Bila boleh keluar?

1:01 PM 4 Comments A+ a-


Assalamualaikum

Ragam pelajar Malaysia dan pelajar Arab banyak bezanya. Masing-masing ada kekuatan dan kelemahan tersendiri. Dua hari lepas ada sesuatu yang menampakkan secara jelasss perbezaan ini.

Mengikut perangai kebanyakan pelajar Arab di Jordan, waktu habis kelas wajib tepat pada masanya perlu tamat. Kalau pensyarah terlajak, pasti ada yang bising-bising " Doktor2x! Masa dah tamat. Jom berhenti! "

Pelajar Malaysia pula secara kebiasaanya memang jarang dengar suara kalau dalam kelas. Apa-apa masalah pun semua luar kelas, kita semuka.

Dua hari lepas, ada satu kelas sahaja yang tinggal sebelum exam iaitu kelas Ethic. Daripada 500 buah kerusi di dewan, kurang dari 30 orang (mungkin) sahaja yang menghadiri kelas tersebut. Dan majoritinya adalah pelajar Malaysia. Pelajar arab ada lah dua tiga kerat.

Doktor sangat khusyuk mengajar sampai tak perasan masa dah habis. Ada sesetengah pelajar Malaysia yang dah gelisah-gelisah tengok jam. Tapi seperti yang di duga lah, tak siapa berani bangun bercakap seperti kebiasaan budak Arab suruh doktor berhentikan kelas. Mungkin dalam hati ada terfikir "Kalaulah budak arab ada.." Huhu.. ;p

Disebabkan lama sangat doktor terlajak, maka Mr. Ali (penjaga tapi bukan guard) dengan senyum simpul masuk ke dewan untuk memberitahu doktor bahawa masa dah habis dan dewan itu nak digunakan oleh pelajar kelas lain pula. Itu pun punyalah lama dia ambil masa sebelum masuk menyampuk waktu doktor tengah bercakap lagi. Syukran Ali!

Dalam hati saya terfikir, agaknya kalau Ali ni takde dan pensyarah yang kemudian tak datang-datang, agaknya bila lah yer pelajar Malaysia ni boleh balik?

Yela.... Kat sekolah dulu pun, mana pernah kita berbudaya bangun secara selamba kalau cikgu terlajak kelas dan berkata dengan beraninya "Cikgu, kelas dah habis. Dah.dah. Berhenti." Kalau berani begitu, mungkin boleh dapat hadiah pelempang agaknya. Kankankan? Maka tunggu je lah sampai cikgu seterusnya datang depan pintu menunggu cikgu dalam keluar. Betul tak? ^_^

Kesimpulannya selagi tidak menyalahi syarak dan akhlak, teruskan berakhlak terpuji. Boleh atau tidak bergaya seperti budak Arab itu perlu dipertimbangkan mengikut keadaan, tempat dan sebagainya. Di JOrdan, mungkin boleh. Di Malaysia, beware~

Sekian catatan di tengah ulangkaji. Jumpa lagi~ ^_^

eXAM:

CNS: 14 MAC
MANAGEMENT : 15 MAC
ETHIC : 23 MAC

4 comments

Write comments
MaUt
AUTHOR
March 10, 2010 at 7:43 PM delete

ya Allah comelnya gambar kucing niii..nak amek buat koleksi eh ainul..comel sgt

Reply
avatar
arina
AUTHOR
March 10, 2010 at 9:47 PM delete

antara yg gelisah itu adelah aku. huhu.

Reply
avatar
mahera
AUTHOR
March 14, 2010 at 9:07 AM delete

aku paling kurang 3 kali kot tgk jam..paling kurang..haha

Reply
avatar
March 14, 2010 at 1:07 PM delete

kak farah:
sila-sila...

arina:
aku sudah bajet. ;p

mahera:
iye ke? bukan ko khusyuk ke ? ;P

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *