Everything Will be Fine


Assalamualaikum..

Dua tiga minggu ini, saya banyak mengeluh bila mengenangkan hujung minggu - hujung minggu yang sangat padat semenjak dua menjak ini. Minggu depan Program FESBUK, minggu ni ada SEARCH + plan kawan, minggu lepas KARISMA, minggu sebelum tu MPPM+Amman, sebelum tu lagi exam, sebelum-sebelum tu SUPER 10, sebelum semua sebelum tu banyak lagi yang penuh.

Study?
Saya cuma boleh kata fokusnya hanya sepanjang minggu biasa.Hujung minggu,study saya merangkak-rangkak. Bohonglah kalau saya kata saya tak risau. Tengok orang sudah memecut macam cheetah dan hafal mantap macam doktor berkaliber, saya sudah rasa sangat tertekan. Saya di tahap mana agaknya.

Hari ini pula walaupun kelas semua batal, hari saya seperti terbuang lagaknya. Mengantuk sebab tak tidur untuk siapkan kerja rumah + sakit gigi yang mencucuk-cucuk, saya lalui hari dengan perasaan yang entah apa-apa. Habis 2 lecture pun rasanya hanya seperenggan yang berjaya dihafal. Lainnya, masuk mata kiri keluar mata kanan.

Hurm....
Penat. Tak larat.
Betul ke aku budak medik nih?
Betul ke aku masuk aktiviti ini nih?
Betul ke aku pegang bahagian ini nih?
Betul ke blablablablabla..... nih?
Kenapa rasa hidup macam susah amat sekarang nih?

Bila jiwa kacau, inilah jadinya. Cemburu tengok orang lain yang macam lapang bahagia walaupun saya tak tahu hidup mereka sebenarnya macam mana. Saya jadi pasif dan kurang optimis. Takut tak bertempat. Risau tak tentu hala. Paranoid tak kira masa.

Tiba-tiba malam ni, saya dihantar ayat ini :

" Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa Dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran " (90:04)

Ditambah pula dengan beberapa syarahan ayat yang saya kira buat saya terdiam malu mengenangkan diri sendiri yang terlupa hakikat kehidupan bahawa kesusahan itu sudah sebati sejak azali.

1. Susah sebenarnya menjadi sperma terpilih dan berjaya bercantum dengan ovum untuk persenyawaan.
2. Susah sebenarnya mahu lahir ke dunia secara sihat walafiat tanpa sebarang komplikasi sepanjang kita berada di alam rahim.
3. Susah sebenarnya kita sebagai bayi mahu belajar benda-baru di alam dunia asing ini.
4. Susah sebenarnya melatih diri belajar sepanjang hidup untuk menjadi manusia berguna
5. Susah sebenarnya kita hendak sampai ke tahap kita berada sekarang

Susah.Susah.Susah.Susah........SUSAH!

Memang semuanya susah lagi menyusahkan tapi lihatlah kesemuanya sudah kita lalui dengan jayanya dahulu. Telah bertahun lamanya kita melalui segala kesusahan yang ada. Alhamdulillah semuanya berjaya dilepasi.

Maka, kenapa kita masih perlu takut untuk melalui sesuatu yang biasa - KESUSAHAN?

Benar, tahap kesusahan hidup kita makin lama makin meninggi. Sesuailah sebenarnya untuk dibandingkan dengan tahap keupayaan kita yang juga semakin meningkat. Kerana keduanya perlu sentiasa selari agar manusia sentiasa dapat belajar memperbaiki diri.

Betul juga kan?

Tapi macam mana kita nak lalui semua kesusahan ni dengan berjaya? Ada tips?

- Tekan sini : MINTA TOLONG PADA ALLAH -

Y ( ^_^ ) Y

Alhamdulillah, makin tenang dan yakin rasanya. Insyallah, everything will be fine. Saya yakin - Saya ada Dia --> Allah yang sentiasa bantu saya! ;)

Kalian macam mana pula?
Saya doakan semoga kita semua sentiasa dipermudahkan urusan dan tenang-tenang selalu. Amin.. Doakan saya juga ya. Kita usaha dan tawakkal sama-sama.

Baiklah, jumpa lagi~

~ Put Your Trust In Allah ~

2 comments

aisyahrkh7 | May 5, 2010 at 4:42 AM

sama2 kite eh..
merangkak, bejalan nthen kite lari..
in Allah alone have I believed and put my trust..

inSan leMoh sEgalo2nyo | May 5, 2010 at 9:20 AM

Allah tu maha penyayang dan maha adil.. DIE tahu setakat mana kemampuan kite, die tak akn sekali2 menzalimi kite dgn memberi bebanan yang tidak mampu kite hadapi.. kan Allah haram dari bersifat zalim....

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images