"Say NO to Pepper Spray ! " - Jordan

Salam




Mahu tumpang tempek kenyataan dari JKK Kebajikan dan Keselamatan PERMAI tentang isu Pepper Spray di Jordan.

**********************************************************************

7 Mac 2009

Salam semua....
Ini ada satu pemberitahuan yang sangat-sangat penting untuk semua khususnya buat para akhawat ! Sila baca elok-elok penerangan panjang lebar di bawah ini.

Baru-baru ni, rasanya ramai dah sedia maklum bahawa tentang pertikaian tentang isu pepper spray. Dulu pihak kami ambil keputusan untuk jual pepper spray sebagai langkah pencegahan memandangkan kes-kes keselamatan makin meningkat. Alhamdulillah, ramai yang setuju dan beri kerjasama yang baik dengan kami dari segi penjualan pepper spray.

Tapi malangnya, baru-baru ini kami baru diberitahu bahawa pepper spray TIDAK DIBENARKAN UNTUK DIGUNAKAN DI NEGARA JORDAN. Malahan, siapa yang guna pepper spray turut akan DIAMBIL TINDAKAN SEKIRANYA LAPORAN DIBUAT. Perkara memang kami tidak jangka sebelum ni memandangkan rasanya di negara-negara lain, pepper spray bukanlah sesuatu yang luar biasa sebagai alat keselamatan. Malah, di negara kita sendiri pepper spray ni memang orang selalu guna kan sebagai langkah berjaga-jaga kan? Jadi, sebetulnya kami buat keputusan untuk jual pepper spray untuk kemaslahatan semua. Tak sangka pula undang-undang Jordan termaktub macam tu sekali.

Jadinya, di sini kami JKK Keselamatan dan Kebajikan ingin memohon ribuan ampun dan maaf kalau ada yang keliru dan tak puas hati dengan hal ini. Mungkin salah kami juga sebab tak tahu peraturan ni tapi kita kan pelajar asing, jadi rasanya mustahil lah kami hafal dan arif segala benda tentang Jordan ni.

Tentang sesiapa yang dah beli pepper spray tu, terpulanglah pada semua nak buat apa dengan pepper spray tu. Nak simpan angkut bawak balik Malaysia pun takpe. Kalau nak buang pun takpe, tapi sayangla pulak sebab benda tu bagus je sebenarnya. Tapi kalau nak minta ganti rugi, erm.. maaflah yang itu macam tak dapat nak ditolong. Tiada pengembalian wang ye.. huhu.. Cumanya harapnya pandai-pandailah korang jaga diri dan jaga pepper spray tu baik-baik.

Cumanya saya berharap pada pemilik pepper spray, kalau boleh elakkan pakai pepper spray tu secara terang-terangan kalau nak pakai jugak. Maksud saya, andai kata korang tetiba kena gangguan yang menyebabkan korang terpaksa rela pakai pepper spray tu, lepas sembur teruslah lari sembunyikan diri dan pepper spray korang. Jangan sampai ada yang melaporkan korang guna pepper spray tu pada polis sebab berkemungkinan besar akan kena tindakan sekaligus kesalahan takkan diletakkan hanya pada bahu pesalah, tapi juga pada korang sebab pakai senjata terlarang. (keputusan di tangan korang, saya cuma beri pendapat peribadi saya sahaja... Fikirlah apa yang terbaik untuk diri sendiri. ^_^ )

Pihak PERMAI dah cuba minta kerjasama MSD tapi pihak MSD tak dapat nak tolong untuk kasi kebenaran juga sebab itu memang dah jadi peraturan yang tetap untuk negara Jordan. Kita nak paksa lebih-lebih pun tak guna juga sebab kita bukan rakyat Jordan pun. Maka, kami terpaksa la terima dengan rela keputusan pihak tertinggi di sini.

Jadi, saya harap dengan ini semua boleh faham dan beri kerjasama dengan kami tentang isu pepper spray ni. Kami minta maaf kalau isu ni menimbulkan masalah pada semua. PERMAI berpendirian bahawa isu pepper spray ini SEBAIKNYA JANGAN PAKAI ATAS DASAR PERATURAN DI SINI. . Kita terpaksa gantung penjualan pepper spray mulai hari ini. Pada siapa yang still nak guna juga bergantung kepada diri masing-masing, harapnya korang dapat lebih alert dengan kebarangkalian yang ada. Benda ni boleh jadi isu polis. Kami bukan nak lepas tangan sebabnya kami pun baru diberitahu tentang hal ini. Jadi kami minta semua fikir baik-baik sebelum ambil risiko dan jagalah diri lebih lebih berhati-hati. Minta maaf banyak-banyak. Harapnya selepas ini semua jelas dengan isu ni. Kalau ada yang kurang faham, boleh ajukan soalan pada kami. Insyallah, kami cuba jelaskan dengan lebih baik.

Tentang apa nak buat kalau kena kacau lepas ni tanpa ada sebarang benda nak pertahankan diri, rasanya korang gunalah benda-benda biasa yang praktikal. Bawa je perfume ke mana2 kalau rajin. Pepper spray takde, perfume pun boleh je nak pakai sembur kat mata orang jahat. Sakit gak nanti tapi kena pandai target la. Tak macam pepper spray yang kalau sembur dari jauh pun dah menyakitkan.

Apa-apa pun, kita hanya merancang dan Allah juga yang menentukan. Kami dah cuba sedaya upaya untuk selesaikan hal ini dan hanya ini sahaja yang kami mampu lakukan. Insyallah, saya yakin semua yang berlaku ada hikmahnya.. Kerjasama semua saya dahului dengan ucapan terima kasih..Sekian

Yang melaporkan,
JKK Keselamatan Kebajikan PERMAI 2008/2009


*****************************************************************************

Status Iman Terkini : Cari hikmah dalam bara sambil jahit mulut sebelum ayat-ayat katak keluar.. Assobru minal imannn.. Hakikat kena terima bahawa ini tempat mereka..

2 comments

nurunnuha | March 8, 2009 at 8:26 AM

agak-agak la sebab apa ye? hmmm..

Ainul Arina Madhiah | March 8, 2009 at 10:02 PM

nuha:

ntah.. ainul pun tak tau...

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images