Diintai 'Dia'

Salam~

Tadi malam, teksi yang saya naiki hampir melanggar kereta depan.Salah kereta tu sebab berhenti mengejut.Memang terlampau hampir kena. Nasib baik inersia tak kuat. Bumper teksi memang dah cium bonet kereta depan.Brek pula tak makan sangat.Ya Allah, sangat-sangat menakutkan tadi. Alhamdulillah sempat terhenti sebelum kemik teruk kereta depan tu walaupun bunyi tayar bergeser tu sangat kuat.

Tak ada apa jadi, cumanya degupan jantung je macam nak terkeluar. (Mama, jangan risau lebih-lebih ya..)Dari tadi saya terfikir kalaulah tadi kemalangan tu jadi betul, apa agaknya saya nasib saya sekarang ya? Sepanjang hidup ni dah dua kali kena langgar dengan kenderaan. Cukuplah tu. Saya dah tak nak kemalangan lagi. Sakit sangat. Trauma jadinya.

Di malam yang sama, kenapa ya asyik jumpa entry bloog tentang kematian? Banyak sangat sampai ada terjumpa blog dedikasi untuk seseorang yang sudah meninggal. Terasa macam diintai-intai je saya malam ni. Teringat pula kata seorang kawan yang Izrail datang menjenguk 7 kali sehari. Ish, tengah didatangi ke nih? -_-

Sendiri fikir, sendiri takut. Kalaulah saya mati, cara apa nanti saya diambil pergi? Macam mana nanti kalau waktu tidur kita mati? Ih, itu lagi bahaya. Macam senang tapi terlampau mengejut. Tak sempat nak buat apa. Sedar-sedar je nanti dah dalam tanah. Ya Allah, takutnyaaa...

Bila dah fikir-fikir fasal ni, mulalah saya ngberfikir tenta amalan dan tanggungjawab diri sendiri. Dah habis ke kerja aku semua ni? Amalan aku cukup ke ni? Bila periksa-periksa semula, waaa banyaknya kerja tak siap lagi! Itu baru kerja dunia, yang kerja untuk akhirat pun rasanya masih belum mencukupi. Habislah kalau saya 'pergi' sekarang. Jenuh nak menjawab hutang kerja yang tak siap! Ainul, sila sedar sikit ya! Jangan nak menangguh! Mati karang, siapa susah?

Dalam pada masa yang sama, malam ni saya terperasan saya asyik terbuat salah kat orang je. Sakan meminta maaf la hari ni. Bila dah ada signal teguran ni, lagilah saya asyik terfikir pasal salah saya. Agak-agak ada tak orang tengah kecil hati dengan saya? Ada tak orang yang benci saya? Ada tak yang tak puas hati dengan saya? Ada tak yang tengah marah dengan saya? Aduh, macam mana saya nak pastikan ya? Saya takut tak sempat minta maaf pada semua kalau macam ni..

Cikgu pernah pesan wasiat kena selalu tulis. Manala tahu tiba-tiba izrail datang mengejut. Sekarang saya baru terfikir balik pasal tu. Hurm, nak tulis ke? Bukan la sebab saya nak mati sekarang. Tapi kata orang sebagai 'backup'. Manala tau kan.. Tapi harapnya saya masih ada masa lagi..

Yang pasti memang malam ni agak meresahkan bagi saya. Sedih? Entahlah. Tapi lebih kepada risau. Risau sebab terbayang-bayang mati. Tadi terbaca puisi kak Dibah, katanya siapa yang risau untuk mati maka sifat muslimnya masih belum cukup. Erk, terkena sebijik-sebijik.. T_T Masih belum cukup muslim saya nih.. Apa ni Ainul??

Baiklah, di kesempatan ini saya nak meminta maaf pada sesiapa yang kenal saya dari dulu sampai sekarang. Kalau saya ada buat salah, terguris, tercarik, terkoyak hati dan perasaan anda, saya pohon ribuan kemaafan dari hujung tudung ke hujung kasut. Kalau siapa yang saya ada hutang, mintalah pada saya cepat-cepat.

Erm, maaf juga saya minta pada semua kalau ada yang ter'kurang daging' sebab mulut saya yang kadang-kadang 'sakit hati' untuk me'memakan daging anda'. Saya manusia normal. Banyak buat salah. Jadi, maaf ya.. Saya pun nak memaafkan semua orang disini pada hari ini.Moga timbangan saya ringan dan tak perlu perbahasan panjang-panjang di'sana'. Aminnn..

Minggu ni saya dapat kelepasan exam seminggu. Saya cadang nak pulun habiskan semua kerja. Saya tak nak tangguh-tangguh dah. Saya takut.. Saya nak tambah baik pulih amalan mana yang patut. Hish, dah kena intai baru nak buat. Sila jangan tiru saya. Buat awal-awal tau korang! Jangan tangguh-tangguh.

Syukurnya sebab saya sedar hari ini saya banyak diintai 'dia'.Agaknya ni sebab terlampau gembira tadi kot periksa dah habis padahal markah taklah tinggi mana. Erm, kalian macam mana? Pernah diintai Izrail? Yallah, Arina! Sila sedar diri di mana sekarang. Jangan lebih-lebih.. Ingat mati sama.. Sedarlah sebelum anda disedarkan sendiri oleh Encik Izrail itu.. Gembira-gembira juga,mati sila jangan lupa. Makin tinggi usia, makin pendek masa kita. Sekian.

7 comments

chmod | November 30, 2008 at 5:32 PM

sebaiknya kita ingat akan kematian walaupun sekali dalam sehari..sebab ianya dapat mengelakkan diri kita ni lalai dibuai mimpi yang indah...

fathiyyah | November 30, 2008 at 7:16 PM

ainul,sy tutup blog utk semua org..huhu
serabut pulek ngan manusia ramai2 kat situ..hihi

PENDEKAR | December 1, 2008 at 2:30 AM

mati itu pasti........

Ainul Arina Madhiah | December 1, 2008 at 4:21 AM

chmod:
betul.. ni semua peringatan la nih...

fathiyyah:
tutuo blog? napa? ada ramai anonymous yer? ^_^ cool fathyy.. tapi kamu dah buka balik kan??? hehe.. rileks2 ok..

PENDEKAR:
ya, betul.... -_-

NaiLoFaR | December 1, 2008 at 10:26 AM

itu tandanya Dia masih menyayangi kita ^^

Nini Marini | December 1, 2008 at 12:41 PM

Huhu ainul..

akak yg bace ni pun seram sejuuk tengkuk ni teringatkan mati..

u're not alone..semalam pun akak terbaca puisi tentang mati.mcmana kita akan mati,caranya,hanya Allah yang dah tentu.

ni semua gara2 akak tengok video real yang orang mati kena baham harimau tuh.takutnya ya Allah..mcmana lah nak hadapi saat kematian tu,tiba2 je..

huhu,akak pun dah terkedu sorang2 neh..=(

Ainul Arina Madhiah | December 2, 2008 at 8:55 AM

nuha:
yup, awak memang betul...

kak nini:
=) perasaan terluah pada penulisan.. itu yang jadi macam menakutkan sebab saya sendiri saya takut.. huhu.. smoga sama2 dapat ambil iktibar yer.. ^_^

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images