Tag Mode 2

Assalamualaikum..

Tadi petang baru habis exam Markas Uthmani( kelas Quran), makanya terasa nak melapangkan kepala sekejap dengan buat 'kerja rumah' dari Aimi nih..

Tugasan kali ni:
Apa yang perlu anda tulis dan sisipkan..:
5 tempat yang hendak dikunjungi waktu pulang ke tanah air
5 makanan yang hendak dimakan bagi menghilangkan rindu
5 target yang hendak dilaksanakan dalam holidays ni
Dan sebuah tazkirah ringkas di akhir tag yang ditulis ini

Tempat nak pergi time balik cuti:

1) Rumah keluarga

Apa gunanya balik kalau tak jumpa family, ye tak?? Hurm, memandangkan saya ada keluarga yang sangat besar di kedua-dua belah mak dan ayah (mak anak ke-7 dari 8, ayah anak ke-3 dari 7) dicampur dengan keluarga angkat di Puchong, makanya agak-agak seminggu lebih pun macam tak tercukup nak melawat semua. Haha..

Tapi saya dah buat rancangan sampingan kalau tak cukup masa. Rancangannya ialah dengan buat family-gathering kat umah tok atau nenek.. wa!!! tak sabar nih!! Tambah-tambah, semua sedara mara dah buat tempahan cuti balik kampung nanti nak sambut saya.. sayang la kalau tak jadi..huhu. *mode terharu*..

Agenda utama selain jumpa balik semuadalah sesi bertaaruf dengan para sepupu sepapat baru seramai dekat 10 orang.....@_@.. bertambah dah bilangan kroni kami.. jangan tak tau,kami semua sepupu sangat rapat....fuh,sangat semangat nak jumpa diaorang balik!!!

2)Sekolah lama

Yang ni memang tradisi rasanya... Tambah-tambah dah janji dengan cikgu-cikgu nak jumpa mereka kalau balik.. Insyallah akan diusahakan.. Nasib baik cuti sekolah seminggu je waktu saya balik nanti. Dapatla jumpa cikgu-cikgu nanti.. lima sekolah menanti nih.. SKPTM, SAR AN-NAJAH, SMKANT, SBPI Gopeng,INTEC .. Mari kembali ke sekolah!!

Agenda lain: amik sijil SPM dan join program alumni.... ^_^

3)Popular Book Store

Hahaha.. Ni kes ngidam buku bahasa melayu la nih..! dah banyak benda yang ketinggalan sejak duduk kat Jordan. Kalau ada pun buku bahasa melayu, sangatlah seciput..Dah puas ngulit buku arab dengan inggeris, lepas ni nak pergi borong buku bahasa malaysia pulak. List tajuk sudah terbayang-bayang di kepala... Nak habiskan sehari kat perpustakaan kat area Parit Buntar tu bleh?? X_X

4)Mana-mana tempat perkelahan

Semestinya pergi dengan family! Saya sangat teringin nak ke tempat-tempat yang bersungai dan berlaut dan berkolam. Huhu.. Sangat rindu nak main air..! Tapi yang pentingnya, saya rindu nak berkelah dnegan family.. Riang ria sentiasa!! Nak pergi jalan-jalan ramai-ramai sekeluarga.. Huwa, i miss those moment!!!

5) Kuliah university kat Malaysia

Tujuan: Menyeludup masuk sebagai pelajar dan belajar kat univeristy di Malaysia.

Ni adalah target yang paling gila..! Sebabnya, entahlah.. teringin merasa suasana universiti di negara sendiri agaknyer.. Hahaha.. Kat INTEC, tak puas la. Lagipun, tempatnya ala-ala sekolah jer. Nak yang betul-betul macam university. Dah terbiasa dengan suasana arab, saya nak merasa universiti bersuasana melayu. Lain atau sama? Perbandingan yang hanya boleh dibuat bila saya dah masuk dua-dua kelas..

Boleh tak?? Teringin sangat-sangat nih.. Ada sapa-sapa nak offer tempat? Hehehe..

5 makanan yang hendak dimakan:

1) Masakan mama dan abah

Jeng jeng.. Semestinya ini masa yang sangat ditunggu-tunggu oleh adik-adik saya. Sebab kalau saya balik, sah-sah dapat makan sedap tiap-tiap hari... Hehehe.. 30 hari je pun.. Kalau duduk di asrama dulu pun, adik-adik saya dah cakap macam tu, rasanya dah duduk luar ni lagilah mereka sangat semangat tunggu saya balik.. Sebab boleh dapat macam-macam yang luar biasa dari hari-hari biasa..huhu. Pandai ek korang..!

Rindu nak makan masakan mama dan abah.. Terutamanya masakan melayu mama dan masakan non-melayu abah.. Hehe.. Balik ni terasa nak berguru pulak. Hoho.. Dulu malas sangat.. Apapun, yang ni la yang paling saya tunggu-tunggu..

2) Sea-food

Akhirnya, penantian setahun tak makan sea-food bakal berakhir!! Yipee!! Bukan takde sea-food kat sini, ada je tapi barang import la.. Sudah keras dan beku. Tak segar. Sebabnya Jordan memang takde tempat yang berlaut kecuali laut mati yang langsung takde hidupan dan aqabah yang jauhnya 8 jam dari Irbid..

Sah, lepas ni kempen makan makanan laut akan bermula sebaik sahaja saya balik ke Malaysia!! Nak ikan, kerang, ketam, sotong, udang, sotong, lala, kepah, tiram dan lain-lain.... T_T

Makanan ber-element roti sila tolak ke tepi yer.. Dah puas setahun makan roti yang diupgrade dan modified.. Hehehehe..

3)Sebarang mee yang bukan spagetthi

Ha, ni satu lagi.. Kat Jordan, setiap kali buat makanan ala-ala mee ke laksa ke, semuanya guna spaghetti. Cuma ubah saiz je kerjanya kasi nampak ala-ala lain sikit. Makanya, lepas ni spaghetti pun kita tolak tepi.. Hanya laksa, kuey teow, bihun dan mee sebenar akan dilayan untuk dimakan..

4)Masakan yang pedas

Pedas adalah sesuatu yang sangat luar biasa di Jordan. Yaang paling selalu ada hanyalah manis dan pahit.. Hyperglycemia betul duduk sini.. Lepas ni, nak tolong pak cik pasar perabih stok cili di pasaran. Insyallah, kita kasi kaw-kaw punya.. Hoho.. Anak jati utara sudah kembali dengan lidah power pedas!

Oh ya, selain darah orang utara, darah jawa pun tak leh lupa.. ^_^ Bila dah nama jawa, tempe mesti tak leh lepas. Hoho.. Dengan yakinnya, saya tau nenek sudah siap-sedia tempe di kampung waktu saya balik nih.. Yeye, pasni boleh peratah tempe!
Kita gabung utara dan jawa. Makanya, kegemaran saya = Sambal Tempe

5)Benda-benda yang tiada di Jordan

Dah pening pulak pikir makanan apa lagi. Senang ceritanya, saya teringin nak makan apa-apa je la yang takde di Jordan nih. Banyak tau. Bukan sikit. Insyallah, kita habiskan slow-slow.. Hehehhe

Contoh :
1. buahan tempatan - Buah durian, buah rambutan, mempelam, betik
2. Minuman tempatan - Milo terutamanya!
3. Kuih-kuih Malaysia - asyik makan jubneh, kinafah, laham, safra'jer.. saya mau
tukar selera..
4. Sushi - Hanya sebuah kedai je ada kat Jordan. Tu pun kat Amman.. Pasni, balik kita
borong sushi!!

5 target nak buat time balik Malaysia

1) nak beli kamera

bahana terbaling kamera atas meja time winter haritu, maka kamera saya pun dah masuk kotak awal-awal lagi.. Nak bergambar mana-mana pun mostly pakai kamera handset jer.. Ataupuun pinjam kawan punya kamera. Hurm, lepas ni boleh la beli kamera baru. Kamera sini sangat mahal and kurang kualiti la. So, kita tahan dulu la rasa nak berkamera..

2) nak join reunion

reunion formal ngan tak formal. Banyak dah yang terlepas sepanjang tahun nih. Cuti ni kalau sempat, bolehla saya join kawan-kawan yang lain. Kalau ada apa-apa program yang best, boleh gak nak join.. Tapi kena tengok pelepasan gak la..

3) nak test skill

ni semua mak ayah saya punya kerja! Haha.. Dulu asyik jadi tukang tengok ngan tukang bancuh jer.. Pasni ni kita jadi assistant chef plak! Amali dah selalu buat kat Jordan ni. Dulu kat umah tak dan.. Segan takut tak jadi..Hehehe... Kalau pas, boleh la dapat sijil dari abahku yang sangat perfectionist bab masak-masak nih...

4) Tulis,tulis dan tulis

Sempena kempen tembus media, saya kenalah upgrade sikit level peribadi. Dah jenuh kena push dengan rakan-rakan penulis yang lain.. Semua alasan saya sudah di bakulsampahkan dengan tepat sekali.. Hoho.. Low self-esteem kena diubah. Jangan cepat ngaku kalah, kata mereka.. Yup! Insyallah.. Saya akan berusaha.. Semoga 'Bahasa Bumi' jdi pemangkin untuk terus mara ke hadapan.. Hwaiting!!

5)Nak buat semua benda sehabis dan sebaik mungkin

Kalau nak suruh kasi target, tak terfikir semua sampai sekarang. Cumanya saya terfikir untuk menghabiskan cuti ni sebaik mungkin. Kalau boleh, saya nak jadi anak yang terbaik untuk mak ayah saya sepanjang cuti ni. Juga orang yang terbaik pada semua orang. Semua benda di Malaysia saya nak buat dalam keadaan yang terbaik.

Sebabnya, saya cuma ada masa sebulan jer. Tak macam pelajar negara lain. Ada yang smapai 3 bulan cuti. Cuti kami di Jordan sangat pendek. Maka, masa yang pendek tu saya nak pastikan sebagai masa yang saya guna secara terbaik. Bukan selalu saya kembali ke Malaysia.

Pernah terfikir di benak saya, macam mana kalau tetiba saya di Jordan, ada perkara-perkara buruk berlaku di luar jangkaan saya. Tak kisah la sama ada berlaku di Jordan atau Malaysia, saya mungkin tak sempat nak buat apa-apa waktu tu. Bukanlah saya memikirkan yang buruk-buruk, tapi saya memandang risiko dalam hidup. Malang tak berbau. Sebab tu, saya mesti menghargai semua benda di sekeliling saya sekarang!

Harap-harapnya, takdelah yang teruk-teruk berlaku. Semoga Allah permudahkan urusan saya. Aminn...

Ok, sesi tazkirah:

Saya sedang kesuntukan masa sekarang. Maka, saya rasa cukuplah saya titipkan satu kata-kata untuk musahabah bersama.. Semoga tazkirah paling ringkas ni dapat memberi ruang pada para pembaca untuk memikirkan hakikat kehidupan sedalam-dalamnya... Ini hadis Rasullullah kalau tak silap.. Tolong betulkan kalau saya tersalah..

BERIBADAHLAH KAMU SEPERTI MANA KAMU AKAN MATI PADA KEESOKAN HARINYA, DAN BEKERJALAH KAMU SEBAGAIMANA KAMU AKAN HIDUP SELAMA-LAMANYA....


sekian. Selamat Malam
Irbid
12.00 mlm

1 comment

::izzah:: | July 17, 2008 at 9:04 AM

salam..
ainul..
nk jwb tag nih...!
hehe...tah pape la izzah ni..
ainul...
nnti lps abis final exam sumer..
tag kte eh...=p
[xmalu sungguh]

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images