Tidak wujud Denggi di Jordan

6:03 AM 0 Comments A+ a-

Assalamualaikum...

Tadi pagi, lepas habis makmal Microbiology saya pergi temankan Athirah ke hospital. Kali ni kami pergi jumpa seorang doktor yang disarankan oleh orang makmal kesihatan yang lepas iaitu Dr. Wail. Nampak gaya doktor ini macam hebat saja orangnya. Entahlah. Kita tunggu dan lihat sahaja nanti.

Kasihan Athirah.. Sudah hampir sebulan dia asyik lemah-lemah badan, muntah, sakit kepala dan pengsan. Sebelum ini, ada juga kami ke Markas Sihhi tapi keputusannya normal sahaja. Pegawai perubatan di situ tak dapat beri konklusi apa-apa pun. Syafakillah ya ukht!!

Balik pada cerita tadi, waktu kami jumpa Dr Wail, Athirah ada beritahu doktor semua 'health history' dia. Malahan dia turut beritahu doktor di Malaysia syak yang dia kena demam denggi. Tapi tak sempat nak buat rawatan lanjut sebab Athirah dah kena balik Jordan. Maka, ingatkan nak sambung rawatan atau buat diagnosis lagi sekali tentang demam denggi pada Athirah.

Tengok-tengok, Dr Wail beritahu kami bahawa mereka di Jordan langsung tiada kelengkapan untuk kes denggi di sini. Ha??!! Malahan dia siap beritahu kami lagi bahawa dia tak pernah jumpa kes denggi sepanjang dia hidup. Yang dia ingat tentang denggi adalah info-info yang dia jumpa dalam buku waktu dia belajar dulu jer. Erk, terdiam kami dengar...

Wah, benda baru ni..! Rupanya denggi tak pernah sampai ke Jordan.Eh, memangla macam tu sebab sini iklim mediteranean. Nyamuk hidup kat kawasan tropika saja. Mati ler nyamuk tu karang kalau sampai sini. Hehe.. Pelik jugalah sebab kita di Malaysia memang dah biasa dengan Denggi. Rupanya di sini denggi tu macam ajaib sikit sebab doktor pun tak pernah jumpa.

Tapi doktor Wail kata Athirah mungkin bukan kena demam denggi sebab Athirah tak demam dan ada bintik-bintik merah. Dia cuma selalu sakit kepala je. So, Dr Wail suruh dia buat pemeriksaan menyeluruh dengan seorang doktor lain yang juga tak kurang hebatnya iaitu Dr Mahmud.

Senior-senior siap kasitau kami lagi yang Dr. Mahmud ni baik, best, hebat dan seronok belajar dengan dia. Hbais dipuji melambung doktor tu sampai Athirah pun cam tak sabar-sabar nak jumpa dia nanti. ^_^ Kita tunggu dan lihat nantilah yer, Thirah!

Oh ya, Athirah ada cerita sebelum dia jumpa Dr Wail ni, dia ada jumpa orang makmal dulu minta buat check-up. Sekali bila Athirah tanya adakah dia ada simptopm denggi,orang makmal tu siap surf internet lagi depan Athirah untuk cari info pasal penyakit tu. Katanya "saya tak tahu sangat sebab tak pernah jumpa penyakit ni." (^^,)

Wah, Athirah nampaknya macam memberikan pengalaman baru je untuk para pegawai perubatan di Jordan. Bukan senang tau jumpa orang sakit denggi di Jordan. Sedangkan doktor yang dah berapa dekad jadi doktor pun tak pernah jumpa penyakit tu. Excited habis doktor-doktor kat sini. Kankankan..

Apa-apa pun, harapnya Athirah cepatlah sembuh yer. Tak payah kena denggi pun takpe. ^_^ Kitaorang nak awak sihat walafiat sentiasa je dah cukup. Sayang awak!!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nota:

Nampaknya sejak saya menjual beberapa buku GKLN yang lepas pada beberapa kawan-kawan saya, makin tinggi pula permintaan dari lain. Maafla pada yang tak tahu menahu tentang buku itu. Sebabnya yang minta tolong belikan itu pun tahu sendiri bukan melalui saya.

Baiklah, sekarang saya buka semula tawaran beli buku GKLN pada seluruh warga Jordan!! Bolehlah rujuk www.gklnpublishinghouse.blogspot.com ya!... Pada yang berminat, boleh tempah pada saya mulai sekarang. Harap-harapnya lepas ni tiada lagi yang mengeluh dia tak dapat iklan. ^_^ Saya sudah keluarkan iklan ini semula... Maka, pada yang minat membaca buku-buku ilmiah dalam bentuk cerpen dan puisi, inilah masanya nak tambah koleksi buku anda.. Sekian

-Auriss Haira-
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *