Terkejut

6:07 AM 3 Comments A+ a-


Assalamualaikum

Entry sebelum ini saya menulis berkaitan hidup penuh kejutan. Panjang lebar saya terang kerana kebetulan waktu itu saya terkejut dengan sesuatu dan untuk memastikan saya tak terpesong-pesong fikir benda lain, maka saya tuliskan di blog sebagai pesanan buat diri sendiri.

Tapi sudahnya, saya terasa macam makin diuji-uji tentang perkara yang sama. Kejutan. Kejutan. Dan Kejutan. Aduh, moga kau sihat sentiasa wahai jantung yang sentiasa bekerja. Terimalah realiti, hidup memang penuh kejutan. Huhu

Kali ni sekadar nak mencatat beberapa kejutan hari ini pula. Nothing much maybe. But the last one is serious.

1. Tadi balik kelas, saya ke KAUH (King Abdullah University Hospital) untuk buat appointment bagi mendapatkan 2nd opinion tentang allergic tempoh hari.

Terkejut betul bila haritu lepas buat test darah doktor klinik suruh rujuk hospital untuk 2nd opinion.Ish,teruk sangat ke? Bila tanya, doktor kata saja. Erk,apekah? Boleh plak gitu jawabnya. Tensen betul. Sebetulnya saya rasa tak adalah serius mana allergic saya, tapi entahlah. Ikut je lah cakap doktor. Kang jadi apa-apa kang sapa nak jawab? Takkan nak guna alasan 'saya malas jumpa doktor'. Kan? Huhu.

Bila nak buat appointment, kawan dah pesan get ready la ye sebab tak mungkin boleh jumpa minggu depan. Kita yang first time pergi ni angguk-angguk saja. Ikut kau lah. Sekali bila buat, memang terkejut sungguh. Doktor free 12 May je. Kalau kira-kira dari hari ni, tu maknanya dalam sebulan lebih tu.. Ya Rabb, sibuk tahap tinggi betul doktor-doktor sini. -_-'

Tambah-tambah tengah terkejut dengar tarikh, kawan sempat buat lawak "Aku tak paham betul birokrasi appointment JUST ni, pesakit sempat mati tau sementara tunggu tarikh appointment. Tu pasal aku suka suruh doktor kasi emergency je kalau nak refer-refer nih." Erk, hahaha.. Ada sedikit betul di situ. Nak buat macam mana. Inilah Jordan. Sabar je lah..

2. Balik hospital, tiba-tiba teringin makan nasi cafe. Nasi cafe sangat murah dan boleh tahan sedap. Tapi dah pukul 2. Agak kelewatan di situ. Tapi takpelah, bantai je redah. Ada rezeki, adalah. Takde, kita balik.

Sampai cafe, kami terselamat seminit sebelum pakcik cafe bawak masuk makanan ke bilik basuh pinggan. Pelanggan terakhir. Mungkin simpati, dia pun benarkanlah kami beli nasi lagi. Bahagia. Tapi rasa bahagia tetiba bertukar jadi terkejut bila pakcik tu secara murah hatinya tambah nasi di pinggan kami double dish. Daging pun double triple dish.

Erk, pakcik, ni set berapa orang punya makan ni pakcik kasi kami setiap sorang? Student Arab lain pun macam tengok pelik-pelik. Apa budak ni makan banyak tahap tinggi nih? Mentekedarah ke hapa.. Sedikit malu di situ, tapi hentam je lah. Rezeki Allah kasi. Syukran jazilan pakcik. Walaupun kami tak berjaya habiskan, tapi keluhuran budi pekerti pakcik sangat kami hargai. Semoga Allah balas kasi rezeki pakcik berdouble triple lagi tinggi. Amin...

3. Balik rumah, terus menghadap komputer terus update email dan sebagainya. Mata tiba-tiba tertancap pada status adik saya di Russia "Hope all Malaysian are safe".

Eh apa dah jadi? Link yang diletak sekali saya buka. Allahu Akbar! Suicide bomber di Moscow! Terus saya buzz dia tanya khabar berita, dalam hati sambil-sambil doa janganlah dia jadi apa-apa. Saya pulak yang cuak lebih.

Alhamdulillah, adik saya tidak terlibat. Nearly sebenarnya. Nasib baik hari ni dia terbangun lewat dan tak pergi lecture (eh, ko ponteng yer? >_< ). Adeh la budak ini. Tak jadi nak bising. Kawan-kawan dia yang pergi lecture pula bernasib baik terlepas metro yang bakal dibomkan itu tadi. Tak tahu lagi ada pelajar Malaysia terlibat ke tak. Dengarnya ada yang cedera ringan. Uish, cuak saya dengar. Tambah-tambah dengarnya itu antara laluan utama pelajar ke kelas mereka. Ya Allah, selamatkanlah mereka semua dari bahaya dan bencana. Amin...

Sembang punya sembang, adik saya cerita kes masih dalam siasatan.34 orang awam disahkan mati dalam serangan. Pengebom katanya dua-dua perempuan. Russian suspek ini angkara Muslim Chechen. Sini ada sebut. Yang link ini baca guna translator yer sebab dia bahasa Russia ( adik kasi). Ini pula ada berita 1 dan 2 English Version. Lain-lain boleh google.

Setahu saya Moscow memang pernah kena bom dulu, jadi diaorang tak panic sangat cuma terkejut je. Itu saya tak kisah. Yang saya tak puas hatinya, Muslim punya nama gak kena. Haish, asal bom je muslim. Asal muslim je bom. Orang lain pun ada bom juga, apasal tak naik nama sama. Ntah apa-apa punya dikriminasi.

Apa-apa pun saya doakan semua pelajar Malaysia di sana selamat. Jaga diri baik-baik. Sebelum keluar rumah baca doa banyak-banyak. Semoga Allah lindungi korang dari sebarang perkara yang tak diingini. Takziah kepada mangsa yang terlibat.

Okay, ini beberapa kejutan terpilih hari ini yang berderetan jadi. Huhu, tak tahu nak cakap apa. Nama pun terkejut. Takpelah, yang baik moga terus kekal. Yang buruk moga tak jadi lagi. Hadapi hidup dengan tenang. Cool.. Itu je kot kesimpulannya. ^_^ Ok, jumpa lagi.

3 comments

Write comments
yellowrose
AUTHOR
March 29, 2010 at 1:52 PM delete

haha i told u..da ckp da..mmg xyahla nk berharap kat appointment tuh..sure lambaaaaaat gilerrrrrr[penglaman sndrik dlu gak..nk tunggu apointment tuh mmg mati sakit dlu r...]

yg penting wat file jek..pastuh nk jmpe dokte tuh ppandai la nk redah masuk ikut sape2 akk clinical..awk nk masok klinik ape nih?

Reply
avatar
~cinonet~
AUTHOR
March 30, 2010 at 1:59 AM delete

Ya Allah...mudah2an semua orang Islam selamat esp Malaysia.. ha'ah la..asal terrorist je Islam, asal Islam je terrorist! adoyai~ bengang betol kan?

Moga adik Ainul dan kwn2 baik2 hendaknya.

Reply
avatar
March 30, 2010 at 7:21 AM delete

kak asma:
kertas tu kata internal med.
erm, bleh ke main redah gitu je? huhu, tak reti la.. -_-'

kak arifah:
tau takpe. ntah apa-apa diaorang tu.
Aminnnnnnn...

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *