Rusa dah lari ke belum?

2:55 PM 4 Comments A+ a-


Malam tadi Pengarah PUZ Penang bercerita pada kami:

Ada seorang lelaki yang mahu mencari kayu api di hutan kerana kesempitan wang berbekalkan tali dan bekalan makanan terserempak dengan seekor rusa yang sedang nyenyak tidur. Lelaki itu sangat seronok kerana merasakan tuahnya datang bergolek. Lalu dia mula terbayang-bayang apa yang bakal dibuat dengan anggota-anggota rusa tersebut kelak. Tanduk di kanan rusa mahu dibuat penyangkut sia (bekas makanan), lalu dia cuba-cuba sangkut bekalan makanannya di situ. Tanduk di kiri pula mahu dibuat penyangkut pakaian, lalu dibuka pakaiannya untuk dicuba sangkut juga. Kemudian dia mengusap-ngusap badan rusa sambil membayangkan keenakan daging rusa tersebut. TIBA-TIBA, rusa itu bangun terkejut dan terus lari lintang pukang sambil bawak sekali baju dan sia lelaki tersebut. Maka, lelaki tu pun balik dengan sedihnya. Rusa tak dapat, kayu api tak jumpa, semua benda hilang. Habuk pun tak dak~

Apa pengajarannya pada kita sebagai pelajar?

---> ALWAYS GRAB YOUR OPPORTUNITY AS SOON AS POSSIBLE WHEN YOU GET THEM !!!

Kata beliau, peluang memang selalu datang tapi masalahnya kita selalu lepaskan peluang pergi macam itu sahaja tanpa sempat buat apa-apa. Kita rileks-rileks tengok dan membayangkan masa depan, padahal peluang yang tengah datang tu kita biar tanpa usaha. Itu masalah utama kita.

Kaitan di luar negara? Owh, kita sudah sampai luar negara, sudah masuk university maka kita mula senang-lenang. Tambah-tambah kalau masih terbayang kejayaan SPM yang hebat dahulu. Tapi kalau peluang yang kita dapat ini kita sia-siakan, besar kemungkinan kita akan terlepas kejayaan yang sepatutnya kita boleh dapat di masa depan kelak! Tak memasal karang kita balik pun tak dapat apa.. (huish, cuak daku dengar..)

Kemudian kami dengar pula pesanan dari beberapa delegasi Penang yang datang menjenguk sama, antara yang paling saya terkesan ialah trick-trick menemuduga lepasan luar negara. Kata salah seorang dari mereka, antara soalan kami senang sahaja. Salah satunya " Cuba sebut nama kawan-kawan yang duduk depan belakang dan kiri kanan kamu dalam kelas.." Maka, jika yang keluar itu nama-nama Malaysia atau Indonesia, sahlah budak ini kurang integrasi dengan pelajar asing di luar negara. Huh, terasa jugak buat kali keberapa..

Kemudian, seorang lagi delegasi menceritakan betapa kami di luar negara ini sepatutnya perlu ada nilai tambah yang lebih berbanding yang pelajar tempatan. Kalau tidak, apa gunanya di sini tanpa ada kelebihan dan manfaat untuk negara? Setakat tahu arab basic sahaja, pelajar UIA pun terer... T_T Huaaaaa!!! Terasa lagi!

Soalan popular : APA NILAI TAMBAH KAMU UNTUK NEGARA?

Lagi satu, masyarakat kita sekarang ini masalah utamanya penyegan tak bertempat. Dapat ilmu, dia simpan sorang-sorang. Tak nak luaskan dan beritahu orang lain. Tak gemarkan diskusi dan perbincangan. Apatah lagi bab-bab mengajar majlis ilmu (except para guru). Buktinya, kat masjid cuba periksa ada tak anak muda yang buat talaqi untuk orang-orang kampung di Malaysia. Payah! Yang ada tok-tok guru tua yang masih setia pada tugasnya walaupun murid tinggal sekerat dua. Soalannya : Mana pergi lulusan agama luar negara yang tak terbilang bannyaknya?? (Student medik dan dentist, jangan fikir anda terlepas! Selain jadi doktor, apa sumbangan anda kepada masyarakat amnya??? )

Maka, kesimpulannya perjumpaan delegasi Penang bersama Majlis Mahasiswa Pulau Pinang Malaysia malam ini bagi saya seakan satu muhasabah supaya lebih sedar dan kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat. Jangan dimusnahkan harapan besar mereka di Malaysia. Saya sendiri hanya berbaki 3 tahun setelah 3 tahun juga berada di Jordan untuk mengukuhkan kekuatan sebelum pulang berjuang di Malaysia.

Kawan-kawan, jom ramai-ramai kita kembali ke pangkal jalan kalau dah tersasar arah. Masih belum terlambat tapi perlu cepat merebut peluang. Ingatlah, masa depan negara dan masa depan kita bergantung kepada kita sendiri.

Bak kata Pengarah PUZ Penang tadi :

" Kerana keadaan kita sekaranglah, ilmu Islam terhenti....
Kerana keadaan kita sekaranglah, tamadun Islam mati..... " (Betul3...)

Sila Jangan jadikan kita asbab kepada penerus kemunduran umat Islam di dunia~

*******************************************************************************

Foot note

* Esok ada Malaysian Day!!!!
* Kebarangkalian :
1. Erm, semua negeri sure ajar loghat masing-masing esok. Habihlah orang arab... haha.. contoh: Guane kucin kome eksyen minum ayarq cam ore ? (abaikan maksud ayat yang memeningkan!Fokus pada setiap perkataan yang berbeza lahjah dan loghat ye.) Jenuhla nak pusing belit lidah~ hehe..
2. Esok ada acara tepung tawar pengantin. Siapa yang naik pelamin? Jeng3..
3. Julung-julung Malaysian Day~ Tak sabar nak tengok segala benda about Malaysia..

(Hopefully takde soalan dulu yang aku tak reti jawab. Soalannya "Untuk apa kita ada 14 negeri yang masing-masingnya raja yang berbeza sedangkan Agong dah ada?" Haih, sampai sekarang blur apa nk dijawab dengan jelasny pada mereka yang tak tahu beza Sultan dan Agong.... ada cadangan? )

********************************************************************************

4 comments

Write comments
~Rie~
AUTHOR
December 21, 2009 at 6:35 PM delete

Entri yg menarik~
tp.. kenapa xde title? =)

Reply
avatar
December 22, 2009 at 7:23 AM delete

kasi pic bebanyak malaysian day ye.

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *