Bad Day

2:11 AM 8 Comments A+ a-



Salam

Semalam langsung tak dapat tidur sebab asyik terbatuk-batuk sampai sakit dada. Nak bernafas pun tak berapa dapat. Badan terasa panas semacam. Sebab tak tahan sangat susah bernafas dan batuk,pagi-pagi buta lagi dah bersiap nak pergi klinik. Nasib baik housemate cakap klinik buka pukul 8, kalau tak maunya lepas subuh saya tercangak dah kat sana. Uish, tak tahan....

Jadi, tepat je jam tunjuk pukul 8, terus saya keluar rumah.Bajet-bajet pagi ni cuaca biasa-biasa, sekali keluar je rumah, baru perasan angin pagi ni sejuk teramat. Alamak,silaplah tak bawak sweater.Terus badan rasa bertambah tak sedap. Kejap panas, kejap sejuk. T_T

Sampai-sampai klinik, macam biasa lah kena tunggu turn. Nasib baik pagi ni tak ramai sangat. Oh ya, memandangkan symptom kali ini memang saya tak reti nak cakap dalam bahasa Arab dan datang sorang diri,so dari rumah siap-siap dah salin kamus. Senang sikit nak terang dekat nurse yang tak boleh cakap BI tu.

Dhiqit nafas : S.O.B
Gahhah: Cough
Betla' baigham : sputum production
Alam bissoder : chest pain
Safir : Sneezing

Haha, bila masuk je bilik nurse, dia tanya " kamu kenapa" , terus saya kasi kertas tu. Malas nak cakap, sakit tekak + tak reti nak terang lebih-lebih. Bagus juga buat macam ni. Nurse tu terus buat check suhu sambil dia sembang-sembang dengan kawan dia kat sebelah.

ok, suhu 38.7. Tak tahu lah kenapa, bila tahu suhu muka nurse tu macam terkejut.Kawan dia pun sama. Ok, maybe sebab kat luar sejuk sangat kot.Kemudian dia tanya " ada sakit sendi tak?" "Sakit kepala?" "Ada." (kenapa dia tanya sakit sendi eh? Saya lupa pula apa kaitan dia.)

Habis je cakap macam tu, terus dia serah file kat doctor suruh check saya cepat. Eh, kenapakah reaksi mereka sangat cemas? Takkan sebab takut H1N1 kot. Banyak lagi simptom H1N1 saya tak ada.

Masuk bilik doktor, saya terus terang segala sakit-sakit yang sejak semalam. Sambil terang, sambil mata intai laporan doktor tu la. Mak ai, panjang berjela nya doktor tu tulis. Waktu tu ada sorang lagi doktor dan nurse masuk dalam bilik yang sama dengan saya. Diaorang sembang-sembang sambil saya dengar sama.

" Ramai betul budak sakit sekarang "
" Bulan ni saja dah berbelas-belas. Budak ini entah ke berapa "
" Tu la, aku dah cakap mesti ada sesuatu tak kena dalam udara sekarang "

Erm, lepas tu dah tak paham dah. Waktu tu terfikir gak, doktor cakap pasal budak Melayu ke budak Arab sekali? Maklumlah, haritu dah heboh ada budak Melayu kena H1N1. Gempar kitaorang. Diaorang pun risau pasal tu jugak kot. Tapi rasanya normal lah orang sakit sekarang sebab nak tukar cuaca. Kan? Kan?

Habis check, doktor suruh buat x-ray. kenapa pulak ni? Dalam kepala dah terbayang-bayang, aritu belajar kalau ada kabus-kabus kat Xray, kalau bahagian atas maknanya TB. Kalau bahagian bawah, lupa plak. Cuak laaa... Takkan teruk sangat kot.

Tapi alhamdulillah, dapat-dapat je result dah tahu peparu normal. Legaa.. Doktor cakap saya kena Acute Bronchitis. Hurm, walaupun dah lupa penyakit tu normal ke tak, tapi tetap lega sebab bukan H1N1. Fuh, selamat...

So, sekarang ni kerja makan ubat dan tunggu sembuh je la. Satu badan still rasa tak sedap lagi terutama kat kepala tu. Peparu apatah lagi. uhuk! uhuk!

Program petang ni cancel. Esok ada group discussion. Tak leh nak ponteng, sayang markah. Jumaat pula kena ke Amman ada meeting. Aduh, boleh tak kalau tangguh semua benda. Hurm, for sure la sehari dua ni badan je bergerak, fikiran mesti tak lekat sangat. Nak membaca buku pun malas padahal khamis depan dah exam dah. Waa! Hari ni je dah burn tak buat apa-apa.

Oklah, nak stop. Badan makin panas, kepala makin berat. Sekadar nak cakap satu benda je sebenarnya. Tolong doakan saya lekas sembuh sebelum exam. Tak seronok exam sambil terbatul-batuk. Karang tekanan naik, kepala susah nak berfikir. Harapnya lekas sembuh la nanti. Moga-moga juga sakit kali ni jadi antara kafarah dosa-dosa saya yang lama. Amin ya rabbal alamin...

8 comments

Write comments
arina
AUTHOR
October 21, 2009 at 6:18 AM delete

cepat sehat ye, Ainul ..

Reply
avatar
[sakuradila]
AUTHOR
October 21, 2009 at 8:02 AM delete

syafakillah..
odaijini kak ainul..
kami satu rumah pon saket ni..
sob3..

Reply
avatar
akak
AUTHOR
October 21, 2009 at 10:14 AM delete

semoga cepat sembuh ye..:) Makin canggih dunia nie..makin banyak pulak penyakit canggih yg timbul. Jaga diri k..

Reply
avatar
October 21, 2009 at 4:39 PM delete

syafakillah ukhti!

mga kesakitan yg dialami itu mjadi penghapus dosa2 kecil..

bykkan berehat n bsabo..jgn lupe mkn ubat ye doc! mga cpt smbuh! bittaufiq wan najah fil imtihan!

Reply
avatar
yellowrose
AUTHOR
October 21, 2009 at 5:13 PM delete

salamtek ya ainul..
sputum tuh=betla3 balgham yg betul
bkn baigham

bleyh tmbh ckp
sore throat=ittihab bil halq
hoarseness of voice=taghayyur sout..

get well soon!

Reply
avatar
Diya
AUTHOR
October 21, 2009 at 11:53 PM delete

Alhamdulillah bukan H1N1. Cepat sembuh ye Ainul. Nanti tak rasa terganggu sangat nak jawab exam =)

Reply
avatar
October 23, 2009 at 9:46 AM delete

arina:
doakan aku.

dila:
yeke? syafakillah... jom sama2 sihat balik.. fighto oh!

akak:
insyallah.. ^_^ lama tak nampak akak.

Reply
avatar
October 23, 2009 at 9:48 AM delete

saadah:
baik doc.. hehe.. thanks. doakan aku eh.

kak asma:
ooo.. haha, mana saya tau. saya tiru kamus bulat-bulat je, maka kamus itu lah bersalah.. ;p hehehe..thanks ye kak asma..

kak diya:
insyallah, doakan ainul ye akak..

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *