Celaru Raya Haji

Salam

Nothing much to tell about..



Pertamanya salam Aidiladha buat semua~ Kullu 'am wa antum bikheir..



Minggu ini, saya terhentak banyak kali dek tersangat selalu bertembung dengan pilihan. A atau B? C atau D? E atau F? Jujurnya, saya kurang gemar membuat pilihan apatah bila berhadapan dengan dua perkara yang sangat penting dan saya tekankan.

Orang selalu berpesan "buatlah istikharah" tapi bagi saya, dalam membuat pilihan bukan itu sahaja yang perlu kita harapkan. Allah sentiasa memberi petunjuk tapi manusia juga perlu untuk berfikir bagi mengesan yang mana jawapan Allah lorongkan.

Dalam berfikir, saya selalu ambil keputusan untuk tanya pendapat semua insan. Sebab saya sangat penakut kalau tersilap ambil keputusan. Tersangat ramai yang bakal saya tanya supaya apa yang saya gusarkan mampu membuah jawapan. Sampaikan ada yang pula yang kata saya tiada pendirian. Ah, biarkan yang itu. Yang penting saya yakin ada salah satunya pasti petunjuk yang Allah sediakan.

Tapi bagi saya, mengambil keputusan perlu fikirkan kemaslahatan. Bukan setakat diri, tapi sekeliling dan masa depan. Perlu banyak menimbang tara supaya yakin hanya satu jawapannya. Saya tak suka diungkit dan mengungkit tentang pilihan. Kerana nanti, salahnya jatuh ke diri sendiri. Sebab itu, pilihan perlu pandang ke depan. Tapi jangan pulak sampai takutkan risiko. Itu penting untuk maju walaupun mungkin tersasar tempat dituju.

Walaupun itu saya, tapi saya mengharap yang diluar mungkin lebih baik dari ini. Janganlah ambil keputusan sebarangan. Saya letih sebenarnya bila berdepan dengan kesan pilihan diambil ringan. Apatah lagi bila membabitkan orang yang tak sepatutnya dipersalahkan. Pening. Berwaspadalah kawan. Bagi diri sendiri, itu juga satu peringatan.

Pilihan datang untuk melatih manusia gunakan akal, maka bertindaklah sewajarnya. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kita ada akal, kita akan rakan, kita ada banyak cara untuk melatih diri menjadi lebih sempurna. Saya doakan kita semua mampu mampu keputusan yang sebaiknya. Tapi betullah, memilih itu satu penyiksaan (kepada kepala kalau dah suka dua-dua.-_-" )



Ada kawan nak datang JOrdan esok. Gembiranya! Tak apalah tak dapat ikut, asalkan perjalanan mereka ok sentiasa. Tak sabar nak jumpa mereka nanti. Harapnya, boleh lah tahan duduk rumah peti sejuk macam yang HUda rasa ;p



Raya kali ini bercampur baur perasaannya. Walaupun sangat gembira dapat cuti dan beraya (tak macam adik di Russia.. Muahaha), tapi di celah-celahnya kepala rasa sakit tengok kerenah manusia yang tak kenal adab dan bahasa. Waktu raya orang badwi makin ramai, perangai pun makin tak permai. Itu yang badwi, yang bukan badwi pula macam tak faham waqi' dan budaya. Susah betul nak hidup sentosa kalau orang suka sangka dunia tu syurga, boleh buat sesukahati dia, tak fikir masyarakat sekelilingnya. Tak pasal-pasal tadi pakcik arab panas baran tersenyap bila tersilap kucing rupanya singa. Ya Rabbi, apasal terbuat rekod hari ni. Haish..

Itu di luar, yang dalam badan pun sama-sama tak bahagia. Sedap sangat agaknya makan, akhirnya badan mogok buat hal. Raya tak jauh mana tapi rumah sendiri tak jumpa-jumpa. Aduhai, sorilah adik mentee sekelian. Jemput datang hari seterusnya. HUhu...

Petang tadi pula, adik di sana mesej " Kak Ina, kenapa tak telefon mak Ana, dia tanya kak Ina mana tak telefon dia.." Adus! satu lagi, terLupa rutin! Macam mana boleh tak ingat ada satu lagi keluarga di Malaysia selain mama dan abah tercinta. Adoi, sebak la plak rasa. Apa punya anak la aku nih.. Bertuah sungguh, nasib baik ada adik yang baik menelefon semua orang gara-gara baru first time beraya di luar negara. hahaha, habislah aku kalau dia baca..;p

Tapi yang bestnya, ada anak saudara angkat baru dah lahir ke dunia. Mencukupkan angka anak saudara angkat kepada 1,2,3,4,5 owh dekat 10 semuanya. Wa, ramai itu best! Kembali bahagia lepas tamat pekena kucing2 Farawlah sampai dua-dua terlentok ngantuk di samping orang yang tak de kerja.

Dalam semua benda, saya paling cuak tentang exam yang bakal menjelma juga( walaupun ada hati nak ikut orang jalan merata.. Ces..). Dua minggu je lagi, tapi gaya macam rileks aman bahagia sentosa walaupun takutnya masya allah, tak tahu nak kata. Sudah-sudah bila tensen, baca buku cerita takpun lena je bila sejuk menggila. Astagfirullah, apa kebenda la budak nih?

Oklah, cukup setakat ini saya melayan rasa cerita suasana hari raya aidiladha pertama tahun 2009 di Jordan tercinta. Macam takde makna tapi harapnya adalah seciput pengajaran untuk semua. Panjang amat nih. Selamat la yer~

Sekian, selamat melapah lembu, kambing dan unta semua esok ! Aha, dan selamat puasa ayam, ikan untuk sebulan demi semata menghabiskan bekalan daging di Zulhijjah yang mulia~ ^_^

4 comments

princess | November 28, 2009 at 9:16 AM

cinul umah peti sejuk!!!hihi..

wei ko dtg mesir bpe hb ea?

shiedahkamil | November 28, 2009 at 6:11 PM

eid mubarak kak ainul..

nun dari rusia.... | November 30, 2009 at 11:59 AM

hohoho...ingat aku tak bace yer...hihihi..although this is my first time celebrating raye oversea but tu bukan masalahnyer kalau nak call family kat malaysia k...
one more...makan,makan jugak jgn luper excercise...nanti balik malaysia tak kenal dah..hahahahaha
anyway gud luck for exam....walaupun ak skang tgh pening+serabut ngan 4 colloq..hahahaha

Ainul Arina Madhiah | December 2, 2009 at 8:08 AM

huda:
haha.. takpe weih, untuk budak2 mesir yang datang tahun ni, aku dah prepare banyak benda kasi korang tak rasa dalam peti ais dah. ;p
huda, aku tak jadi datang mesir la.. soriii

shiedah:
eid mubarak dear!

asyraf:
sebuk! tau laaaaaaaaa.....
hoho, dah2 gi study.. kang sia gak yang bising colloq susah la itu la ini la...

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images