Siapa Nak Memaki

2:56 PM 3 Comments A+ a-





Secara normalnya, manusia bersifat suka tak puas hati..

Tapi sangatlah tak normal bila manusia tak puas hati, dia mula memaki...

Rasulullah pernah pesan , JANGANLAH KAMU MEMAKI terutamanya ( ini saya ringkaskan hadis yer) :

1. Orang yang telah mati - Sebab mereka dah selesai amal perbuatannya (sini)
2. Masa - sebab Allah adalah penciptanya (sini - page 113)
3. Angin - sebab ia diperintahkan untuk berhembus ( sini : sama macam angin)
4. Panas - sebab ia adalah kifarat kesalahan
5. Ayam jantan - sebab ia mengingatkan waktu solat
6. SYAITAN - sebab ia bakal menyenangkannya dan sesuai dengan sifat sombongnya. (sini)

Erm, yang lain saya belum jumpa hadis utamanya.. Kalau sesiapa ada dan tahu, bolehlah kongsi. Secara keseluruhannya boleh baca di artikel ini.

Pendek kata, apa kata kita jangan memaki je terus~

Andai katalah, kalau kita terbengang gila-gila lah dengan sesuatu perkara, contohnya ermmm ha, bila kita tidur bawah pokok getah lepas tu buah getah tu jatuh dan mengejutkan kita dari lena yang empuk, dalam hati dah terfikir "Kurang asam punya poko getah bla bla tuttttt xxxx bla bla bla " yang membuak-buak dalam hati dan tinggal dah nak terkeluar dari mulut je kan....

Waktu tu, cuba twist akal sikit dan fikir begini " Nasib baik buah getah yang jatuh, kalau buah durian ke buah cempedak ke tadi, idak ke dah innalillah aku jadinya... "

Mungkin susah, tapi selagi ada usaha, itu yang Allah akan ukur dahulu. ^_^


~Ya Allah, Kau lembutkanlah hati-hati kami supaya kami sentiasa sabar dan tidak memaki. Aminnnnnnnnn..... ~

3 comments

Write comments
arraheeq
AUTHOR
November 9, 2009 at 10:40 PM delete

salam ziarah ainul ;)

ameen..ntuk doa yg last td ^__^

so,kesimpulannye..kte kne fikir dlu sblum bercakap.xleh maen suke-suki je memaki2 pade smting yang mmg dijadikan ntuk itu,kan kan..(err,bebelit lak mcm.huhu)emm yup2,xyah memaki lgsg lg elok.latih diri bersabar..hm,nice2 ;)

fi amanillah sis~

Reply
avatar
ManJa
AUTHOR
November 12, 2009 at 5:54 AM delete

haa..bagus2. tp mcm mn nk handle klu dh mrh sgt...kena maki br org 2 nk sdr...

p/s:klu tdo bwh pokok getah x kan la durian plak yg jatuh..musykil3...

Reply
avatar
November 12, 2009 at 12:49 PM delete

kak nabilah huda:
betul3... ^_^
kifiek akak? lama tak jumpa~
semoga kita sama2 terus istiqamah di jalan-Nya walau susah.. amin..


amat:
erm.. kalau situasi tu rasanya bukan nama maki kot.. kita try panggil sbagai tegur secara keras tanpa menggunakan perkataan2 yang tidak sesuai dengan erti kata sangat menghina.. boleh ke? tegur keras dibenarkan rasanya kalau teguran secara lembut dan berhikmah tak jalan.. kan?

p/s: itulah yang nak kata nasib baik kita ditakdirkan tidur bawah pokok getah, mana lah tahu tetiba kita tak jadi nak tido bawah pokok getah, pastu gi tidur bawah pokok durian, kan ke nanti yang bakal itu durian maknanya~ ^_^

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *