Ahlan Ya Ibnu Batuttah!



Assalamualaikum

"How many fellow-travellers have i known? I cannot count.
How many corners of the Earth? I cannot tell.
Now that my wandering East and West are done,
There is but one least last corner left; my grave."

(The travels of Ibnu Batuttah, m/s xviii)

^_^

Seperti yang telah saya cerita di entry lepas, minggu lalu saya menyertai Family Day + AGM BKAN (badan kebajikan anak negeri) Pulau Pinang ke Petra dan Aqabah.

Alhamdulillah, ia merupakan satu kenangan yang cukup indah dan bermakna.

Tentang Petra dan Aqabah akan saya ceritakan di entry lain insyallah kerana entry kali ini saya khususkan buat satu penemuan yang saya kira cukup saya suka kerana sudah lama saya berhajat memiliki khazanah berharga ini.

"PENGEMBARAAN IBNU BATUTTA"

Siapa sangka dalam bosan-bosan tersesat jalan di Aqabah sana, saya bertemu dengan buku impian yang saya damba. Dari jauh nampak seperti buku lusuh yang tiada guna, tapi bila saya dekati, nama Ibnu Batutta yang tertera di depannya sahaja sudah buat saya terus jadi teruja, lantas harga yang agak 'istimewa' bagi saya terasa tiada makna. Biarlah sedikit mahal, asalkan pencarian kini menemui noktahnya. Sekurang-kurangnya angka itu lebih kecil dari di Malaysia. ;p

Sambil menunggu warga Penang yang sakan bergembira, saya uliti dahulu kalam dari pengarangnya tentang Ibnu Batutta yang mashyur namanya. Aduh, saya membaca sambil tersengih-sengih gembira sampai rakan di sebelah geleng-geleng kepala nampak saya macam hanyut langsung ke langit sembilan sana. Masakan tidak, dah lama saya teringin mahu baca diari Ibnu Batutta kerana pernah dalam angan-angan saya mahu menjadi seperti dia. ^_^

Tak sampai beberapa lama, saya kemudian telefon abah di Malaysia sambil jerit gembira beritahu saya dah jumpa buku yang pernah kami cari berdua. Abah sekadar ketawa sambil ucap tahniah pada saya yang gila. Haha, tapi ini kalau saya bawak balik Malaysia sebelum habis baca, saya jamin mesti abah guna kuasa veto - bagi dia dahulu yang guna. ;p

Hah.. Alhamdulillah, tak sia-sia saya juga saya ke Aqabah semula~

^_^Y

Tapi sekarang fatrah exam sudah bermula, maka diari emas ini terpaksa saya sorok dalam almari khazanah berharga. Tak boleh nampak, nanti rasa boleh jadi memberontak mahu mula baca. ;) Kita perlu utamakan yang lebih utama. Tak apa, insyallah buku ini kita baca waktu terbang di balik awan yang bakal tiba ya.

ok. 2 JUN ini exam bakal bermula. Yosh, fighting!!

2 comments

Rossarina™ | May 18, 2010 at 9:11 AM

mulut aku seolah-olah terbuka, ketika membaca perenggan-perenggan yang di akhiri dengan huruf aaaaaa.

Ainul Arina Madhiah | May 18, 2010 at 9:59 AM

arina:
sebab tekak aku tak henti kembang teringat ko punya 'salad' patho.. :P

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images