutorial Anatomy Sabtu lepas, kami dibahagi ikut grup. Ada dalam 7 grup. Masing-masing akan diajar oleh tujuh tutor yang bertukar-tukar ikut tajuk setiap sejam.

Saya jadi salah seorang tutor Anat untuk kelas tutorial ini. Kena ajar dua bab Female Genital Organ yang merangkumi 11 mukasurat buku termasuk dua subtopik yang doktor kami langkau sebab tak sempat baca. Huhu, actually saya sengaja pilih bab tu sebab nak pastikan saya baca dan faham sefahamnya sebelum memahamkan orang lain sebab bab tu tak diajar dalam kelas. Secara tak langsung, saya boleh lebih fokus.

Kami mula dari jam 1.30 sehingga maghrib (7.30 malam). Ada rehat kat tengah-tengah.

Kali ini sistemnya murid duduk diam, tutor yang bergerak dari satu grup ke grup yang lain. Tajuknya kekal untuk setiap grup. Maka, sepanjang hari saya mengajar dua bab itu selama tujuh kali ulang sampai dah rasa boleh hafal sebijik-sebijik ayat buku bab itu sahaja. (Patutlah Dr Ziad Microb itu dah rasa macam buku teks microb bergerak sbb dia asyik mengulang benda yang sama je.... hehe.Now i know~)


Dalam sepanjang 6 jam tu, saya perasan pada 2 jam terakhir, muka anak-anak murid dah makin layu. Tegang semacam macam kena paksa telan ubat pahit. Hoho. Faham dah! Tepu sangat dah la tu. Tapi sebagai tutor yang kena ngajar gak, nak tak nak terpaksa saya ngajarkan kasi habis gak sebab nanti memang takkan sempat.

Terpaksa jugak sebenarnya buang rasa "eh, diorang ni tak nak dengar ke? *sedih sket* " sebab kita faham yang diaorang dah tepu teramat. Cuma waktu tu tiba-tiba terlintas dalam hati yang ini agaknya yang lecturer saya rasa kalau kami kadang-kala tidur dalam kelas atau malas nak dengar dah dengan muka tak sabar balik. Wuuuu, ampunkan daku doktor! Seriesly tiba-tiba rasa menyesal gila. Adeh, macam mana nak berkat ilmu ni kalau cikgu ada rasa macam tu kan? T_T

Takmau dah buat lagi perangai macam tu insyallah~

Ok, hari ini actually ada kelas tutorial Physiology pulak. Konsep ubah sikit : guna konsep lecutre hall pula. Saya masih jadi tutor lagi. Kali ini bab Pregnancy dan Lactation insyaallah. Sekarang ni tengah blur nak ajar macam mana Physiology. Kenapa entah rasa macam susah sikit nak mengajar subjek nih. Belajar sendiri reti, mengajar tu susah sikit sebab subjek ni tentang proses - perlu bayangkan sendiri. Huhu..

Takpelah, let do our best! Fighting!

p/s : Saya suka mengajar sebab saya lagi cepat hafal kalau mengajar dari belajar. Mungkin sebab darah mengajar-mengajar ni dah sebati dalam keluarga kot. Hehe. ^_^

5 comments

Rossarina™ | May 25, 2010 at 1:14 AM

good luck, Ainul. gua caye lu bole beb. *rock*

Tun Teja | May 26, 2010 at 6:48 AM

wa, bestnye...x dpt nk merasa..

All the best ainul. ♥ ♥ ♥

ashraft | May 31, 2010 at 1:14 PM

betul2...mengajar org lagi senag and cepat masuk dari belajar sorang2....heheheh...slamat blajar and all the best in exam....

'Ezzah Al-Islam | June 1, 2010 at 7:02 AM

hoho.. saya selaku ahli study group cik ainul mengiktiraf bakat mengajar yang diwarisinya :P

p/s: Bitaufeeq cinul. didoakan kamu najah

Ainul Arina Madhiah | June 3, 2010 at 10:31 PM

arina:
thanks you miss rossa.;p

tun teja:
kita buat kelas intensif lain nak? hehe...

asyraf:
sekepala rupanya kita. apesal kat rumah kita tak buat macam tu yer? haha..

izz:
alhamdulillah, bagusssss yer anak muridku~ :P
(bitaufeeq jugak utk kamu cik ululalbab!)

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images