Debat Piala Presiden Permai 2010

12:57 PM 3 Comments A+ a-



Assalamualaikum

Alhamdulillah, malam ini pertandingan final debat Piala Presiden Permai selesai dan tamat dengan jayanya. Istimewanya malam ini, buat julung kali final diadakan antara pasukan lelaki dan perempuan di Irbid, walaupun sebelum ini pernah berlaku pertembungan pasukan Irbid juga sewaktu di Debat Yayasan Perak di Mu'tah dahulu.

Keputusannya : dewa sebulat suara menerima usul - Rancangan realiti : Kebajikan Plastik. Maka, pasukan lelaki selaku pencadang menang dengan margin 8-3. Tahniah! Tak lupa juga untuk adik-adik pasukan perempuan, kalian sudah buat yang terbaik, malah jauh lebih baik dari pertandingan sebelumnya, banyak pembaikan. Tahniah juga! ^_^

Kali ini macam biasa sasaran saya : tak nak masuk tapi nak cari bakat baru. Tahun lepas jadi skuad suruhanjaya, tahun ni jadi hakim pula. Penat kurang tapi baru belajar cara cari kefokusan yang sangat tinggi untuk mengadili kedua-dua pihak. Nice~ Susah sebenarnya kalau cepat lost dan tertinggal kereta!

Alhamdulillah, banyakkkkk sangat mutiara terpendam rupanya kali ini. Yang baru tergilap dan dah sedia tergilap pun ada. Seronok tengok adik-adik semua berani ke depan dan berdebat dengan baik. Kakak-kakak di belakang semua saling jadi tukang hulur idea teknikal perdebatan, dan sangat jelas perubahan yang kami nampak pada pada peserta semua. Leganya~ Lepas ni banyaklah stok pasukan di Irbid harapnya.. >_<

Eh, tapi niat utama bukan sekadar cari bakat tapi untuk dedahkan masyarakat Irbid dengan dunia perdebatan. Perdebatan bukan sekadar cakap-cakap kosong tapi salah satu medan perbincangan yang menarik kalau betul-betul diikuti dan difahami. Lebih-lebih, boleh baca sini.

Ok, tak nak cakap banyak. Cuma nak letakkan dua benda tentang perdebatan yang suka untuk saya peringatkan.

Imam Asy-Syafi‘i berkata,

“Aku tidak berbicara kepada seorang pun kecuali aku sangat suka jika ia mendapatkan taufik, berkata benar, dan diberi pertolongan. Ia akan mendapatkan perhatian dan pemeliharaan dari Allah. Aku tidak berbicara kepada seorang pun selamanya kecuali aku tidak memperhatikan apakah Allah menjelaskan kebenaran melalui lisanku atau lisannya.” Ibnu Aqil berkata, “Setiap perdebatan yang tujuannya bukan untuk membela kebenaran adalah kebinasaan bagi pelakunya.”


“Daripada Ka’ab bin Malik r.a, katanya : Aku mendengar Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk menyaingi ulama, atau berbahas dengan orang jahil, atau supaya dengan ilmu tersebut wajah orang ramai tertumpu kepadanya, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka.” (Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah daripada Ibn ‘Umar, al-Hakim daripada Jabir bin ‘Abdillah)

Tambah sikit, jangan lupa profil-profil pendebat idola (Zakir Naik & Ahmad Deedat ) yang AJK tak sudah-sudah promote tu ya. Moga-moga kita juga mampu jadi seperti mereka - pejuang agama yang berjasa~ Amin...

Ok, kembali ke landasan harian yang sebenar : BELAJAR PENUH TEKUN~ wassalam....

p/s: setelah beberapa lama tak hujan, tadi hujan balik tapi dari balik cuti dulu badan tak baik-baik secara sepenuhnya lagi. kejap ada kejap takde. kejap baik kejap tak sihat. doakan saya dan semua kawan-kawan sembuh sepenuh-penuhnya dengan cepat ok!

3 comments

Write comments
thereds91
AUTHOR
February 25, 2010 at 9:02 PM delete

akak..
margin tu bukan kah 9-2??

Reply
avatar
February 25, 2010 at 9:47 PM delete

thereds91:
owh, 9-1 tu tersilap sebenarnya. senior halim dh betulkan dlm email yahoo grup permai. tak baca lagi yer? :)

Reply
avatar
thereds91
AUTHOR
February 28, 2010 at 7:47 AM delete

xbaca..
hehe

btw,
hepi coz syabab still menang..
n pemenang telah memasak bakso cinta..

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *