Spanish dan Pakistani di kawasan Arabi

1:42 PM 24 Comments A+ a-

Salam

Hari tu pergi Ajlun. Apa yang saya suka dengan Ajlun? pertamanya mestilah sebab dia puncak bukit.. Bolehlah layan blues lama-lama.. Hehe.. Lagipun, sekarang musim sejuk. Jadilah terasa macam balik Cameron Highland je.. ^_^



Sedikit penerangan ringkas tentang Ajlun. Ajlun ni bekas kubu Salahuddin Al-ayubi waktu dulu-dulu. Kubu dia sangat besar tapi dah rongak-rongak sikit. Kat bawah kubu ni, diarang buat muzium yang menempatkan serpihan-sepihan tingalan kubu. Batu meriam bulat yang besar-besar tu masih ada banyak. Apa ye nama dia? Lupa plak.. Majenik ke apa ntah..



Dari puncak Ajlun kalau menghadap utara, boleh nampak Tasik Galilei( kalau tak silap)di kawasan Syiria di sebelah kanan. Sebelah kiri pula ada kawasan pergunungan Palestin. Ada satu kawasan perkampungan Israel dekat-dekat situ tapi. Hari tu ternampak sebab kawasan tu tetiba ada asap keluar. Belah belakang kanan pula, kawasan penempatan Ajlun, Amman. Dan belah belakang kiri, tak ingat. Tapi menghala ke Lubnan kot..



Apa kami buat bila ke Ajlun? Mula-mula, memerasankan diri belajar zaman Salahudin Al-ayubi. Dalam kawasan tu ada satu kawasan lapang yang dipercayai sebagai kelas di dalam kubu. Sambil kita perang, sambil kita tuntut ilmu. Seronok gak. Buat pop kuiz sambil bersila. Tak semena-mena, pelancong datang ambil gambar kitaorang sebagai model pendidikan Islam kat situ. *_*



Kemudian, ada aktiviti cari strategi perang. Maka, kami semua geledah habis seluruh kubu cari strategi perang yang kubu ini guna sebagai kawasan pertahanan Islam dulu. Yang dapat kami jumpa ialah sistem perparitan dalam kubu, tingkap-tingkap kecil untuk pemanah, tempat lontar batu meriam, kolah air, kawasan masjid bermimbar yang dipenuhi mozek sebagai bukti orang kristian pernah jajah sekejap dan macam-macam lagi. Yang penting, saya pening sebab jalan dia merata-rata. Penuh tangga, penuh lorong dan penuh bilik. Tetiba dalam kepala terfikir suasana waktu Salahudin ada di sana. Wahhh.. Macam teringin pula nak main nyorok-nyorok dalam kubu tu..



Tengah sakan memusing, menjelajah sambil mengambil gambar, tiba-tiba ada seorang pelancong datang tegur saya.

"Hola! Como estas ! (hai, apa khabar?)" tanya pelancong perempuan Sepanyol yang ramah

"Erk, hi! bien.. ( hi! saya baik..)" jawab saya terspontan sebab terkejut ditegur

"De donde es usted?" tanya dia lagi.

" que? ( apa dia?) " balas saya sambil sengih sebab tak berapa pasti maksud apa sebab dia cakap laju (tak ingat juga sebenarnya)

"Soy de espanyol. y usted? (Saya orang sepanyol. Kamu?)" tanya dia.

"A.. Erm.. Me Malayzia (saya Malaysian)," bantai saya bila pasti dia tanya saya orang mana. Risau juga dia tanya lebih-lebih. Apa saya nak jawab karang? Saya tahu pun sikit-sikit je bahasa dia. Greeting ok la. Kalau lebih-lebih, mana saya tahu! T_T

"Ahh, mucho gusto! (nice to meet you)" sapa dia lagi.

" Si, gracias.. mucho gusto (yes,thanks.. nice to meet you)" balas saya sambil doa dalam hati jangan la dia tanya lebih-lebih.. Huhu

Nasib baik lepas tu, kawan dia tiba-tiba panggil. Jadi,

"Ah,okay. Adios..(bye)," Kata dia sambil berjalan pergi.

"Adios senyora( bye madam!)," balas saya kelegaan..

Fuh.. selamat.. Buat malu je kalau tak tahu nak balas. Macam tahu-tahu je makcik tu saya pasang telinga dengar diaorang sembang. Mana taknye, pemandu pelancong tu bukan terang pasal kubu tapi terang pasal kami pula pada pelancong-pelancong tu. Saya tangkap sesetengah perkataan je yang saya faham macam asal mana kami, kami ni pelajar dan sedikit sebanyak yang lain. Ayat yang lain tak faham punn.. Tapi jadi la kan dapat tangkap sikit-sikit.Waktu ni tiba-tiba rasa nak mengucapkan terima kasih teramat pada pelakon-pelakon telenovela venezuela kat tv tu. Kalau bukan sebab suka tengok cerita-cerita tu, takdenye saya faham bahasa ni walau sepicing. ^_^



Itu cerita dalam kubu. Kat atas puncak kubu, lain pula. Waktu tu saya sorang je dengan sorang kawan ni tengah tengok pemandangan. Tiba-tiba datang satu keluarga pelancong sambil ditemani pemandu pelancong kat sini. Ada sorang budak kecik tu comel sangat. Pandai bergaya plak tu. Kami asyik mengusyar dia je.

Pastu saya terdengar mak dia cakap pada budak tu,

"bethe, idherau..(anakku, datang sini jap.)"

owh.. nak ambil gambar rupanya.. yes, boleh faham! Hindi je pun.. Lagi senang nak mengorat budak kecik nih... Hehe

Pastu saya pegi la duduk-duduk dekat budak kecil sambil tegur dia.

"salam.. Namaste.." saya tegur sambil fikir-fikir dia ni Islam ke tidak.

"Aapse milche acha laga.. Name kya he? ( nice to meet you. Nama apa?)" tanya saya bila tengok dia senyum je.

"Mey? Laila.(saya? Laila..)" balas budak tu malu-malu

"Kese aap?( pekabar?)"

"Tii khu( baik)"

Ah, sudah.. Blur la plak...Last-last,
"English?" tanya saya sambil sengih

"Ji. (yes)" dia jawab sambil tengok handset saya.

Lepas tu borak-borak la sikit guna English dengan dia. Haha.. Nasib baik budak ni terer english. Sungguh berkarat bahasa Hindustanku. Masakan tidak, cerita hindustan di JOrdan semuanya baru tahap MGR je. Shah Rukh Khan semua mana datang lagi..Hoho.. Cerita paling terbaru pun pernah tengok kat Jordan pun, cerita zaman 70-an punya.Itu pun boleh plak ramai orang Arab suka. Isy..isy.. Tak seronok lah.



Inilah budaknya. Sempat juga snap gambar satu. Lepas tu saya sempat sembang ngan mak dia sekejap. In English. Orang Pakistan rupanya. Kalau Pakistan, insyallah la Islam. Habis sembang ngan mak, pemandu pelancong pula menyapa. Kali ni dalam arab la. Tanya dari mana, jamiah mana dan lain-lain. Lepas habis tatap tebing bukit habis-habisan, baru kami turun dan pulang ke kumpulan asal..

Tamatlah pengembaraan hari ini! Seronok sebab dapat praktis bahasa. Walaupun setakat sapa-sapa gitu-gitu, puas gak la.. ^_^ Tambah-tambah di tebing bukit yang mengasyikkan ini, wah wah indahnya dunia saya hari ini.. Ajlun, jumpa lagi!!!

p/s: sila abaikan ejaan yang tidak betul. Saya menulis ikut pendengaran saja tau! Tak pasti betul ke tak.. ok?

24 comments

Write comments
Nini Marini
AUTHOR
December 16, 2008 at 4:32 PM delete

salam ainul..

subhanallah,bestnye dapat pergi ke tempat2 sejarah islam dulu. jap akak konfius, Salahuddin al ayyubi ni yang berjaya tawan baitul maqdis dulu kan?

Correct me if im wrong k.

wah,ainul pandai byk bahasa yea.bagus2!! sgt bagus sebenarnya. bhsa french mesti boleh gak kan?

meh akak tulih ni.--> je t'adore!

Reply
avatar
December 16, 2008 at 5:10 PM delete

kak marini:
ws akak.. haah, betula tu.. mmg salahudin al-ayubi yang tawan balik baitulmaqdis lepas umar al-khatab.

takde la pandai sangat akak.. saya tahu yang basic-basic je.. yang bukan basic saya tak reti. hehe.. kecuali yang selalu saya dengar. ^_^ macam yang dalam cerita ni, 2 bahasa ni selalu saya tngok dalam tv. lama-lama paham2 la sket2 yang basic2 tu.. =P

ih,tapi kan saya tahu maksud perkataan yang akak tulis tu.. je ne pense pas.. hehe.. malu lah.. ^_^ akak terer lagi.. huhu..

Reply
avatar
chmod
AUTHOR
December 16, 2008 at 6:55 PM delete

chinul...
ada ksalahan dalam bahasa Hindi..heheh.. suppose:
apki naam kya hey(pa name awk-apki stand for perempuan).
aap keyse ho(mean awk apa kabar)..heheh..

Reply
avatar
December 17, 2008 at 1:05 AM delete

salam..
waah, bagusnya
tgk tv, manfaat pun dpt jgk ;)

p/s: selalu jadi stalker di sini. hehe. salam taaruf ya!

Reply
avatar
umaralfateh
AUTHOR
December 17, 2008 at 1:54 AM delete

topi dicabut tangan kanan diletakkan di hadapan perut, kepala ditundukkan sedikit.. (sebagai tanda hormat)

Reply
avatar
arina
AUTHOR
December 17, 2008 at 4:15 AM delete

bile ms pulak ko lesap ke sane ni Ainul?
jeles!

ahha!
hindustan.
dlu aku terer gak.
ceit perasan.

Reply
avatar
December 17, 2008 at 6:05 AM delete

chmod:
haha~ bantai je la.. saya guna cara paling senang je... grammar tolak tepi..=P

izzahsakinah:
ws.. kalau kita bantai putar balik benda yang nampak tak elok menjadi elok, insyallah banyak manfaatnyer.. ^_^ stalk? tumbuh ketumbit karangg.. hehe~ salam taaruf juga..

umaralfateh:
sungguh sopan cara pengunjung ini memberi hormat.. *tunduk kembali sikit*
p/s: jangan buat begini di jordan. nanti kena tempelak kerana dianggap seolah menyekutukan tuhan.. huhu

Reply
avatar
December 17, 2008 at 6:20 AM delete

arina:
adalaaa.. =P owh, arina kaki hindustan gak ek? baru tau... sila lah jangan speaking dengan aku yer nanti.. bahasa hindustan aku dah lunyai.. ^_^

Reply
avatar
NaiLoFaR
AUTHOR
December 17, 2008 at 7:28 AM delete

bestnye p jalan2!
dan lawanya pemandangan! :p

Reply
avatar
akak
AUTHOR
December 17, 2008 at 7:43 AM delete

wah..jalan-jalan cuci mata ye. Tak sia² mengembara .abis bahasa disapu nie..hehe..bagus2..

Reply
avatar
December 17, 2008 at 7:55 AM delete

masyaAllah..saspek! hahah. sama lu kita salute lah! ;D

bahasa spanish yg saya tau: la usu padora.. la intrusa.. err, rosalinda..

terer la hindi pun boleh cakap ^^. n i adore ur kembara descriptions. as always =)

Reply
avatar
December 17, 2008 at 11:10 AM delete

nuha:
best2.. datang la sini bila-bila.. ^_^

akak:
hehe.. tak tersangka pun bakal sembang dengan pelancong-pelancong tu.. tapikan akak, saya risau gak kalau diaorang ajak sembang lebih-lebih. nganga saya karang. hehe

kamel:
takdelah kamel, saya guna perkataan asas2 jer.. takdelah hebat mana pun.. yang kamu sebut tu semua tajuk-tajuk da.. tambah sikit cerita pertama saya tengok, maria mercedes. hehe
hindi tu sebab selalu sangat tengok citer hindustan dulu ngan ayah. lama2 biasa tangkap sikit2.. ^_^ terima kasihlah sudi baca cerita tak seberapa nih..

Reply
avatar
Abang Long
AUTHOR
December 17, 2008 at 11:38 AM delete

Salam hormat. Adik menjelajah dunia. Abang long menjelajah dunia blog sebagai BLOGAWAN.

Sekadar bertanya, bagaimana untuk menyebut dalam bahasa Sepanyol untuk - ABANG LONG ?

TERIMA KASIH.

Reply
avatar
tiktik
AUTHOR
December 17, 2008 at 11:52 AM delete

cinul..kampung Israel mane ko nmpk ni??apsal aku x nampak pon..ade kuar asap plak tuh..musykil btol aku..hmmm

Reply
avatar
December 17, 2008 at 8:41 PM delete

abang long:
salam kembali. selamat dtang abang long.
alamak, abang long secara spesifik saya tak tahu.. tapi kalau "adik beradik" dlm bahasa spanish "hermana". nanti saya cari. Kalau saya jumpa, saya beritahu ya.

tiktik:
entah. aku pun curi-curi dengar penerangan pakcik tourist guide family pakistan tu.. Senang faham la sebab diaorang speaking english. Sambil dia menerang, sambil aku dengar skali. Korang naik ke kat puncak paling atas? Cam aku ngan mira je yang ada aritu..

Reply
avatar
k.kilah
AUTHOR
December 17, 2008 at 8:48 PM delete

donde=mana
adonde=ke mana
usted=awak..
i think dia tnya awk asl dri mana..

dia kata soy erk?yo kot..yo de sepanyol..

haaa..ni mesti tgk soap opera mexico cm akak ni..hahaha..

Reply
avatar
December 18, 2008 at 4:17 AM delete

k.kilah:
agaknyer kot akak.. ntah, saya pun tak pasti sangat.. Tu yang bantai cakap je.. hehe..

tau takperrr.. =P kalau tak tengok soap opera tu, saya tak tau langsung bahasa diaorang..

Reply
avatar
kak ayu
AUTHOR
December 18, 2008 at 5:41 AM delete

menarik.. bolehlah akk& uwais ajak hubby g nanti..heheee...;)

*baru ni tgk satu filem hindustan d nilesat ada penggambaran di jarash, jordan-kota lama rome tu.. hiii *

tgk sbb boring channel lain xde cite best asyik mengulang aja..huuu...

Reply
avatar
December 18, 2008 at 6:28 AM delete

kak ayu:
datangla.. ni port kami irbidians datang kalau time salji. ^_^

jarash? wah, tu citer lama ke citer baru tu..? hoho, takpelah akak. saya takde tv. Nak cari pun tak sempat. Kalau teringin sangat, kami gi lepak rumah kawan yang ada je. hehe

Reply
avatar
Fathiyyah
AUTHOR
December 18, 2008 at 6:55 AM delete

ainul! awak comeel!!! huhu
nnt jumpa taaau..sy dh beli tiket daa

Reply
avatar
December 18, 2008 at 6:41 PM delete

fathiyyah:

uikss.. hehe~
sila-sila.. insyallah, ada rezeki jumpa nnti.. tapi jangan lambat2 tau.. saya ada plan gi turkey.. takut tertembung nanti.. huhu

Reply
avatar
Pijah
AUTHOR
December 19, 2008 at 6:49 AM delete

kagum. byk kak arina tau psl bahasa lain. jeles tau. :P

Reply
avatar
nur laila
AUTHOR
December 21, 2008 at 5:01 AM delete

salam ainul.
wah..nama bdk tu laila eh.
keh3..t'haru saye =)
..tere hg ckp bhsa lain.
aku pn nk blaja la lps ni.
bole praktik dgn jiran2 sekampung. heheh..
btw, ni mak aku kmslm.
dia nmpk aku bca blog hg..

Reply
avatar
December 21, 2008 at 6:32 AM delete

pijah:
tak yah la jeles-jeles pijah.. meh join belajar skali. akak pun dah lama tak belajar betul-betul. dah tinggal lama, busy.. awak banyak masa lagi ni nak kejar.. hehe

laila:
ws kak kecik! rindunyerrr kat hang...
haha.. trully say, aku teringat kat hang bila dia kata nama dia laila.. tapi ni pakistan mari maa.. =p silalah.. meh belajar bahsa sesama.. aku tak dan dah skrg nih.. nak pulun yang kat sini pun dah semput.. hoho... kirim salam balik kat mak ayah hang na..kalau dan, bila2 aku mai melawat.. ^_^

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *