Buku

7:22 AM 4 Comments A+ a-

Assalamualaikum

Seperti biasa, awal pagi saya mulakan dengan study di library. Mood pagi ini sangat hambar. Nota dibaca sekadar bersahaja walhal semalam saya sangat teruja membaca mengenai kehebatan penciptaan mata yang bakal dipelajari di kelas sistem CNS II ini. Tak sampai 10 mukasurat, mata dah terasa seperti digam-gam. Alunan MP4 ditelinga juga terasa seperti seakan hilang dibawa mengantuk. Ahhh sudah.. Ni tak best nih..

Dekat 15 minit berlawan dengan mengantuk yang datang, saya jadi bosan. Nak bersembang dengan kawan di depan pun macam tak berani. Muka dia serius sangat studi. Kasihan pula nak kacau. Maka, saya ambil keputusan 'bersiar-siar' dalam library. Mana tahu kot-kot terjumpa buku medik yang versi best sikit untuk saya studi daripada baca nota hitam putih je macam ni. huhu. Harap-harap hilang sikit mengantuk nanti.

Jalan punya jalan pusing almari buku yang timbun meninggi tu, mata saya macam terpaku pada satu buku comel yang kecil dan ada lakaran kartun diatas tray buku. Eh, sejak bila ada buku medik kecil macam ini, bisik hati. Maka terus buku itu saya hampiri.

Waaaaa.... Novel English!!!!

Dari mengantuk dan kebosanan yang tahap entah macam mana terus saya teruja macam kanak-kanak dapat gula-gula. Mungkin pelik bagi orang luar. Tapi bagi saya yang gilakan buku dan menyampahkan library JUST yang penuh buku medik dan buku arab sahaja buat saya rasa hari ini hari yang luar biasa. Yeay!!!

Dari plan bersiar-siar, terus statik lama di situ. Nombor siri diperiksa. Huruf P. Saya lirik ke papan tanda siri di dinding. P = Literature . Eh, banyak la pula bahagian dia. Kenapa tak pernah jumpa nih? Huhu. Terus saya laju-laju menuju ke rak bernombor P di sebelah kiri pintu masuk library.

Melihatkan apa yang terpampang di depan, mata saya seakan mengeluarkan cahaya blink-blink seperti orang tamak nampak wang. wah, banyaknya buku novel English! (walaupun tak sebanyak buku kat library malaysia, tapi okayla tu dari langsung tak ada).

Apa lagi... Memunggah selama yang boleh la saya di rak tadi.

Walaupun buku yang ada adalah buku-buku sastera yang agak tebal dan kusam tapi tak kisahlah asal buku cerita english. Kebetulan saya memang suka cerita klasik maka itu bukan satu masalah kalau tak jumpa buku novel moden.

Bukan sekadar American Literature, malahan Chinese, Japan, Jordan, Iraq dan pelbagai lagi novel literature luar dalam bahasa Inggeris ada di sini. ( Tapi yang diarabkan lebih banyak sebenarnya). Biografi pun ada. Teruja! Teruja! Saya nak pinjam buku cerita!

Setelah nekad mengambil buku 'Sister' karya Danielle Steel dan 'Excerpts from Three Clasiccal Chinese Novel' terbitan Panda Books, terus saya kembali ke tempat duduk. Semangat baru dah datang! Tak mengantuk dah. Kalau tadi muka mengantuk gila, sekarang dah riang-ria tak terkata. Dalam kepala asyik terfikir-fikir misi nak khatam buku novel english dalam library sebelum naik klinikal. Haha, takde kerja gamaknya~

Sampai ke kelas tadi tersengih-sengih happy. Mana taknya. Asyik baca buku medik je kadang-kadang rindu juga nak baca yang lain. Jordan ni macam Perancis. Buku English sikit sangat. Kedai buku pun tak banyak. Library awam apatah lagi. Hampa betul kalau bab cari buku.

Tak sudah-sudah tadi mempromote penemuan baru kepada kawan-kawan yang kaki membaca juga. Tapi dalam bahagia-bahagia itu ada seseorang telah berpesan " weih, baca buku cerita ni, buku medik jangan lupa. Study...! Study..! " Huhu, baik bos! Insyallah, buku cerita ni time masa-masa lapang je (Konon banyak masa. ;p)

Ok. Library JUST, kebosanan saya kepada buku-buku anda sudah berkurang! Tak tahulah either memang ada peningkatan penambahan buku atau saya je yang baru tahu. Tapi yang penting saya sangat suka hati library JUST dah ada buku fiction~ Huhu, Nanti tambah la banyak-banyak sikit eh. Kasi up sikit lagi level library biar berviariasi. Hehe.. Syukran Jazilan Katheeran! Hidup buku!

4 comments

Write comments
tepianmuara
AUTHOR
March 17, 2010 at 8:35 AM delete

salam. tumpang lalu.
haha...saya rasa begitu juga masa mula-mula jumpa bahagian literature tu..

sengih2 suka..

try aicha lemsine, penulis algeria.
ada 2 buku de..the chrysalis ngan beneath the sky of porphyry.

Really worth reading!

Reply
avatar
ayyash
AUTHOR
March 17, 2010 at 10:57 AM delete

baca baca baca..
haha, buku medik malas baca, buku lain rajin plak baca [ak la nih]..

Reply
avatar
yellowrose
AUTHOR
March 17, 2010 at 11:44 AM delete

hehe takpe skalik skale tinggalkan jap buku medik tuh..kui3..aaaa rindu pesta buku yg da 5tahun xdpt pegi..

Reply
avatar
March 17, 2010 at 2:03 PM delete

tepian muara:
ws. insyallah bakal dicari nnti. thanks inform.

ayyash:
aku pun. aku pun. ;p

kak asma:
sabar akak, sabar... saya pun sedih gak dah tiga tahun terlepas. takpe nnti balik grad kita pergi tiap-tiap tahun yer.. hehe..

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *