Peminta Sedekah : Fakir VS Ahli Sindiket

Assalamualaikum...

Kalau dulu waktu kecil-kecil, saya selalu baca buku cerita tentang seorang gadis baik yang dianugerahkan mulut yang wangi dan mengeluarkan bunga ros dan berlian setelah dia membantu pari-pari yang datang menyamar sebagai peminta sedekah dengan memberi makanan dan minuman. Cerita tu jugak ada sebutkan tentang adik tirinya yang busuk hati dengan anugerah gadis itu, lalu pura-pura pergi menyamar jadi kakak tirinya untuk jumpa pari-pari tadi. Tapi sebab dia sombong dan kedekut, dia disumpah mulut busuk dan keluar katak dan cacing setiap kali bercakap...

Eiii.. dulu memang saya percaya sungguh cerita tu walaupun bila pikir-pikir balik, tak logik sungguh... Pengajaran yang saya pegang dari cerita tu ialah kita kena tolong semua orang dan jangan kedekut. Bagus jugakla moralnya walaupun cerita ni memang hiperbola gila..

Itu zaman saya sekolah rendah dulu. Sebenarnya hari ni saya teringat balik cerita tu. Sebabnya tadi saya ada jumpa dengan sorang peminta sedekah dengan mujamma'. Saya dengan kawan saya berbeza pendapat dalam nak kasi sedekah ke tak pada budak tu. Bukan nak kata saya kedekut. Sebabnya kat sini kadang-kadang diaorang mintak sedekah sebab sindiket. So, macam geram gakla. Tambah-tambah kadang-kadang yang mintak sedekah tu sihat walafiat je. Bukannya tak mampu cari kerja nak hidup.

Saya lebih senang kasi sedekah pada yang sahih penerimanya. Memang kadang-kadang tu terfikir juga betul ke apa yang saya buat. Sebab kita tak tau kan siapa yang betul-betul fakir atau sebaliknya. Tapi, selalunya saya diamkan jer. Kadang-kadang kasi, kadang-kadang tak. Tapi saya paling takut kalau jumpa peminta sedekah yang bawak geng. Adus, bila kasi betis nak paha pulak... Ada yang siap tarik-tarik baju, halang-halang jalan. Bengang jugak kadang-kadang. Tapi kalau dia bawak geng, saya lari dulu la.. Huhu.. diaorang ni kadang-kadang menakutkan gak..

Tapi hari ni, saya terfikir balik apa yang saya buat selama nih. Thanks pada Kak Husna sebab tolong nasihat Ainul. Kak Husna kata, sebaiknya kita kasi jer pada semua. Tak kisahla dia sindiket ke tak. Paling koman pun kasila 10 kursh. Janji kita kasi. Ayat yang paling saya ingat " kadang-kadang kita tak tahu, mungkin diaorang ni Allah hantar untuk uji kita. Manalah tau kot-kot diaorang ni bukan orang ke malaikat ke apa ke.." Gulpp.. Ada gak ke kes macam tu sekarang??

Huhu.. Even terasa macam budak-budak balik kena acah macam tu, tapi bila fikir- fikirkan sebenarnya tak mustahil pun Allah nak buat macam tu... Ada betul gak.. Tak terfikir plak peminta sedekah tu sebagai ujian. Kedekutkah saya?? T_T Lagipun, mungkin diaorang ni tak tahu lagi cara nak bekerja..

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله، أي الصدقة أعظم أجرا؟ قال: (أن تصدق وأنت صحيح شحيح، تخشى الفقر وتأمل الغنى، ولا تمهل حتى إذا بلغت الحلقوم، قلت: لفلان كذا، ولفلان كذا، وقد كان لفلان).

Daripada Abu Hurairah katanya, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w. Wahai Rasulullah, manakah sedekah yang lebih utama? Baginda bersabda: "Kamu bersedekah dalam keadaan kamu sihat dan tamak, mengharapkan kekayaan dan takutkan kefakiran. Jangan tangguhkan sehingga nyawa di halkum lalu kamu katakan, ini untuk si fulan, itu untuk si anu, sedangkan ia sudah menjadi hak si fulan itu. (hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)



Hurm, nampaknya saya kena ubah persepsi lepas ni. Saya tak boleh jadi kedekut walaupun pada anggota sindiket.. Biarlah diaorang.. Itu antara diaorang dengan Allah. Kita cuma jalankan tugas kita jer.. Ya! Betul!! Ni ada sikit ajakan dan amaran dalam bersedekah:
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

(ما من يوم يصبح العباد فيه، إلا ملكان ينزلان، فيقول أحدهما: اللهم أعط منفقا خلفا، ويقول الآخر: اللهم أعط ممسكا تلفا).

"Pada setiap hari manusia berada pada waktu pagi dua malaikat turun lalu seorang daripada mereka mengucapkan: "Ya Allah, berilah gantian kepada orang yang melakukan infaq" dan seorang lagi pula mengucapkan: "Berikanlah kebinasaan kepada orang yang menahan diri dari membelanjakan harta."


Pasni, jom ramai-ramai semua kita gandakan sedekah!! Jangan takut pada orang-orang sindiket atau tak. Takut-takut kita plak kena soal sebab suuz-zhon(buruk sangka). Sedekah la sebelum anda disedekahkan.. Erk, betul ke? Rasanya better SEDEKAHLAH SEBELUM TIADA ORANG UNTUK DIBERI SEDEKAH.. kiamat nak dekat... cepat! Rise Up!!
Sekian.. jumpa lagi..!
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images