Sekitar Malaysian Day

Salam. Seperti yang dijanjikan, ini antara gambar-gambar Malaysian Day yang dah selamat berlangsung haritu. Maaf, banyak lagi gambar tak sempat nak diletakkan di sini sebab tak sempat ambil kat orang. Semua gambar-di bawah adalah kredit dari kak Syamin dan laman web Kedutaan. Sekian, ^_^
























p/s: Actually, persembahan selain dikir ada banyak lagi. Silat, zapin, nasyid dan sebagianya. Booth negeri pun ada sampai 14. Nanti kalau ada lagi gambar saya update~

Rusa dah lari ke belum?


Malam tadi Pengarah PUZ Penang bercerita pada kami:

Ada seorang lelaki yang mahu mencari kayu api di hutan kerana kesempitan wang berbekalkan tali dan bekalan makanan terserempak dengan seekor rusa yang sedang nyenyak tidur. Lelaki itu sangat seronok kerana merasakan tuahnya datang bergolek. Lalu dia mula terbayang-bayang apa yang bakal dibuat dengan anggota-anggota rusa tersebut kelak. Tanduk di kanan rusa mahu dibuat penyangkut sia (bekas makanan), lalu dia cuba-cuba sangkut bekalan makanannya di situ. Tanduk di kiri pula mahu dibuat penyangkut pakaian, lalu dibuka pakaiannya untuk dicuba sangkut juga. Kemudian dia mengusap-ngusap badan rusa sambil membayangkan keenakan daging rusa tersebut. TIBA-TIBA, rusa itu bangun terkejut dan terus lari lintang pukang sambil bawak sekali baju dan sia lelaki tersebut. Maka, lelaki tu pun balik dengan sedihnya. Rusa tak dapat, kayu api tak jumpa, semua benda hilang. Habuk pun tak dak~

Apa pengajarannya pada kita sebagai pelajar?

---> ALWAYS GRAB YOUR OPPORTUNITY AS SOON AS POSSIBLE WHEN YOU GET THEM !!!

Kata beliau, peluang memang selalu datang tapi masalahnya kita selalu lepaskan peluang pergi macam itu sahaja tanpa sempat buat apa-apa. Kita rileks-rileks tengok dan membayangkan masa depan, padahal peluang yang tengah datang tu kita biar tanpa usaha. Itu masalah utama kita.

Kaitan di luar negara? Owh, kita sudah sampai luar negara, sudah masuk university maka kita mula senang-lenang. Tambah-tambah kalau masih terbayang kejayaan SPM yang hebat dahulu. Tapi kalau peluang yang kita dapat ini kita sia-siakan, besar kemungkinan kita akan terlepas kejayaan yang sepatutnya kita boleh dapat di masa depan kelak! Tak memasal karang kita balik pun tak dapat apa.. (huish, cuak daku dengar..)

Kemudian kami dengar pula pesanan dari beberapa delegasi Penang yang datang menjenguk sama, antara yang paling saya terkesan ialah trick-trick menemuduga lepasan luar negara. Kata salah seorang dari mereka, antara soalan kami senang sahaja. Salah satunya " Cuba sebut nama kawan-kawan yang duduk depan belakang dan kiri kanan kamu dalam kelas.." Maka, jika yang keluar itu nama-nama Malaysia atau Indonesia, sahlah budak ini kurang integrasi dengan pelajar asing di luar negara. Huh, terasa jugak buat kali keberapa..

Kemudian, seorang lagi delegasi menceritakan betapa kami di luar negara ini sepatutnya perlu ada nilai tambah yang lebih berbanding yang pelajar tempatan. Kalau tidak, apa gunanya di sini tanpa ada kelebihan dan manfaat untuk negara? Setakat tahu arab basic sahaja, pelajar UIA pun terer... T_T Huaaaaa!!! Terasa lagi!

Soalan popular : APA NILAI TAMBAH KAMU UNTUK NEGARA?

Lagi satu, masyarakat kita sekarang ini masalah utamanya penyegan tak bertempat. Dapat ilmu, dia simpan sorang-sorang. Tak nak luaskan dan beritahu orang lain. Tak gemarkan diskusi dan perbincangan. Apatah lagi bab-bab mengajar majlis ilmu (except para guru). Buktinya, kat masjid cuba periksa ada tak anak muda yang buat talaqi untuk orang-orang kampung di Malaysia. Payah! Yang ada tok-tok guru tua yang masih setia pada tugasnya walaupun murid tinggal sekerat dua. Soalannya : Mana pergi lulusan agama luar negara yang tak terbilang bannyaknya?? (Student medik dan dentist, jangan fikir anda terlepas! Selain jadi doktor, apa sumbangan anda kepada masyarakat amnya??? )

Maka, kesimpulannya perjumpaan delegasi Penang bersama Majlis Mahasiswa Pulau Pinang Malaysia malam ini bagi saya seakan satu muhasabah supaya lebih sedar dan kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat. Jangan dimusnahkan harapan besar mereka di Malaysia. Saya sendiri hanya berbaki 3 tahun setelah 3 tahun juga berada di Jordan untuk mengukuhkan kekuatan sebelum pulang berjuang di Malaysia.

Kawan-kawan, jom ramai-ramai kita kembali ke pangkal jalan kalau dah tersasar arah. Masih belum terlambat tapi perlu cepat merebut peluang. Ingatlah, masa depan negara dan masa depan kita bergantung kepada kita sendiri.

Bak kata Pengarah PUZ Penang tadi :

" Kerana keadaan kita sekaranglah, ilmu Islam terhenti....
Kerana keadaan kita sekaranglah, tamadun Islam mati..... " (Betul3...)

Sila Jangan jadikan kita asbab kepada penerus kemunduran umat Islam di dunia~

*******************************************************************************

Foot note

* Esok ada Malaysian Day!!!!
* Kebarangkalian :
1. Erm, semua negeri sure ajar loghat masing-masing esok. Habihlah orang arab... haha.. contoh: Guane kucin kome eksyen minum ayarq cam ore ? (abaikan maksud ayat yang memeningkan!Fokus pada setiap perkataan yang berbeza lahjah dan loghat ye.) Jenuhla nak pusing belit lidah~ hehe..
2. Esok ada acara tepung tawar pengantin. Siapa yang naik pelamin? Jeng3..
3. Julung-julung Malaysian Day~ Tak sabar nak tengok segala benda about Malaysia..

(Hopefully takde soalan dulu yang aku tak reti jawab. Soalannya "Untuk apa kita ada 14 negeri yang masing-masingnya raja yang berbeza sedangkan Agong dah ada?" Haih, sampai sekarang blur apa nk dijawab dengan jelasny pada mereka yang tak tahu beza Sultan dan Agong.... ada cadangan? )

********************************************************************************

Salam Maal Hijrah



A faded white painting and my slightly vanished scent are hidden inside an eye-blinding cloud
My wordless heart Slowly starts to move my feelings
Those times that slipped through
Are in my hands

I'm holding back the tears
I walk trying to lessen the weight of my heart
To a place that is neither close nor far
Where a different me stands
I will not cry

I bring my two hands together once again
In a place I live the present life instead of the memories

Though it seems stupid, we’re always together
The pain that I want to let go
Dries the tears that flows through my body

I'm holding back the tears
I walk trying to lessen the weight of my heart
To a place that is neither close nor far
Where a different me stands
I will not cry

I'm holding back the tears
I run adding to the weight of my faith
To a place that is neither high nor low
Where a different me stands again
With a small smile I can laugh

** 'Kuat' membutakan manusia. Apatah lagi dalam mendalami kesan kehidupan. Mereka makin jauh dalam menilai rasa sebenar. Penat nak menerang tapi masih buat tak hairan. Kerana apa? Alasannya, dia kuat~ Huh, membosankan... **

===============================================================
1. Salam Maal Hijrah!

Kelmarin, kami menyambut pagi Maal Hijrah dalam lebat hujan rahmat. Sedang yang lain kekal syahid di bawah selimut, sebilangan kami berprogram sukan di tengah stadium JUST. Awwalan, bertazkirah bersama Kak Zayy tentang pengajaran Hijrah sebelum mengaplikasikan semuanya di dalam sukan kali ini. Bahagia sebenarnya dapat keluar main nih! Bukan senang buat masa sekarang~ Maka, atas alasan gian saya dan beberapa rakan balun main tiga permainan sepanjang program dijalankan. Netball, basketball, dan volleyball. Semuanya untuk melepaskan rasa sebab dah lama sangat tak bersukan lepas KARISMA dek malas nak gi stadium sendiri-sendiri! Sangat excited dapat berpeluh di tengah winter. Huhu.. Tapi padahnya, dah dua tiga hari ni, seluruh badan kesengalan terutama kaki dan tangan yang beroperasi luar dari kebiasaan. Adeh. Bila nak habis pengumpulan lactic asid nih? Macam orang cacat je dah jalannya~ T_T

2. Penantian akhirnya kesampaian

Setelah berkurun lama menunggu parcel dari Kak Nik tercinta yang sudi membekalkan majalah Malaysia, akhirnya habis exam haritu baru dia tiba. Dipos bulan Februari, bulan Disember baru diterima. Haish, ini sistem apa ni? Ke saya yang lupa tengok P.O.B? Lantaklah, walaupun majalah dah lama, janji dia Bahasa Melayu~ Haha..

3. New life in Malaysia

Kepada rakan-rakan di Malaysia, saya sudah pindah rumah. Mahu datang rumah lama pun tak apa, nanti kita boleh roger-roger ambil di sana. Cuma kalau mahu mengepos atau berziarah raya bila-bila, pastikan alamat baru sudah tahu yer.. Oh yer,ahli2 SMKANT sekelian, rumah saya sebelah SMKANT ok. Datang sekolah, singgahlah rumah. hehe. Dengan ini diumumkan, saya sekarang warga negeri Pulau Pinang walaupun jarak rumah baru dan rumah lama adalahnya hanya 1-2 kilometer sahaja. ;p

p/s:Perlukah masuk Bkan Penang? hehe.. Bayt Darul Ridzuan pun dah tak pure nampaknya. ;p

4. Hibernasi

Pada kawan-kawan yang melawat blog ini, maaf penulis sedang hibernasi sebab winter dan exam yang makin dekat. ^_^ Doakan kami yer.

Takziah pada Ustaz Arman sekeluarga

Assalamualaikum

Memandangkan minggu ini adalah minggu exam bagi kami, seperti biasa kami transform jadi pelajar paling rajin baca buku, paling rajin pergi perpustakaan dan paling rajin mengulangkaji luar biasa dari selalu untuk memastikan persediaan ke exam pada ahad ni sangat memuaskan untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan.

Tapi dalam kesibukan merajinkan diri demi peperiksaan di dunia minggu ini, kami dikejutkan dengan berita pemergian Pegawai atase pendidikan MSD Jordan kami, Ustaz Arman Md Rusoff pada pagi tadi. Tercengang-cengang baca email dari PERMAI tentang berita tersebut. Macam tak percaya. Pertama sebab sepanjang saya duduk sini, tak pernah lagi dengar orang Malaysia meninggal di Jordan kecuali kes sobah dulu-dulu. Kedua, sebab itu Ustaz Arman, pegawai yang agak rapat juga dengan pelajar Malaysia di JOrdan. Baru je plan nak melawat Ustaz lepas exam nanti, tapi nampaknya Allah lebih dahulu melaksanakan Perancangan-Nya.

Terasa tersentak sebenarnya. Iyalah, orang tengah-tengah busy nak studi rasanya jarang sikit teringat mati kan? Tapi bila dapat berita macam ni, automatiknya perasaan teringat mati tu datang balik. Exam di dunia ni pun dah kecut perut nak tunggu tarikh dia datang, apatah lagi rasanya kalau exam di akhirat nak bermula. Ya Allah, sungguh aku tak teringat langsung. Ish2.. Muhasabah..muhasabah..

Apa-apa pun, saya mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga Ustaz Arman atas pemergian beliau ke rahmatullah. Saya doakan semoga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang solihin. Segala jasa dan tunjuk ajar Ustaz Arman pasti akan kami kenang selamanya~ Al-fatihah....

Bantuan Kewangan Perubatan Untuk Nabilah Huda Bt Zaim..



Salam,
Terjumpa iklan ini di blog rakan-rakan Mu'tah. Tak sedap rasanya kalau saya yang dekat di Irbid tak turut serta. Mana tahu, mungkin dapat membantu sedikit sebanyak. Kak Nabilah Huda adalah senior saya di sini. Baik, ramah dan kuat orangnya. Saya pernah ceritakan tentang dia di satu entry dahulu. Harapan saya, semoga kita sama-sama dapat membantu Kak Nabilah Huda agar segala urusannya dipermudahkan dan dapat kembali menyambung pelajaran di sini seperti sediakala.

"Saudara seiman dan seakidah sekalian,

Seorang pelajar Malaysia yang sedang menuntut dalam Jurusan Syariah di University of Yarmouk, Irbid (terletak kira-kira 150 km ke utara dari Amman, Jordan),

Saudari Nabilah Huda binti Zaim

telah disahkan menghidap Leukemia tahap kronik dan memerlukan pembedahan pemindahan tulang sum-sum pada bulan Disember ini.

Kos pembedahan ialah sebanyak RM70 000 (RM50 000 untuk pembedahan dan RM20 000 untuk rawatan susulan)

dan ia tidak ditanggung oleh penaja beliau, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS).

Sehubungan dengan itu, saya berbesar hati untuk sama2 membantu dan mengajak rakan2 semua untuk sama2 menyumbang bagi menampung pembedahan beliau.

Tidak kira banyak atau sedikit, usaha kecil kita ini insyaAllah membantu.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh berhubung terus dengan

Saudara Zaim Bin Shaari (bapa Nabilah) di talian +6013-3521226.

Sumbangan daripada para dermawan bolehlah dibankkan terus ke akaun-

(Maybank Zaim bin Shaari 162517025794)

Hp: +6013-3521226

Mari kita doakan agar saudari Nabilah Huda dan keluarganya dikurniakan kesabaran dan ketabahan yang berpanjangan sepanjang melalui ujian daripada Allah SWT ini…Sesungguhnya penyakit itu daripada Allah, maka Allah jua yang akan meyembuhkan dan mempermudahkan….


~~Kepada semua kawan2 blogger yang membaca artikel ini, sama2lah kita membantu saudari Nabilah Huda Bt Zaim dengan mengcopy-paste posting ini ke laman anda...mudah2an kerja kita ini ada nilainya disisi Allah swt...Terima Kasih... ~~Allahumma yassir wala tu'assir....Amin..

Mencari Jiwa di Celah Maqam Irbid

Salam

“Di antara orang-orang yang beriman itu ada lelaki-lelaki yang telah menunaikan janji-janji mereka kepada Allah maka di antara mereka itu ada yang telah sampai ajalnya dan di antara mereka itu pula masih ada yang sedang menanti-nanti dan mereka tidak sekali-kali mengubah janji mereka dengan segala sesuatu” (Al-Ahzab : 23).

Bagi meyahut seruan 'Variasi Erti Pengorbanan' sesi Aidiladha ini, saya sepakat untuk menyelusuri pengorbanan tokoh-tokoh islam di Irbid, berdekatan tempat kami menetap dan belajar sekarang.

Pertamanya sebelum memulakan sesi selusuri sahabat, saya singgah di Sod Wadi Arab. Sod ertinya empangan. Cantik sangat empangan ni. Tenang mata memandang. Macam jakun sedikit bila nampak ada empangan di Jordan. Hehe..

Paling saya suka untuk lakukan di sini ialah duduk di pinggir tebing dan merenung gunung-gunung di sekeliling sambil membayangkan bagaimana agaknya rasa berperang di kawasan berbukit tinggi seperti ini. Saya bayangkan dikepung ribuan musuh dari atas bukit yang berbondong-bondong dan penuh kibaran bendera. Dan yang paling manisnya, mungkin kalau bertakbir penuh semangat, terasa gema laungan Allahu Akbar penuh bergema di sekeliling empangan ini. INdahnya alam~



Kemudian saya mula bergerak ke maqam sahabat. Tak sabar rasanya mahu berbicara dengan mereka. Oh ya, untuk pengetahuan semua maqam yang kami datangi hari ini ialah makan dhorih atau erti kata lain kubur yang mempunyai jasad di bawahnya, maka kembara makam hari ini terasa lebih zouq lantaran saya selalu membayangkan mereka benar-benar hadir di sisi dan melihat kehadiran saya.

Maqam pertama saya tuju ialah maqam Muadz Bin Jabal. Di sisinya ada maqam si anak, Abdul Rahman bin Muadz. Penjaga maqam di sini bersemangat bercerita mengenai kehebatan sejarah Muadz. Yang paling arif bab halal dan haram, ketua ulama di akhirat, ahli Bai'ah Madinah 2, pemuda pendiam yang tutur katanya ibarat mutiara, dan manusia yang paling disayangi Umar Al-Khattab - semuanya milik Muadz bin Jabal.

Dan saya yang mendengar dari sisi maqam tanpa semena-mena bercucuran air mata. Saya teramat-amat cemburu terutama apabila mendengarkan Rasulullah sendiri pernah menyebut- "Wahai Muadz, aku sangat menyayangi kamu!" Bahagianya Muadz~ Terasa sangat kerdil diri ini di sisinya. Pastinya saat ni, di bawah makam di hadapan saya ini ialah taman-taman syurga yang sangat-sangat indah! Tak sudah-sudah saya bermonolog sendiri bertanya keadaan Muadz dan kisah hidupnya, terasa seperti saya berbicara dengannya sendiri. Mahukan secebis nasihatnya. Saya rindu mahu bertemu dengannya.

Muadz meninggal angkara Taun Anwas yang menggila di sini dahulu. Muadz sanggup untuk tinggal di sini kerana berpegang kepada dua hadis nabi yang melarang keluar dari kawasan wabak dan mati akibat taun itu mati syahid. Dan balasannya, Muadz berhasil memperoleh impiannya-syahid di jalan Allah! (Allah,kurniakan aku semangat Muadz~)



Selesai bertemu Muadz, saya berundur dan bertolak ke maqam Amr bin Abi Waqas, adik Saad bin Abi Waqas. Di sini juga saya tak putus-putus berdoa kepada Allah agar kami semua di berikan kejayaan dan kekuatan seperti Amr Bin Abi Waqas ini. Kisahnya yang paling terkenal ialah bagaimana dia tabah berhadapan dengan ibunya yang mogok lapar dan sanggup berjemur ketika dia memeluk islam. Kuatnya iman Amr! Saya terbayang andainya saya yang menjadi dirinya, pasti hati saya tika itu berbolak-balik tak sudah-sudah. (Ya Allah, tetapkan aku di jalan-Mu walau apa pun yang terjadi~)



Menuju ke makam Syurhabil, saya tak sudah-sudah merenung daerah perbukitan di seberang jalan. Bukit yang penuh pagar itu saya tatap sedalamnya. Sebak. Apa khabar saudaraku di seberang? Bagaimana keadaan kalian di musim sejuk begini? Sungguh, bila mengenang jasa sahabat-sahabat nabi yang saya ziarahi hari ini, terasa malu apabila mengenangkan Baitulmaqdis yang mereka (maqam-maqam sahabat hari ni) buka bersama akhirnya kembali jatuh ke tangan musuh. Ya Allah, walaupun aku tak berdaya membantu mereka, aku pohohn kuatkan saudaraku di sana (Palestin) agar mereka kekal cekal dan aku akan terus memperbaiki diri demi Islam.

Kemudian saya tiba, menziarahi Syurhabil, seorang anak muda yang syahid selepas mengetuai pasukan perang dalam perang Yarmuk. Syahidnya bukan di medan perang. Tapi, di medan Taun, seperti sahabat-sahabat yang lain. Di sekeliling masjid yang menempatkan Syuhabil, ada banyak lagi kuburan-kuburan sepi yang lama, seperti di maqam Muadz yang mana di situ masih ramai lagi pejuang-pejuang Islam yang tidak kami kenali turut meninggal dek Taun sebagaimana mereka. Tiba-tiba saya terbayang, di sini banyaknya taman-taman syurga! Dan kadang-kala saya jadi resah apabila terfikir apakah penghabisan saya bakal sebaik mereka....



Meninggalkan Syurhabil, saya pantas bergerak menziarahi maqam Dirar bin Azwar, seorang penyair yang sering kali berjaya meningkatkan semangat pejuang di medan perang dengan syairnya. Malah, lebih hebat, demi kerana terlalu rindukan syahid, Dirar maju ke medan perang tanpa perisai dan baju besi, bekalannya hanya sekadar pedang di tangan. Dirar banyak jasanya kepada kita, kerana Dirar adalah salah seorang penulis wahyu di zaman Rasulullah.

Namun, di sisi Dirar, saya mendengar kisah hebat seorang Akhwat Sahabiyah, Khaulah Al-Azwar iaitu adiknya sendiri. Andai Dirar dijoloki gelaran Pahlawan yang Berani, Khaulah digelar Pahlawan Berselubung Muka. Kerana apa? Kerana dia maju ke medan perang dengan menutup mukanya dan garang menempur musuh hingga disangka dialah Khalid Al-Walid yang perkasa. Semuanya bermula apabila hatinya tergugah mendengar kisah tertawannya abang tercinta. Hebatnya Khaulah berjaya mencabar dan menaikkan semangat pejuang Islam yang bukan wanita, maka kesannya Alhamdulillah islam berjaya~(Ya Allah, jadikanlah aku seperti Khaulah, bukan sekadar melihat malah berjuang demi agama tercinta)



Maqam terakhir adalah maqam yang paling saya tunggu-tunggu. Entah kenapa, dalam semua sirah sahabat yang saya telah baca, kisah Abu Ubaidah Al-Jarrah yang paling menusuk dada. Terasa macam meronta-ronta nak jumpa manusia bernama Abu Ubaidah. Hinggakan ada yang lainnya sering mengusik " Wah2, semangat betul dia nak jumpa kekasih hati tercinta" Pandai betul yer letak Abu Ubaidah di akhir perjalanan ya!;p

Masakan tidak, kagum saya melangit ketika mana Abu Ubaidah begitu hebat di mata nabi hingga dipilih sebagai pemegang amanah Umat Islam sedangkan Umar Al-kHattab yang sangat hebat sendiri tidak terpilih walaupun Umar sangat menginginkannya. Dia sangat tabah terpaksa melawan bapa sendiri hinggakan Allah menurunkan ayat untuk menenangkan hatinya yang gundah. Dialah antara 3 orang Quraisy yang paling bagus akhlak dan pekerti selain Abu Bakar dan Uthman.

Dia jugalah yang sanggup rongak demi mencabut topi besi yang melekat di dahi nabi, dialah yang reda Khalid menjadi ketua walaupun orang bawahan mempertikai, dialah yang terpilih mengetuai Perang Yarmuk yang menjadi lagenda, bahkan yang turut terkesan di hati saya, betapa dia mahu setia di bumi Syams yang dilanda taun gara-gara tidak mahu meninggalkan rakyat yang setia dengannya dahulu dan terus kekal bersama. Masih banyak kegemilangan Abu Ubaidah yang tak dapat saya ceritakan. Sungguh, di kaca mata saya Abu Ubaidah sangat berjaya. Tak hairanlah dia mendapat tempat antara 10 sahabat yang dijamin masuk syurga.


Setibanya di maqam Abu Ubaidah, saya tersenyum lebar. Leganya! Bahagia teramat dapat berjumpa sahabat yang satu ini. Tapi saya agak terkilan tidak dapat menyentuh maqamnya sebagaimana yang saya buat kepada sahabat yang lain. Menyentuh bukan sebab apa, tapi itu membuat saya rasa teramat dekat di sisi mereka. Bagaikan mereka masih hidup dan terserap segala semangat yang ada.



Tiba-tiba saya terfikir, itu baru maqam sahabat. Bahagianya sudah susah tergambar. Apa agaknya rasa ya kalau kita di hadapan Maqam Nabi Muhammad? Pasti lagi hebat!

Menziarahi sahabat-sahabat nabi di bumi Irbid ini seakan-akan memberi nyawa baru kepada saya. Melihat kesyahidan mereka seperti menyuntik sebuah kekuatan yang lebih menyakinkan bahawa Allah pasti redha pada hamba-Nya yang telah menunaikan janji. Janji untuk berjuang di jalan yang satu. Janji untuk menjadi hamba yang taat dan patuh. Janji untuk terus istiqamah menuju akhirat. Apakah saya mampu untuk terus menunaikan janji? Harapnya ya~

Berat rasanya hati meninggalkan maqam-maqam mereka. Tedetik di hati saya alangkah bagusnya kalau maqam-maqam ini jaraknya hanya sekilometer dua dari rumah saya. Pasti seronok sebab boleh sesuka hati ke sini kalau semangat punah atau hati gundah. Di maqam-maqam ini, saya peroleh jiwa. Di maqam-maqam ini, saya peroleh sukma. Bukan dari sahabat sebenarnya, tapi dari Allah yang menunjukkan kuasa.

Ya Allah, ini kali pertama aku menziarahi mereka. Harapanku, ini bukanlah yang terakhir. Izinkan aku bertemu mereka lagi, andai bukan ditakdirkan di dunia, pertemukan kami kembali di akhirat sana.

Selamat tinggal Muadz, Amr, Syurhabil, Dirar dan Abu Ubaidah! Doakan aku berjaya menghabiskan sisa umur yang ada ini dan berjaya memperoleh kesudahan yang baik seperti kalian~ Aku yakin, pasti aku rindukan pertemuan ini.....


(updated : lokasi dan tempat sejarah Jordan secara simple ada diterangkan di sini..)
************************************************************************************
Aktiviti raya:

1st raya: Pusing-pusing raya Irbid dari pagi sampai malam

2nd raya: Join skuad potong daging unta dari petang sampai malam + sambut orang Amman datang raya Irbid ( Family K. Ayu, K.Pah, K. Yana, K. Ain, and Irbidians K. Izma, K. Jihah sekeluarga)

3rd raya: Pagi pergi rumah terbuka + Malam Program Raya Permai + sambut orang mesir datang Jordan ( Sarah Wei, Sarah Sufian, Alliah, Ziemah, Nas, Shila )

4th raya: Ziarah raya ke maqam-maqam sahabat di Yarmuk

5th raya: Pagi kelas + petang hantar orang mesir balik + malam beraya sakan kat Amman + join majlis sambut Kak Ina, Kak Yus dan Kak Marwa sekeluarga balik haji

6th raya: pagi baca buku, tulis blog + petang kelas ( here i am now! )--> Penat!

(Cuti yang padat sampaikan dalam masa 5 hari, hanya dua lecture setengah berjaya khatam. T_T. Tapi tak apalah, banyak teramat kenangan raya kali ini yang sangat istimewa. Semuanya berlaku tanpa diduga, terima kasih Allah! )

-------> 13 Disember 2009 : Bakal exam! - MARATHON STUDY <-----------------

Celaru Raya Haji

Salam

Nothing much to tell about..



Pertamanya salam Aidiladha buat semua~ Kullu 'am wa antum bikheir..



Minggu ini, saya terhentak banyak kali dek tersangat selalu bertembung dengan pilihan. A atau B? C atau D? E atau F? Jujurnya, saya kurang gemar membuat pilihan apatah bila berhadapan dengan dua perkara yang sangat penting dan saya tekankan.

Orang selalu berpesan "buatlah istikharah" tapi bagi saya, dalam membuat pilihan bukan itu sahaja yang perlu kita harapkan. Allah sentiasa memberi petunjuk tapi manusia juga perlu untuk berfikir bagi mengesan yang mana jawapan Allah lorongkan.

Dalam berfikir, saya selalu ambil keputusan untuk tanya pendapat semua insan. Sebab saya sangat penakut kalau tersilap ambil keputusan. Tersangat ramai yang bakal saya tanya supaya apa yang saya gusarkan mampu membuah jawapan. Sampaikan ada yang pula yang kata saya tiada pendirian. Ah, biarkan yang itu. Yang penting saya yakin ada salah satunya pasti petunjuk yang Allah sediakan.

Tapi bagi saya, mengambil keputusan perlu fikirkan kemaslahatan. Bukan setakat diri, tapi sekeliling dan masa depan. Perlu banyak menimbang tara supaya yakin hanya satu jawapannya. Saya tak suka diungkit dan mengungkit tentang pilihan. Kerana nanti, salahnya jatuh ke diri sendiri. Sebab itu, pilihan perlu pandang ke depan. Tapi jangan pulak sampai takutkan risiko. Itu penting untuk maju walaupun mungkin tersasar tempat dituju.

Walaupun itu saya, tapi saya mengharap yang diluar mungkin lebih baik dari ini. Janganlah ambil keputusan sebarangan. Saya letih sebenarnya bila berdepan dengan kesan pilihan diambil ringan. Apatah lagi bila membabitkan orang yang tak sepatutnya dipersalahkan. Pening. Berwaspadalah kawan. Bagi diri sendiri, itu juga satu peringatan.

Pilihan datang untuk melatih manusia gunakan akal, maka bertindaklah sewajarnya. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kita ada akal, kita akan rakan, kita ada banyak cara untuk melatih diri menjadi lebih sempurna. Saya doakan kita semua mampu mampu keputusan yang sebaiknya. Tapi betullah, memilih itu satu penyiksaan (kepada kepala kalau dah suka dua-dua.-_-" )



Ada kawan nak datang JOrdan esok. Gembiranya! Tak apalah tak dapat ikut, asalkan perjalanan mereka ok sentiasa. Tak sabar nak jumpa mereka nanti. Harapnya, boleh lah tahan duduk rumah peti sejuk macam yang HUda rasa ;p



Raya kali ini bercampur baur perasaannya. Walaupun sangat gembira dapat cuti dan beraya (tak macam adik di Russia.. Muahaha), tapi di celah-celahnya kepala rasa sakit tengok kerenah manusia yang tak kenal adab dan bahasa. Waktu raya orang badwi makin ramai, perangai pun makin tak permai. Itu yang badwi, yang bukan badwi pula macam tak faham waqi' dan budaya. Susah betul nak hidup sentosa kalau orang suka sangka dunia tu syurga, boleh buat sesukahati dia, tak fikir masyarakat sekelilingnya. Tak pasal-pasal tadi pakcik arab panas baran tersenyap bila tersilap kucing rupanya singa. Ya Rabbi, apasal terbuat rekod hari ni. Haish..

Itu di luar, yang dalam badan pun sama-sama tak bahagia. Sedap sangat agaknya makan, akhirnya badan mogok buat hal. Raya tak jauh mana tapi rumah sendiri tak jumpa-jumpa. Aduhai, sorilah adik mentee sekelian. Jemput datang hari seterusnya. HUhu...

Petang tadi pula, adik di sana mesej " Kak Ina, kenapa tak telefon mak Ana, dia tanya kak Ina mana tak telefon dia.." Adus! satu lagi, terLupa rutin! Macam mana boleh tak ingat ada satu lagi keluarga di Malaysia selain mama dan abah tercinta. Adoi, sebak la plak rasa. Apa punya anak la aku nih.. Bertuah sungguh, nasib baik ada adik yang baik menelefon semua orang gara-gara baru first time beraya di luar negara. hahaha, habislah aku kalau dia baca..;p

Tapi yang bestnya, ada anak saudara angkat baru dah lahir ke dunia. Mencukupkan angka anak saudara angkat kepada 1,2,3,4,5 owh dekat 10 semuanya. Wa, ramai itu best! Kembali bahagia lepas tamat pekena kucing2 Farawlah sampai dua-dua terlentok ngantuk di samping orang yang tak de kerja.

Dalam semua benda, saya paling cuak tentang exam yang bakal menjelma juga( walaupun ada hati nak ikut orang jalan merata.. Ces..). Dua minggu je lagi, tapi gaya macam rileks aman bahagia sentosa walaupun takutnya masya allah, tak tahu nak kata. Sudah-sudah bila tensen, baca buku cerita takpun lena je bila sejuk menggila. Astagfirullah, apa kebenda la budak nih?

Oklah, cukup setakat ini saya melayan rasa cerita suasana hari raya aidiladha pertama tahun 2009 di Jordan tercinta. Macam takde makna tapi harapnya adalah seciput pengajaran untuk semua. Panjang amat nih. Selamat la yer~

Sekian, selamat melapah lembu, kambing dan unta semua esok ! Aha, dan selamat puasa ayam, ikan untuk sebulan demi semata menghabiskan bekalan daging di Zulhijjah yang mulia~ ^_^

Kembali berjuang di situ


Salam..

Alhamdulillah, akhirnya seminggu yang menyeksakan tapi menyeronokkan akhirnya selesai.

Kenapa?

Sebab minggu ni, saya dan seorang kawan telah 'memungkiri' kata-kata untuk pencen dalam arena perdebatan. ;) Sah, pendebat takkan mampu terus berdiam kalau diasak. Paksa rela sebenarnya bila ada yang merayu-rayu suruh temankan, tapi alhamdulillah tak sia-sia melangkah bersama.

4 tahun sudah berlalu sebenarnya apabila saya kembali cuba bertapak di bidang ini. Kekok, segan, malu, takut semua berasak-asak di dada. Tambah-tambah bila banyak dah lupa. Nak faham konsep yang diajar sahaja dah cukup menyesakkan jiwa. Sungguh, dalam seminggu ini, tiga hari yang pertama saya terlampau tertekan. Kembali terasa seksa penat jiwa raga kepala yang dah lama saya tak jumpa. Pernah terfikir mahu mengundur, tapi bila difikirkan, alangkah malunya mengalah sebelum tiba ke medan perjuangan.

Maka, saya ambil keputusan menghubungi rakan debat lama, mengimbau kenangan, selusuri kembali pahit manis yang pernah ditempuh bersama. Alhamdulillah, semangat yang terbang kembali pulang. Saya kian yakin mulakan langkah, walaupun debarnya tak terkira, apatah lagi bila berada se-kontigen bekas juara.

Dalam masa 5 hari yang diberikan untuk memahiri 12 tajuk utama, kami giat mengumpul fakta, berbincang, berdebat bersama-sama walaupun kadang-kala saya naik pening bila gelanggang kian hangat dek adik-adik makin bersemangat. Bagus juga sebenarnya. ;)

Dan semalam di Mu'tah, semuanya bermula. Perlawanan demi perlawanan bermula. Alhamdulillah yang pertama memihak pada pasukan saya. Di pihak syabab juga sama. Lega. Tapi tak lama, bila kami berjumpa di separuh akhir rupanya. Irbid(akhwat) VS Irbid (Syabab). Sengit. Tapi lawak sebenarnya sebab masing-masing tahu rahsia yang sama dan berebut fakta yang serupa. Keputusannya, syabab yang berjaya. Entah kenapa kami yang akhawat lega. ;p

Tak kisah siapa menang siapa kalah, yang penting Irbid perlu ke depan, itu janji kami semua. Maka, di peringkat akhir, semua kembali bergabung mengerah segala fikiran, kritikan, kerjasama di tengah Maghrib yang sejuk mencengkam gila demi memastikan pasukan Irbid muncul juara.

Dan buat kesekelian kalinya, Alhamdulillah, usaha kami berhasil. Irbid syabab juara menewaskan Mu'tah di peringkat akhir. Perlawanan yang sengit antara pasukan yang sama hebat dan sama mantap. Tahniah buat keduanya. Dan yang paling terkesan buat saya, kami Irbid akhawat berjaya merangkul tempat ketiga.

Alhamdulillah, seminggu yang tak sia-sia untuk terseksa dan bergembira.Debat kali ini manis rasanya.Mana taknya, ini percubaan pertama Irbid menghantar wakil akhawat. Beban yang kami galas berat sebenarnya.

Tapi syukurlah, semua selesai. Kenangan yang menyeronokkan. Walaupun seminggu tapi banyak untung dikaut. Kenalan bertambah, pengalaman mencurah. Makin kenal junior, makin faham kerenahnya. Kembali merasa feeling jadi debator. 4 tahun yang lepas terasa kembali bersua.

Terima kasih Atiqah Nazri, Nadhirah, Fifi, Izzati, dan Nafisah untuk semuanya. Korang memang ahli team terbaik! Oh, tak lupa juga untuk para 'senior debat' - team Irbid Syabab. Terima kasih untuk segala komitmen dan tunjuk ajar. Alhamdulillah, Irbid berjaya menggapai misinya.

Semoga ini bukan pengakhiran buat kami. Ada banyak lagi impian yang mula tercipta, kalau kami tak cukup masa, di Irbid banyak sasarannya. Harapnya ini cuma permulaan. Debat kali ini, moga ia lebih mematangkan dan membuka jalan untuk lebih baik dari sebelumnya. Bukan hanya sekadar debat biasa, tapi satu wadah untuk menjadi manusia berguna yang mampu berjuang demi agama-Nya. Ingat satu, debat bukan untuk bertelagah siapa betul siapa salah, tapi ia jalan muafakat buka minda cari hakikat.

p/s:
1. Nadhirah, jangan mengada-ngada ambil yang ini untuk PMK yer! Nanti rajin akak buat lain.. ;)
2. Raden & Laili, terima kasih membantu cari aku yang dulu ~ ^_^

Last but not least,

Sembang-sembang Sistem Perut Usus



Salam

Memandangkan sekarang tengah belajar GIT atau lebih Melayunya Sistem Pencernaan, terasa teringin nak kongsi dengan pembaca tentang fisiologi manusia mengenai sistem ini. Benda-benda yang nampak ringan dan selalu dibuat tapi sebenarnya banyak penerangan~ Macam biasalah insyallah bakal dipermudahkan untuk bacaan umum. Boleh lah lepas ni nak kongsi dengan atuk ke nenek ke adik-adik tadika ke.hehe..

1. Kenapa bila tengah muntah, kita automatik tarik nafas dalam-dalam ?

Sebabnya bila kita tarik nafas dalam-dalam, kita akan mengecutkan kita punya diapraghma jadi ke bawah dan memendek. Bila proses regangan tu berlaku, kita secara automatiknya akan mengunci atau menutup saluran makanan yang laluannya menembusi diapragma kita. Jadi, bila dah terkunci tu, refluks makanan dari perut akan terhalang daripada naik ke tekak dan secara tak langsung kita akan berhenti muntah!

2. Kenapa waktu kita atas sakit telinga atas kapal terbang, kita akan telan air liur untuk hilangkan sakit tu?

Sebabnya dengan berbuat sedemikian, otot-otot lelangit lembut akan mengecut dan membuka tiub Eustachio agar tekanan dalam telinga dapat diseimbangkan dengan tekanan luar telinga.

3. Kenapa bila kita makan, makanan itu sangat bijak untuk turun ke laluan makanan dan bukan ke laluan pernafasan di hidung atau ke peparu?

Sebab bila kita menelan, otot lelangit lembut di bahagian automatiknya akan mengecut dan merapat ke belakang dan ke atas, sekaligus menutup ruang pernafasan di hidung. Manakala ada satu lagi struktur di bahagian bawah lidah yang bernama epiglottis akan bergerak ke depan dan menutup ruang pernafasan ke peparu bila kita sedang menelan. Jadi tinggal satu lubang je terbuka lagi iaitu saluran pemakanan. Jadi, situ je la dia pergi!

4. Macam mana boleh wujud manusia bersuara sengau?

Dalam bercakap, jumlah udara yang keluar dari hidung akan dikawal melalui pembukaan lelangit lembut dengan dinding pharnyx supaya bunyi yang keluar sedap didengar dan betul sebutannya. Bukaan yang terlampau luas dan tidak sesuai itu lah menyebabkan suara kita jadi sengau~

5. Bila kita selalu lapar?

Secara ringkasnya, kita selalu lapar bila perut kosong. Perut cepat kosong bila proses memproses makanan untuk diserap ke dalam darah dalam perut tu cepat siap. Macam mana boleh cepat siap? Sebab asid dia banyak dirembeskan daripada selalu. Maka, secara umumnya bolehlah kata kita lapar sebab rembesan asid dalam perut tinggi.Macam mana boleh tinggi? Banyak sebenarnya faktor tapi doktor tegaskan bahawa bila orang tu tengah marah, rembesan asid dalam perut meningkat! Bila dia takut atau tertekan, rembesan asid dalam perut berkurang. Itu lah penerangannya~

Tapi saya terfikir, apesal selalunya manusia bila stress je mesti lapar, bila lapar je mesti stress.. Macam terbalik je dengan yang doktor terang tu. Tapi mungkin lah sebab faktor lain agaknya, hormon ke apa ke.. Allahu a'lam dan saya pun tak habis menuntut lagi. hehe...

Cumanya, nak cakap, kalau rembesan asid terlampau banyak sampai perut punya mekanisma menahan asid ( keluarkan alkali ) tak mampu tahan, perut boleh terhakis tau! Nanti boleh jadi ulcer.. So, kesimpulannya, jangan cepat marah~ ;p (kalau penyabar teramat pun still kena ulcer, janganlah korang tuduh dia panas baran pulak, itu maknanya perut dia memang ada problem ataupun dia kena jangkitan H. Pylori.. Sekian~ )

Hurm, cukuplah lima ni dulu.. Kang banyak-banyak kang pening plak.. Tak korang pening nak membayang, saya pulak yang pening nak menerang dalam bahasa melayu pasar. Tersasul-sasul habis. Ini siap buka kamus lagi cari perkataan medik dalam bahasa Melayu.Insyallah betul, bukan sekadar terjemah taklid ikut suka hati... -_-" Praktis2x!! (sebarang perkataan latin terpaksa kekal di-latinkan atas dasar kata nama khas.. ^_^)

Hebatkan badan manusia?? Canggih! Kalah transformers~ Cubalah bayangkan kalau Allah tak cipta badan manusia sehebat ini.. Makan masuk merata-rata semua tempat, muntah tak henti-henti, telinga maintain ngilu atas kapal terbang kalau dari Malaysia-JOrdan 9 jam tanpa henti, semua orang sengau, perut takde cara nak kasi signal lapar ke kenyang... Wuish, terseksa teramat namanya ni.. Tak sanggup nak membayangkan hidup macam tu~

Akhir kalam selepas Subuh, mari sama-sama renungi ayat ini -

انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ

"Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya. " (6:65)

***********************************************************************************

Perkongsian Harian :

Tadi ada forum " Mahasiswa :Antara realiti atau fantasi. " Memang mantap-mantap ahli panel yang dijemput malam ni. Semua ada cara tersendiri yang best terutama bab-bab tarik perhatian ni. Terasa macam takdelah orang mengantuk time forum tadi. ;p

Cumanya nak banyak perkara yang disentuh (semua penting tapi saya amik sikit dahulu untuk diletak di sini), saya paling tertarik mengenai bab masa hadapan seorang mahasiswa terletak pada cara hidup mereka sekarang.

Menurut panel, andai katalah kan mahasiswa ( kita ambil skop budak-budak JOrdan lah ye yang sains dan syariah ) ni waktu dia tengah belajar, dia malas nak join program ilmu kat luar dan setakat terima yang dalam kelas je, lepas tu belajar plak main-main harap setakat lulus cukup-cukup makan tanpa ada inisiatif untuk lebih memperbaiki diri, nanti bila dia balik Malaysia, dia biasanya akan menghadapi situasi penyesalan teramat sangat.

Contoh dua situasi ini :

BUdak medik -
Tak pernah ada dalam sejarah Malaysia, pesakit datang kat Hospital mintak nak rawatan hanya dari doktor yang hanya dapat 90% keatas sahaja dalam exam. Korang lulus atas pagar ke mengulang tak henti-henti sebab malas studi ke, asal korang grad jadi doktor je, masyarakat akan anggap korang doktor yang hebat untuk merawat mereka.

Takkan nak cakap nak pesakit " Alamak, sori lah. Saya tak belajar bab sakit encik ni kat hospital. Bye-bye la yer.." Kalau gitu, memang doktor tu nak kena sungguh-sungguh la gamaknya. Tambah-tambah proses pembelajaran perubatan ni dikatakan belajar seumur hidup seiring dengan kecanggihan kemajuan dan kecanggihan penyakit yang timbul. Kalau pelajar perubatan masih perangai endah tak endah nak studi, haru-biru la jadinya kat hospital nanti. Kalau tak sembuh boleh tahan lagi, kalau meninggal terus pesakit kita sebab kita macam mana? Ish2, na'uzubillah...

Budak syariah :
Memandangkan syariah banyak pengkhususan di sini seperti Bahasa Arab, Usuluddin, Perbankan Islam dan sebagainya, seharusnya percampuran ini dimanfaatkan sesungguh-sungguhnya untuk ambil ilmu sebanyak mungkin. Tambah-tambah talaqqi ulama di Jordan ni banyak sungguh kalau nak join.

Tapi, kalau mahasiswa kita malas ambil tahu hal lain, setakat harap ilmu di kelas, maka bila dia balik nanti dia akan ternganga bila orang tanya dia ilmu agama yang luar bidang dia.

Sangatlah jarang sebelum orang nak jumpa ustaz, dia tanya dulu "Ustaz pengkhususan apa ye dulu? " Takdenyerrrr.. Janji korang balik dari Timur Tengah, ada ijazah bidang agama tak kiralah kos apa pun, masyarakat akan pandang korang sebagai tempat rujukan masalah untuk semua jenis masalah agama. Sebab itulah kalau mahasiswa kekal tak peduli ilmu lain, maka lahirlah ulama-ulama yang bukan mengislahkan masyarakat tapi menghancurkan masyarakat..

Boleh fikir tak macam mana? Tajam tu...

Banyak lagi perkara yang dikongsi tadi tapi tak dapatlah nak letak semua. Cumanya saya harap yang satu ini mungkin boleh jadi antara penggerak hati-hati kita untuk berfikir kembali muhasabah diri tentang sikap kita sekarang.

Insyallah, moga ada kebaikannya untuk kalian sebagai pembaca..

** Nanti pagi pukul 8 ada RoadShow Zakat. Tak sabar nak tunggu dapat pengisian apa pula kali ni. Macam biasalah, hujung minggu mana pernah Jordan sunyi kecuali exam besar.. ^_^ Tak apa~ Yang penting, sila bahagi masa sebaiknya..

Pentingkan yang lebih penting kerana yang lebih penting itu lebih penting dari yang penting

selamat berhujung minggu ~ ^_^Y

Sampaikanlah wahai Angin



Wind of beginnings, deliver this message
Because I will always believe in you"

That time I was standing in a world I saw in my dream
Surveying the landscape, my legs tremble slightly
But I won't look back, because I've decided to walk forward
Looking up at the seven-colored rainbow in the sky, do you see it too?

Wind of beginnings, deliver this message
Because I will watch your back as you run towards your dream
Soaring wind, deliver this thought
Because I will always believe in you"
Fluttering towards the future

For example, when a person thinks about the one important to them
Surely they have a kind look on their face
The road through time is endless, move forward and don't give up

Wind of beginnings, deliver this message
At the end of your faraway journey, I will wait for you
Soaring wind, exceed your destiny
Because I believe my wish will be delivered
If I meet you again someday, show me your smile

Wind of beginnings, deliver this message
At the end of your faraway journey, I will wait for you
Soaring wind, exceed your destiny
Because I believe my wish will be delivered
There is nothing to be afraid of, "because you exist"


**************************************************************************

Kuat!
Jangan mengalah!
Keep Fighting!
Bangun balik walaupun jatuh berdarah!
Pejam mata, Telan semua benda!
Semangat!
Genggam hati, cepat berdiri!
Soar till you reach the destiny!

~ Ya Allah, kuatkanlah aku dalam perjalanan yang Kau tetapkan ini. ~

**************************************************************************

Siapa Nak Memaki





Secara normalnya, manusia bersifat suka tak puas hati..

Tapi sangatlah tak normal bila manusia tak puas hati, dia mula memaki...

Rasulullah pernah pesan , JANGANLAH KAMU MEMAKI terutamanya ( ini saya ringkaskan hadis yer) :

1. Orang yang telah mati - Sebab mereka dah selesai amal perbuatannya (sini)
2. Masa - sebab Allah adalah penciptanya (sini - page 113)
3. Angin - sebab ia diperintahkan untuk berhembus ( sini : sama macam angin)
4. Panas - sebab ia adalah kifarat kesalahan
5. Ayam jantan - sebab ia mengingatkan waktu solat
6. SYAITAN - sebab ia bakal menyenangkannya dan sesuai dengan sifat sombongnya. (sini)

Erm, yang lain saya belum jumpa hadis utamanya.. Kalau sesiapa ada dan tahu, bolehlah kongsi. Secara keseluruhannya boleh baca di artikel ini.

Pendek kata, apa kata kita jangan memaki je terus~

Andai katalah, kalau kita terbengang gila-gila lah dengan sesuatu perkara, contohnya ermmm ha, bila kita tidur bawah pokok getah lepas tu buah getah tu jatuh dan mengejutkan kita dari lena yang empuk, dalam hati dah terfikir "Kurang asam punya poko getah bla bla tuttttt xxxx bla bla bla " yang membuak-buak dalam hati dan tinggal dah nak terkeluar dari mulut je kan....

Waktu tu, cuba twist akal sikit dan fikir begini " Nasib baik buah getah yang jatuh, kalau buah durian ke buah cempedak ke tadi, idak ke dah innalillah aku jadinya... "

Mungkin susah, tapi selagi ada usaha, itu yang Allah akan ukur dahulu. ^_^


~Ya Allah, Kau lembutkanlah hati-hati kami supaya kami sentiasa sabar dan tidak memaki. Aminnnnnnnnn..... ~

Eh, dah jumpa Kaum 'Ad?



Dalam banyak-banyak tempat di dunia, tempat mana yang paling tak sesuai manusia duduk?

Jawapan : Antartika & Empty Quater !

Antartika rasanya ramai dah tahu, tapi Empty Quater agak-agak orang tahu tak?

Kat mana yer Empty Quater tu? Kenapa orang tak duduk situ? Tempat apa kebendekah itu?

Haaaaaa................ Sini nak cerita sikit,

Empty Quater atau nama arabnya Rub Al-Khali ni terletak di kawasan meliputi arab saudi, yaman, UAE, Oman. Berkeluasan kira-kira 650,000 km/persegi, ia dikatakan padang pasir terbesar di dunia (dalam area Gurun sahara) dengan keadaan alam yang sangat tak sesuai untuk diduduki manusia.

Apa yang bestnya tentang kawasan ni sampai saya teruja nak kongsi di sini?

Pertamanya, kita baca ayat ini dahulu,

كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ * فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ * وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ *

Adapun kaum ‘Ad maka mereka telah dibinasakan dengan kejadian yang luar biasa.Adapun kaun Aad maka mereka telah dibinasakan dengan angin yang sangat dingin lagi amat kencang, yang Allah menimpakan angin itu kepada mereka selama tujuh malam dan delapan hari terus menerus; maka kamu lihat kaum ‘Ad pada waktu itu mati bergelimpangan seakan-akanmereka tunggul-tunggul pohon korma yang telah kosong(lapuk). Maka kamu tidak melihat seorangpun yang tinggal diantara mereka. (QS. Al-Haaqqah: 6-8)

Apa kaitannya ayat ini dengan Empty Quarter tadi?

Ok, nak tahu tak, rupa-rupanya Empty Quarter inilah lokasi penceritaan ayat yang Allah turunkan ini. Inilah tempat di mana kaum 'Ad pernah tinggal beribu tahun dahulu.

Banyak lagi surah sebenarnya yang menceritakan tentang Kaum 'Ad ni. Contohnya, surah As-syu'aara' (123-140) dan surah HUd (50-60).

Baiklah, cuba ingat balik, siapa nabi yang diutuskan kepada kaum 'Ad?

Jawapannya Nabi Hud!

ok, berbalik pada Empty Quarter, kita tengok ya kenapa ia dinamakan quarter empty. Bila di rujuk lokasi tempat ini, ini adalah kawasan yang sangat boleh nak kata "padang jarak padang tekukur". Tak ada apa-apa langsung. KOSONG!. Nama arabnya yang 'Rub al-Khali' tu pun maknanya 'segi empat yang dibiarkan'. Menurut cerita, hanya golongan bedu sahaja yang mampu tinggal di situ.

Menurut geologis, di bawah Empty Quarter ini terletak sebuah kota yang telah hilang. Kota ini dikenal dengan nama Iram of the Pillars atau Iram dzat al Imad dikenal kota seribu tiang. Kota ini pernah mencapai puncak peradaban manusia pada 3000 tahun sebelum masehi dan menghubungkan dua peradaban besar timur dan barat. Namun akhirnya kota ini tenggelam dan hilang tak berbekas.Dalam Al-Qur’an surat Al-Fajr ayat 6-13, disebutkan sebagai kotanya kaum ‘Ad. Ditenggelamkan ke dalam tanah disebabkan Raja Shaddad penguasa ‘Ad tidak mau mematuhi ajakan Nabi Hud A.S untuk menyembah Allah SWT.

Kalau sebelum ini kawasan ini terbiar tak dipedulikan, tapi lepas di geledah oleh pakar sejarawan dan geologis-geologis masa kini, kawasan ini mula menjadi rebutan banyak pihak. Kekayaannya dari segi sejarah, fosil, minyak dan pelbagai lagi harta karun underground membuatkan kawasan ini bukan lagi digelar "Rub al khali" tapi "Rub al-ghali" bermaksud segi empat yang kaya.

Hebat kan? Saya agak mesti banyak lagi sejarah kaum 'Ad yang masih tertimbus di bawah sana tu. Bayangkanlah betapa hebatnya Allah menukar sebuah kawasan terhebat menjadi sebuah kawasan paling terkosong di dunia. Baru sekarang kisah sebenar kawasan ini mula terdedah semula kepada umat yang masih tinggal selepas berkurun lama termaktub dalam Al-quran. @_@ Waaaaa......

Oh ya, tak seronok la pula saya cerita gitu-gitu sahaja kan? Jom geledah bukti~

1. Rub al-Khali , karangan Harun Yahya (versi buku)

2. Rub Al-khali , laman web Harun Yahya - English version

3. Pengalaman dan kisah di Rub Al-Khali oleh blogger-saya-tak-tahu-siapa

4. Sahara the Empty Quarter

5. Rub Al-Khali by Mr. Wiki

6. Gambar terang-tang-tang Rub al-Khali

7. Lost City of Ubar , by NASA

8. The Road of Ubar , by NASA

9. Iram Of Pillars, by Wikipedia

10. Al-Quran yang melampau pemikiran manusia ~ Kisah 'Ad

11. Kisah Penduduk Ahqaf ( Kaum 'Ad )

Fuh, banyak dah ni.. Nanti kalau tak puas hati lagi, cari sendiri lain la eh... Hehe.

Sekian, melaporkan untuk perkongsian~ ^_^ ---> Tadabbur mode ~

Cikgu Tak Pandai vs Pelajar Perasan



Salam

Hari ni dah mula kuliah sistem baru. Semangat belajar dah ada tapi semangat buka video tak hilang-hilang lagi. Hehe. Tak apalah, sementara awal-awal lagi ini kita biarkan sekejap eh. Ambik mood. ;p

Tapi tadi, waktu tengah tengok Sensei Wa Erai! ni, terus terbayang-bayang zaman sekolah dulu. Memang kena sungguh lah! Ada sikit rasa tertikam di dalam diri sendiri.

Pernah tak dulu bila kita gagal, kita salahkan guru-guru kita? Kita salahkan sistem sekolah kita? Kita pandang tinggi sebuah sekolah yang hebat sebab bagi kita guru dekat sekolah tu hebat, tak macam guru kita sendiri. Bohong la kalau sikit pun tak pernah rasa macam tu~ Secebis mesti pernah rasa.Kecuali la kalau kita jenis budak yang maintain nombor satu tip-top tiap-tiap tahun. Budak jenis ni jarang rasa macam tu kot. Agaknya lah...

Kalau tak murid yang rasa, mak bapak murid pun selalu perangai lebih kurang macam tu. Bila anak gagal, tak memasal serang cikgu kata cikgu tak reti mengajar. Yang macam ini memang saya pantang teramat. Kadang-kadang selalu gak dengar mama kat rumah cerita cikgu-cikgu kat sekolah kena. Payah rupanya jadi cikgu pada budak perasan pandai nih.. Ish...

Itu zaman sekolah. Zaman universiti pun kadang-kadang saya nampak benda yang sama. Ada orang memandang universiti di barat jauh lebih hebat lebih dari universiti depan mata atas alasan yang serupa. Profesor sana jauh lebih mantap, lebih terkenal. Sistem diaorang lebih maju dan sebagainya. Kadang-kadang terasa down jugak bila orang perlekehkan university kita. (saya pernah terasa mahu menjahit mulut sorang manusia bila dia dengan bangganya persoal kenapa pilih timur tengah sedangkan UK dan Ireland lebih gah.. Haishhh... Nasib baik abah suruh anggap dia tak tahu kelebihan di sini sahaja. T_T) Tapi itulah, kadang-kadang terfeeling jugak kenapa diaorang lebih hebat.

" The best teacher only appear to those who want to learn "

Ayat ni memang menyentap ah! Bak kata orang, kalau tak tahu menari jangan salahkan pentas bergoyang. Tak adanya orang dapat gelaran cikgu kalau tak pandai mengajar.

Sehebat mana pun kita dapat memilih tempat pengajian, kita takkan dapat memilih cikgu. Sepatutnya siapa yang jadi cikgu kita, dialah yang patut kita anggap sebagai guru terhebat. (Nasib baik dia sanggup nak mengajar kita yang tak tahu ilmu ni ok.) Hebat mana pun guru kita, kalau kita pemalas, kegagalan tetap takkan berubah. Cikgu ajar sama rata saja semua, tapi keinginan murid yang berbeza yang membezakan semua perkara. Takdenyer ada cikgu hebat dengan cikgu tak hebat.

Jadi, tak sepatutnyalah kita menyalahkan guru atau menyalahkan tempat belajar kita bila kita tak berjaya seperti yang diharapkan. Kena berbalik kepada diri sendiri dahulu. Kan? Bersyukurlah kita ada di tempat kita sekarang. Takdir kita disusun penuh cantik sebenarnya. Apa yang kita dapat, itulah yang terbaik untuk kita. Yang penting, kita kena tahu melihat dan pandai ambil peluang.

Tak kisahlah kita di ceruk mana sekalipun, Jordan, Mesir, Indonesia, India, Malaysia, UK, Jepun atau mana-mana sekalipun, semuanya ada peluang yang sama. Kalau untuk pelajar sekolah, korang di SBP ke MRSM ke SMKA ke Sekolah Bestari ke Sekolah pinggir bandar ke sekolah luar bandar ke semuanya boleh berjaya kalau ada kemahuan. Semua atas diri kita sendiri.

Kalau dunia sekolah itu diibaratkan sebagai pentas lakonan, guru dan sekolah adalah diibaratkan pelakon tambahan dan prop-prop yang mampu menambahkan kehebatan sebuah cerita. Kalau kita sebagai hero berlakon sorang diri tanpa pelakon tambahan dan prop lain, macam orang gila la pulak kan? Tapi kalau semua dah mantap tapi hero hancus, ranap juga jadinya.. Maka, semua perlu ada kerjasama dan kemahuan.

Fuh, bersemangat pula jadinya lepas tengok cerita ni. Terasa macam nak cakap dekat semua guru-guru saya dari dulu sampai sekarang "TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK". Eh, macam post entry untuk hari guru la pulak. Hehe.. Jom,jom belajar~

SENSEI WA ERAI !!! = CIKGU MEMANG HEBAT !!! = TEACHERS ARE GREAT!!

p/s: ada terfikir gak nak bagi movie ni kat mama pastu suruh mama kasi hadiah lawa-lawa movie ni kat semua pelajar dan ibu bapa yang ada sikap suka menyalahkan cikgu nih. Biar sentap dan insap. (^_^)Y

Baru lagi

Salam

** Alhamdulillah, exam dah habis.. Lepas ni kita mula sistem baru pulak. GIT a.k.a Gastrointestinal Tract System. Macam bahagia pulak exam hari Khamis. At least, lepas tu Jumaat Sabtu boleh cuti puas-puas kejap sebelum masuk kelas balik Ahad nye nanti. ^_^ Jumaat habis round-round Irbid buat kerja. Sabtu ni pula keluar Irbid kejap. Hehe..

** Sangat tak faham kenapa waktu birthday haritu, kebanyakan orang tanya straight forward - Ko nak hadiah apa? . Takde dah hadiah suprise-suprise. Memang trend ke ha macam tu sekarang? Erm, takpelah. Kalau gitu next year saya buat wishlist siap-siap lah. Haha.. Senang sikit. Tak payah pening kepala nak cari idea mintak apa on the spot. Lambat-lambat kang offer ditutup. Bertuah punya kawan!

** Gara-gara demam seminggu lepas, banyak gila kerja tergendala. Nasib baik exam ok lagi. Yang lain ada gaya nak lingkup dah. MEKAP, kerja persatuan, janji itu, janji ini, plan itu, plan ini. Ampun banyak-banyak. Step by step ya nak buat balik nanti. Insyallah, nanti saya cuba setelkan jugak. Tengah cuba nak lawan kepala lelong dan malas sekarang ni. Up and down.

** Ok, berita semasa Jordan untuk Malaysian. Waktu dah tukar. Tambah lagi sejam. Makna kata beza Malaysia-JOrdan dah up 6 jam pulak. Alhmadulillah, bahagia. Dapat masa free. Hujan pun dah mula turun setiap hari tak henti-henti. Sejuk je. Kipas dah boleh masuk kotak dan buat perhiasan. Sekarang musim merebut hiram dan tong gas. Hehe..

** Dengar cerita mata wang Jordan tengah jatuh. Tapi ada dengar jugak matawang Malaysia yang jatuh. Mana satu betul ntah. Paper pun dah lama tak buka. Tapi yang penting, duit masuk bulan ni sangat jauh beza dengan bulan lepas. ada la dekat 40 - 50 dinar lebih. Nak kata duit buku, cam sikit sangat, Entahlah.. Tapi, Alhamdulillah... rezeki~

** Baru-baru ni ramai sangat sembang tentang kematangan. Tajuk popular pulak sekarang yer. Bila bercakap tentang kematangan ni terutama sejak perasan diri dah 20 tahun, tiba-tiba rasa cuak sendiri aku ni matang ke idak. Gaya macam belum je. Entah lah bila tengok orang-orang sebaya dan muda yang lebih matang dari diri sendiri, rasa macam semacam je. Kenapa kitaorang lain eh? Aku denial ke apa? Tambah-tambah bila dengar bab-bab kahwin ni, agak terasa pelik nampak orang lain sangat bersedia. Diri sendiri? haha.. sudahlah~ Kematangan itu subjektif. Asal bahagia, sudah.. (^_^)Y

** Haritu ada nampak beberapa junior macam pening-pening kenapa isu Palestin, Hamas dan seadik-beradik dengannnya sangat sensitif di sini. Kesian tengok diaorang tercengang-cengang. Hassan Al-Banna tak boleh sebut. Usrah tak boleh sebut. Hammas lagi lah bahaya nak sebut. Nak test kena naya, buat lah cakap terang-terang depan orang Arab sesuka hati. Hurm, nak buat macam mana. Mereka punya negara, undang-undangnya lain dari negara kita.Ye la, sendiri pernah merasa dulu.Ingatkan bila dekat sini lagi lah excited boleh join isu-isu global macam ini, rupanya lagi payah. Kalah Malaysia. Nak buat apa-apa, fikir dulu baik buruknya. Bukan setakat kita, kena fikir sama untuk orang lain. Takpelah dik, lama-lama nanti mesti faham. Biasalah orang baru... ^_^

** Dulu berjela-jela, sekarang main note-note pulak? Berkarat habis. Apa nak jadi kalau dulu semangat sangat, sekarang makin layu je? Lebih kurang sama je semua benda, semua perkara-perkara lain. Sangat lah tak patut nak menyalahkan orang sedangkan diri sendiri tak reti nak berhadapan dengan masalah. Tak adil tau. Macam tampar air di dulang, merecik ke diri sendiri. Kata lain, meludah ke langit. Atau pun mengata dulang paku serpih, mengata orang, sendiri yang lebih. Ish, banyak sangat la pula peribahasa nak list. Dear diri sendiri, so sebelum nak test salahkan benda lain, check dulu kita macam mana. Entah-entah kita yang buat dia jadi macam tu. Ish3... Jom tengok balik.

** sistem baru, azam baru, hidup baru.. Aceh, berapa balik kali nak azam baru ni.. satu sem 3 sistem, maknanya 3 azam baru setiap sem? Hah, takpelah. Manusia perlukan pembaharuan setiap masa. ye dak? Asalkan memberi kebaikan, jalannn~ Selamat!

MSS





KHAMIS 29 OKTOBER 2009 : EXAM MUSCULO-SKELETAL SYSTEM

~ berhenti seketika . BYE . ~

p/s: Doakan kami!

1 ----> 2

Salam





Dari ULAT jadi KEPOMPONG,
Tidur LENA dalam kelongsong,
SAMPAI WAKTU kepompong pecah, POM!
Jadi RAMA-RAMA yang indah..

Rama-rama TERBANG MERATA,
Sungguh cantik aneka warna,
Hisap madu di kelopak bunga,
Tapi sayang HIDUP TAK LAMA..

*******

Sedekad yang baru berlalu
Adakah emas atau sekadar debu?

*******

Semoga yang bakal tiba
Kita sama warnakan sebaiknya..

Doakan aku, dia, dan mereka

*******

Teristimewa buat Asyila dan juniornya + Kak Amani + Sri + seluruh warga 24/10.


(p/s:syukran atas doa.demam sudah agak kebah tapi batuk masih teruk terutama malam dan pagi,moga yang lain juga bertambah sihat.Syafakallah..)

Bad Day



Salam

Semalam langsung tak dapat tidur sebab asyik terbatuk-batuk sampai sakit dada. Nak bernafas pun tak berapa dapat. Badan terasa panas semacam. Sebab tak tahan sangat susah bernafas dan batuk,pagi-pagi buta lagi dah bersiap nak pergi klinik. Nasib baik housemate cakap klinik buka pukul 8, kalau tak maunya lepas subuh saya tercangak dah kat sana. Uish, tak tahan....

Jadi, tepat je jam tunjuk pukul 8, terus saya keluar rumah.Bajet-bajet pagi ni cuaca biasa-biasa, sekali keluar je rumah, baru perasan angin pagi ni sejuk teramat. Alamak,silaplah tak bawak sweater.Terus badan rasa bertambah tak sedap. Kejap panas, kejap sejuk. T_T

Sampai-sampai klinik, macam biasa lah kena tunggu turn. Nasib baik pagi ni tak ramai sangat. Oh ya, memandangkan symptom kali ini memang saya tak reti nak cakap dalam bahasa Arab dan datang sorang diri,so dari rumah siap-siap dah salin kamus. Senang sikit nak terang dekat nurse yang tak boleh cakap BI tu.

Dhiqit nafas : S.O.B
Gahhah: Cough
Betla' baigham : sputum production
Alam bissoder : chest pain
Safir : Sneezing

Haha, bila masuk je bilik nurse, dia tanya " kamu kenapa" , terus saya kasi kertas tu. Malas nak cakap, sakit tekak + tak reti nak terang lebih-lebih. Bagus juga buat macam ni. Nurse tu terus buat check suhu sambil dia sembang-sembang dengan kawan dia kat sebelah.

ok, suhu 38.7. Tak tahu lah kenapa, bila tahu suhu muka nurse tu macam terkejut.Kawan dia pun sama. Ok, maybe sebab kat luar sejuk sangat kot.Kemudian dia tanya " ada sakit sendi tak?" "Sakit kepala?" "Ada." (kenapa dia tanya sakit sendi eh? Saya lupa pula apa kaitan dia.)

Habis je cakap macam tu, terus dia serah file kat doctor suruh check saya cepat. Eh, kenapakah reaksi mereka sangat cemas? Takkan sebab takut H1N1 kot. Banyak lagi simptom H1N1 saya tak ada.

Masuk bilik doktor, saya terus terang segala sakit-sakit yang sejak semalam. Sambil terang, sambil mata intai laporan doktor tu la. Mak ai, panjang berjela nya doktor tu tulis. Waktu tu ada sorang lagi doktor dan nurse masuk dalam bilik yang sama dengan saya. Diaorang sembang-sembang sambil saya dengar sama.

" Ramai betul budak sakit sekarang "
" Bulan ni saja dah berbelas-belas. Budak ini entah ke berapa "
" Tu la, aku dah cakap mesti ada sesuatu tak kena dalam udara sekarang "

Erm, lepas tu dah tak paham dah. Waktu tu terfikir gak, doktor cakap pasal budak Melayu ke budak Arab sekali? Maklumlah, haritu dah heboh ada budak Melayu kena H1N1. Gempar kitaorang. Diaorang pun risau pasal tu jugak kot. Tapi rasanya normal lah orang sakit sekarang sebab nak tukar cuaca. Kan? Kan?

Habis check, doktor suruh buat x-ray. kenapa pulak ni? Dalam kepala dah terbayang-bayang, aritu belajar kalau ada kabus-kabus kat Xray, kalau bahagian atas maknanya TB. Kalau bahagian bawah, lupa plak. Cuak laaa... Takkan teruk sangat kot.

Tapi alhamdulillah, dapat-dapat je result dah tahu peparu normal. Legaa.. Doktor cakap saya kena Acute Bronchitis. Hurm, walaupun dah lupa penyakit tu normal ke tak, tapi tetap lega sebab bukan H1N1. Fuh, selamat...

So, sekarang ni kerja makan ubat dan tunggu sembuh je la. Satu badan still rasa tak sedap lagi terutama kat kepala tu. Peparu apatah lagi. uhuk! uhuk!

Program petang ni cancel. Esok ada group discussion. Tak leh nak ponteng, sayang markah. Jumaat pula kena ke Amman ada meeting. Aduh, boleh tak kalau tangguh semua benda. Hurm, for sure la sehari dua ni badan je bergerak, fikiran mesti tak lekat sangat. Nak membaca buku pun malas padahal khamis depan dah exam dah. Waa! Hari ni je dah burn tak buat apa-apa.

Oklah, nak stop. Badan makin panas, kepala makin berat. Sekadar nak cakap satu benda je sebenarnya. Tolong doakan saya lekas sembuh sebelum exam. Tak seronok exam sambil terbatul-batuk. Karang tekanan naik, kepala susah nak berfikir. Harapnya lekas sembuh la nanti. Moga-moga juga sakit kali ni jadi antara kafarah dosa-dosa saya yang lama. Amin ya rabbal alamin...

Ragam Sebuah Telefon

Salam

(di kedai handset )

Sewaktu terfikir mahu melihat-lihat keluaran terbaru,

" Pakcik, model apa yang yang bagus dan terbaru? "
" Apa kata ambil Nokia 6220 ni, boleh letak program, kamera pun 5 megapixel, flash bagus. Ini keluaran terbaru ni. Tempat lain mungkin tak ada lagi."
(Dalam hati : Ehh, kat Malaysia dah lama ada dah lah......)

Sewaktu terfikir mahu beli handset paling simple dan paling lasak + paling murah,

" Pakcik, nokia 1100 ada tak? "
" Eh, mana wujud dah telefon tu sekarang. Zaman kuno punya tu."
(Dalam hati : Eh, kat Malaysia wujud lagi lah....)

Apa-apa je lah Jordan nih.....



Bila handset sendiri rosak...
Mula lah terfikir kenapa aku tolak tawaran beli handset baru kat Malaysia haritu,
Mula lah kelam-kabut asyik terlajak waktu bila jam loceng tak membantu,
Mula lah pening siapa yang telefon sebab nombor semua mula berterabur,
Mula lah rosakkan lagu dengan menyanyi sendiri bila mp3 tak dapat berfungsi,
Mula lah handset yang lock buat ku cuak, langsung test-test tak boleh bukak,
Maka,
Mula lah terasa ada benda yang ter-bakal dibaling ke dinding~
Mula lah terdetik kenapa susah sangat spare part nak cari sampai dapat~
Mula lah terdejavu ada wang-wang yang bakal melayang-layang~
Mula lah termimpi bagusnya kalau dapat balik Malaysia utk perbetul handset tercinta~

Tapi, bak kata kawan ---> Tolonglah jangan berangan!

Takpelah, bye-bye handset. Jadilah sleeping beauty untuk 1 tahun seterusnya. Insyallah nanti aku jumpakan kau dengan Prince Pomen Handset di Malaysia. Wassalam..

* wushhh.. (bunyi efek baling serbuk tido utk handset a.k.a masuk dalam kotak ) *

Kuiz: Bagaimana mahu hidup tanpa handset di JOrdan? Kedai telefon maintain tutup. Pondok telefon lagilah tak wujud. Nak sms bolehlah pakai orange.com. Nak telefon pakai apa? Persoalan yang perlu dirungkaikan. Ada idea? Oh ya, sila jangan jawab beli handset baru~ Siapa apa idea, memang sangat Albert Eistein lah! Hehe..

(Sila jangan tuntut hadiah memandangkan pembuat soalan sendiri tiada jawapan. Sekadar menduga kebijaksaan seorang manusia)

Dear Friends

Assalamualaikum

Dari awal mula kelas dulu lagi, saya rasa macam sayu sikit bila tengok beberapa tempat kosong dalam kelas saya yang dah tak ber-orang. Dulu situ tempat-tempat duduk biasa beberapa orang kawan saya. Tapi sekarang, kami tak sekelas. Rasa macam pelik pula. Kalau tak, dulu asyik mengendeng dengan diaorang juga. Tapi sekarang kalau nak jumpa pun, hanya dekat luar kelas saja.

Kawan-kawan saya yang tiada tu sekarang masih di kelas lama. Dulu waktu di Malaysia, saya dapat beberapa email dari mereka. Kebanyakannya risau mereka tidak dapat lagi kawan dengan kami. Ish, jangan la macam tu. Walau kat mana pun korang, Ainul dan yang lain tetap kawan sebatch selamanya.

Erm, sebenarnya saya tak berapa berani sangat cakap pasal ni kat luar dengan mereka. Takut saya tersilap ayat. Tapi tetiba rasa nak meluah dalam ni. Siapa yang terbaca, anggap je la Ainul cakap kat korang kat luar ni yer.

Sahabat-sahabat sekelian, yang dah lepas biarlah lepas. Jangan toleh ke belakang. Kita masing-masing ada masalah tersendiri. Tapi jangan biarkan masalah tu mengawal hidup kita. Kita hebat, sebab tu Allah pilih kita untuk setiap masalah yang kita hadapi. Insyallah, setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya. Yang penting, kita kena bersyukur dan redha.

Sahabat, janganlah diam sendiri kalau ada masalah. Luahkan pada kami kalau mahu. Kami sentiasa bersedia untuk membantu. Kalau tak beritahu, susahlah kami nak tahu. Percayalah pada kitaorang kat sini. Kita satu keluarga. Kita akan sentiasa jadi satu keluarga tak kira apa gak yang jadi pada sesiapa. Sahabat tetap sahabat. Abadan abada, Ihna akhawatukum fil islam, lillahi taala.. Sayang sangat dengan kawan-kawan sebatch terutamanya... Jadi, janganlah bimbang, kami sentiasa terima korang.

Ini ada sikit hadiah untuk korang. Anggaplah sebagai luahan hati dari sahabat-sahabat di sini. One for all. All for one.



KU BERLARI

Ku langkahkan kaki ini
Di hangat mentari pagi
Ku syukuri hari ini, aku masih berdiri
Dan aku tinggalkan masa kelabu
Dan lalu mulakan jalannya kerna-Mu
Semangat optimis diri jalan hari dengan pasti
Selama jantung berdetak, selama itupun
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti
Terjatuh bangkit aku kembali
Susah payah aku tak peduli
Kerna hidup hanya sekali

Dengarkanlah teman seloka hiburan
Tak perlulah kita asyik nak berlawan
Kita semua kawan tak boleh berlawan
Kalau kita renggang kita ketinggalan
Bebaskan dirimu dari dibelenggu
Teruskan langkahmu ayuh kita maju
Mari bersamaku nyanyi lagu ini
Jangan difikirkan resah yang di hati
Semua itu hanya dimindamu
Tak perlu kau sangsi tak perlu kau ragu
Segala-galanya pastikan berlalu
Mentari kan muncul mendung kan berlalu

Suka duka perkara biasa
Kita pasti lalu bezanya pada waktu
Bila berlari kenalah berstrategi
Jangan ikut hati, ikut hati nanti mati
Biarlah terlambat atur jalan cermat
Pelan-pelan kayuh jangan sampai otak penat
Sentiasa bawa diri hati-hati hari-hari beri erti pada diri
Jangan berhenti kejar mimpi senyuman diberi tanpa semua benci menghantui hati
Biarkan saja, takdir semua nyata
Bersyukurlah masih lagi bernyawa

Dan aku tinggalkan masa kelabu
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti
Takkan berhenti
Berlari wujudkan mimpi
Terus berlari
Agar hidup ini bererti
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Berlari..

Salam Sayang,
Ainul dan lain-lain..

Selit-selit hujung minggu

Alhamdulillah

Semalam saya selesai mengharungi hujung minggu yang penuh dengan program. Agak kepenatan sebenarnya. Tapi mengenangkan bukan selalu dapat mengikuti program sebegini, saya gagahkan jua walaupun ada terselit sediit cemburu melihat sesetengah rakan memilih untuk menghabiskan masa untuk mengulang kaji. (Tambahan, kali ini kami exam paling awal : 29 Oktober)

Program pertama hujung minggu ini adalah Minggu Haluan Siswa (MHS) yang dibuat untuk meraikan kedatangan pelajar baru dan menerangkan sedikit sebanyak hala tuju mereka di bumi Jordan. Ini kali pertama saya menyertainya sebagai bukan peserta memandangkan tahun ini dibuat agak lambat dek kekangan tenaga kerja sewaktu cuti dahulu. Tapi saya bukan fasilitator, tapi saya memilih untuk menjadi AJK yang melihat dan bekerja belakang tabir sahaja.

MHS kali ini saya rasakan seperti agak santai dan rileks, bukan seperti di zaman saya yang banyak tugasannya dan sering dimarah-marah. Method marah-marah ni dah tak main agaknya. Bertuah budak-budak baru ya~ Tak payah kena nyanyi-nyanyi, pujuk-pujuk senior kasi sign dan main rebut-rebut barang amanah dengan senior. Tak apalah, sekali pantai bah, sekali pasir berubah kan? Setiap ketua mungkin ada agendanya sendiri. Saya ikut sahaja~

Ahlan wasahlan saya ucapkan pada mereka yang baru tiba. Makin ramai orang Melayu di bumi JOrdan ini. Harap-harap dengan ramainya orang rumpun kita, ukhwah akan tetap kukuh dan utuh seperti sewaktu bilangan kita sangat minoriti di JOrdan. Ini harapan saya yang paling utama. Saya tak berapa sedap hati bila ada di kalangan kita tak kenal antara satu sama lain. Terasa macam tak patut pula sedangkan kita sama-sama berada di bumi asing ini.

Bilangan yang agak ramai mungkin akan mengambil masa untuk kita kenal semuanya. Tapi tak mengapalah. Ada banyak masa untuk kita kenal sedikit demi sedikit. Saya sendiri bukan jenis senior yang sangat ramah sampai kenal semua junior dalam masa yang singkat. Perlu masa dan kondisi yang sesuai. Kadang-kadang boleh, kadang-kadang segan. Harapnya kalau nanti saya tiba-tiba teragak-agak mahu memulakan langkah perkenalan, ada di kalangan adik-adik/kawan-kawan baru ini janganlah pula menganggap saya sombong. Tegur saya dulu pun tak apa, lagiiii saya suka. Hehe...

Kedua, program raya PERMAI. Temanya tahun ini : Perantau Takkan Sepi. Agak bertepatan barangkali dengan bilangan Malizi pada tahun ini. Kalau dulu di dewan, kapasiti yang dipenuhi hanya separuh di bahagian hadapan, tapi tahun ini penuh sungguh sampai ke belakang. Macam ternganga juga melihat ramainya orang Irbid pada jamuan raya kali ini. Itu baru yang rajin datang, kalau campur yang tak datang mungkinkah bakal melimpah ke luar dewan? ^_^

Usai MHS selama tiga hari dan Raya PERMAI di petang Sabtu, malamnya batch saya pula ada program BACK TO SCHOOL TALK untuk sesi ala-ala taklimat bagi menghadapi sesi baru semester ini. Terasa agak bersemangat bila dengar senior beri nasihat walaupun jauh di sudut hati terselit cuak mahu menghadapi tahun akhir pre-klinikal ini. Harap-harap segalanya dipermudahkan Allah. Aminnnnn...

maka, tamatlah hujung minggu saya~ Hari ini hari ahad, mari kembali semula ke kelas. Erm, lecture note second week dulu baru habis 3/4 dibaca. Itukan menyelit-nyelit baca sewaktu program MHS. Di rumah,kalau balik ada baki tenaga, banyaklah dapat. Kalau penat sangat, balik-balik terus black-out tidur. Harap-harap yang saya baca selit-selit ni melekat kuat di ingatan. Nanti nak sambung kelas 3rd week pula. Moga saya dah boleh masuk gear seterusnya dan memecut bersama yang lain. Doakan ok.

Tapi, pegangan saya : Jangan menyesal. Pandai buat, pandai tanggung. Lagipun semalam senior sudah pesan, tahun ini je lah tahun paling rileks sikit nak join mana-mana program. Tahun klinikal nanti dah berganda-ganda penat dan sibuknya. Baik join sekarang daripada baru nak join bila dah klinikal. Sementara ada peluang nak bermasyarakat ni, gunalah sebaiknya. Tapi kena pandai urus juga sebab tahun ini tahun subjek-subjek core dalam teorikal perubatan. Kalau tak pandai imbang, boleh lingkup juga. Ish, na'uzubillah... Bitaufiq!

Ok, sudah. Saya nak sambung buat kerja. Hujung minggu tak lekat di rumah, banyak benda menimbun. Mahu selesaikan semua cepat-cepat. Nanti boleh tumpu belajar. Hehe. Assalamualaikum..

p/s:

1. Kepada my old bestie, dear Rabiatul Adawiyah Razali - Happy Birthday! 10th Oct 1989 dan juga pada kak kecik tersayang, Laila Saarani 11th october 1989- hepi birthday! Ang dah masuk 20-an. Semoga angka 1 yang menjadi 2 selari dengan peningkatan kualiti hidup di masa hadapan. Aku doakan semoga tercapai segala hajat di hati. Aminnn...

Iklan Sayembara 2009



Pengenalan

Sayembara Puisi Berunsur Islam GKLN 2009 merupakan sayembara puisi yang dianjurkan oleh Grup Karyawan Luar Negara (GKLN) untuk seluruh ahlinya yang mewakili pelbagai negara. Sayembara ini merupakan kesinambungan bagi Sayembara Puisi Berunsur Islam GKLN 2008 yang telah dilaksanakan dengan jayanya.

Meskipun memiliki berbilang latar pendidikan, masyarakat, dan koordinat geografi yang berbeza, sayembara ini akan menjadi wadah yang menyatukan fikrah para peserta. Sayembara ini akan membentuk dimensi baru bagi mengisi kekosongan relung jiwa penyajak muda di samping dapat menghubungkan sesama mereka untuk tujuan dan nuansa yang sama; mengangkat nilai kesusasteraan Islami ke peringkat yang lebih tinggi.

Objektif

1. Menawarkan dunia penulisan kreatif sebagai salah satu wadah menyampaikan mesej dakwah dan pemikiran kritis di samping meningkatkan penghayatan para peserta dalam aspek keagamaan menerusi penulisan puisi yang bertemakan keagamaan dan berunsurkan Islam. Hal ini diharapkan dapat membantu memperbaiki jati diri dan kesedaran mereka sebagai pelajar Muslim.

2. Menambah minat dan penglibatan para peserta dalam bidang sastera khususnya penulisan puisi.

3. Melahirkan masyarakat Islam yang lebih dinamik dan seimbang yang bukan sahaja cemerlang dalam aspek sains tetapi juga dalam aspek cipta kreatif. Memandangkan majoriti pelajar luar negara adalah pelajar jurusan sains, maka usaha melibatkan mereka dengan penulisan akan menjadikan mereka lebih fleksibel dan serba boleh dari segi pengalaman dan kemahiran, bukan sahaja dalam aspek sains, tetapi juga dalam aspek bukan sains dan kerohanian.

4. Memberi ruang kepada pelajar Malaysia di luar negara untuk mengikuti aktiviti sastera dan penulisan yang lebih tersusun. Terdapat segelintir pelajar di luar negara yang berminat mendekati dunia penulisan, namun kebatasan ruang dan peluang untuk berkarya membuatkan usaha ini menjadi terbantut.

Syarat Penyertaan

1. Sayembara ini terbuka kepada semua pelajar Malaysia yang menepati semua syarat berikut :
- Sedang menuntut di luar negara.
- Telah menjadi ahli GKLN yang sah dan menyertai yahoogroup GKLN. Bagaimana untuk menjadi ahli GKLN yang sah? Isikan borang keahlian dan hantarkan ke gkln_sayembara@yahoo.com bersama karya penyertaan anda.
- Menuntut di negara yang dirangkumi oleh GKLN.
- Peserta yang pernah menuntut di luar negara sama ada untuk ‘twinning program’ atau tamat pengajian dalam tempoh kurang 3 tahun dari tarikh tutup penyertaan juga layak menghantarkan penyertaan.

2. Setiap karya hendaklah mempunyai unsur moral dan pengajaran dengan menyentuh mana-mana aspek seperti:
- Sejarah Islam.
- Nilai tamadun kerajaan Islam silam.
- Tokoh Islam.
- Dakwah dan tarbiyah.
- Aspek perjuangan menegakkan syiar Islam.
- Kritikan sosial dan sikap umat Islam.
- Isu-isu semasa dunia Islam.
- Kocak politik dan ekonomi negara-negara Islam.
- Keamanan atau kezaliman khususnya yang melanda negara-negara Islam seperti Iraq, Palestin dan sebagainya.
- Aspek sains dan teknologi yang membabitkan umat Islam.
- Lain-lain aspek yang berkaitan.

3. Karya hendaklah asli (bukan saduran atau terjemahan), belum pernah tersiar atau diterbitkan di mana-mana media cetak dan belum pernah menyertai sebarang peraduan lain. Sekiranya karya tersebut pernah disiarkan di blog, diharap dapat menarik balik karya tersebut dari blog sebelum keputusan diumumkan.

4. Setiap karya yang dihantar tidak akan dipulangkan dan pihak penganjur berhak menyiarkan karya tersebut (di buletin, majalah, weblog dan yahoogroup GKLN) tanpa perlu izin rasmi penulis, namun hak cipta karya tetap di tangan penulis.

5. Panjang puisi adalah bebas.

6. Beberapa karya terpilih (sama ada menang atau tidak) akan dipertimbangkan untuk dibukukan.

7. Tarikh tutup penyertaan adalah pada 31 Januari 2010.

8. Terma dan syarat tertakluk pada pindaan.

9. Hantarkan karya atau sebarang soalan/kemusykilan ke gkln_sayembara@yahoo.com.

Penilaian

1. Hantarkan 3 buah puisi (wajib 3 buah) yang memenuhi syarat-syarat karya.

2. Puisi-puisi akan dinilai secara ‘kombo’.

3. Pemenang akan dinilai berdasarkan keupayaan mengolah tema yang diketengahkan, kebijaksanaan mendidik pembaca dengan kreativiti dan persembahan yang menarik.

4. Hadiah ditawarkan untuk lima pemenang (tertakluk kepada perubahan).

Format Penulisan

1. Hantarkan 3 buah puisi dalam bentuk ‘kombo’ susunan tangga (kurang baik à terbaik). Ini terpulang pada penilaian para peserta. Tiada markah tambahan untuk penyusunan yang tepat.

2. Di awal karya, tuliskan:
- Nama penuh.

- Nama pena (jika ada).
- Lokasi di luar negara.
- No. telefon.
- Alamat di Malaysia.
- No. telefon.
- Emel.

3. Contoh:

Tabiat baru

Bila Terasa Rindu
oleh : Dafi AF5

Apa agaknya khabarmu di sana?
Di sini ku sedang dibelenggu rindu
Beginikah rasa seksa perpisahan
Sungguh anehnya hidup berasingan

Hati terasa bagai tertinggal di situ
Meskipun tubuh dah jauh beribu batu
Sesaat seperti tahun lamanya
Semasa kau tiada
Apa yang terdaya…

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Jauh sekali hidup di sini berbeza
Beribu kali lagi ku selesa di sana
Tak sabar menantikan detik kepulangan
Namun hingga itu
Apa yang termampu…

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Terlintas di fikiran untuk meminggirkan saja
Semua pencarian di sini
Tetapi ini sebahagian dari pengorbanan
Bekalan andainya hari sukar mencabar



~ Bila budak berusia 19 tahun 11 bulan 20 hari buka lagu ini setiap hari setiap jam setiap masa kecuali dekat univeristy lepas balik dari Malaysia apa perlu dibuat pada dia?

Cadangan : Siapa baik hati nak dermakan tiket Jordan-Malaysia ???!!!

Saya akan sayang dia sejuta-juta-juta-juta kali lebih dari orang lain.. Hahaha~

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1. Cuaca : Jordan - Luar rumah panas, dalam rumah sangat sejuk. Haish.

2. Sudah mula belajar Sistem Otot-Otot Manusia yang sangat saya 'suka'. Go..go...!

3. Selamat Pengantin Baru kepada Sensei Asyraffdini dan Kak Sammaihatunnajwa. Moga masjid yang terbina sentiasa mendapat barakah, rahmah dan mawaddah hingga ke syurga. Mabruk~ ( Kad Undangan kepada semua Urduni --> SINI )

4. Selamat Datang kembali ke dunia penuh kesibukan pelajar kepada saya ~~~~~ ^_^Y

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images