Mampu ke aku buat??

11:53 AM 1 Comments A+ a-

Assalamualaikum..

Dua hari lepas ada orang datang jumpa saya mengejut kat rumah. Ingatkan datang nak ambil barang, tapi rupanya diaorang yang datang bawak 'barang'. Dengan kesanggupan untuk menunggu saya masak sampai habis, kedatangan akak-akak ni memang saspen betul.. Kawan serumah dah acah saya macam-macam dah. Bukan senang orang nak tunggu awak buat kerja sampai habis, ni mesti ada apa-apa nih.. Dengan penuh debar, saya habiskan kerja secepat mungkin. Taknak tetamu tunggu lama satu hal, kecut perut satu hal. Saya ada buat salah apa-apakah?

Sekali bila dah diterangkan tujuan sebab musabab diaorang datang, saya memang terkejut sangat-sangat. Macam melekat kat kerusi pun ada. Nasib baik rahang saya masih kukuh pada tempatnya. Masakan tidak, tiba-tiba ditawarkan satu bebanan yang bagi saya sangat-sangat besar dan menggerunkan. Muka ni tak taulah jadi macam mana dah..

Amanah??!! Kalau setakat program kecilan atau ajk bawahan, saya masih boleh rasa okay. Tapi kali ni siap nama persatuan pelajar mantiqah lagi.. Aduh, dasyatnya dugaan kali ni.. Dalam kepala dah terbayang macam-macam. Akademik, masa, senior-senior, kawan-kawan, diri sendiri yang masih entah apa-apa.. Macam mana pulak boleh masuk nama ni?

Kalau nak diikutkan, masih ramai lagi yang lagi hebat dan berkaliber serta berdedikasi di sini. Apalah sangat diri saya yang langsung tak berkriteria ni. Pegang jawatan program pun sangat jarang, inikan pula yang lebih mencabar. Tambah-tambah saya bukan orang yang selalu ke depan. Kepenakutan dan kepengecutan sangatlah ketara dalam diri ni. Tetamu yang memberi penerangan terasa seakan memberikan saya sebuah bukit untuk dipikul pada bahu. Laratkah?? Mampukah??

Ikut hati, terasa nak menolak. Tapi kakak-kakak mintak fikir masak-masak dulu. Yang lebih mengerikan, keputusan hanya boleh serah dalam masa 24 jam. Haish, maka habis semalam saya contact macam-macam orang terutamanya family, senior yang lebih berpengalaman dan kawan-kawan saya yang lain. Ini bukan benda main-main. Ini amanah besar. Silap gaya saya jatuh terguling, orang bawah semua jatuh terhumban. 'Auzubillah...

Lepas bincang-bincang dengan semua orang, saya kumpul semua opinion dan fikir-fikir balik. Ramai yang menggalakkan tapi ramai jugak yang sarankan saya tolak. Pening, keliru, tak tau nk pilih mana satu. Terasa macam saya langsung tak boleh gerak mana-mana. Kiri tidak, kanan pun tidak. Melekatlah sorang-sorang kat simpang nih.

Saya takut banyak benda. Saya takut akademik jatuh, saya takut tak mampu buat kerja. Saya takut tak dipercayai oleh orang. Saya takut itu, saya takut ini... Macam-macam saya takut. Usaha macam-macam sudah. Solat istikharah, solat hajat dan lain-lain. Mohon perlindungan dan petunjuk. Kalau ini yang terbaik, mudahkan jalan saya. Kalau ini bakal jadi bencana, jauhkan saya darinya..

Esoknya tu, dalam tengah-tengah pening ada orang hulur satu nota. "Allah tak bebankan seseorang sesuai dengan kesanggupannya". Kat bawah ada nota kaki --> "kalau ini jalan kau nak pulang dekatkan diri dengan Allah, kenapa tak terima?" @_@ ouch, tertusuknya rasa hati.. betul, saya mengaku kadang-kadang saya lalai dan terleka.. Tapi betulkah ini jalannya??

Cumanya antara saat-saat akhir tempoh tu, saya tawakal. Call mak ayah lagi sekali. Kali ni saya ikut jawapan diaorang. Tawakkaltu 'ala allah..Kalau ok, saya terima. Kalau tak, saya tolak. Semalam ayah berat nak kasi tapi mak okay jer. Petang ni, bila call ayah, ayah kasi nasihat bertubi-tubi. Sekali ayat last ayah " abah restu kamu kalau kamu terima jawatan tu, tapi jangan lupa study tu prioriti.." Erm, inikah jawapannya?? Nampaknya jalan kali ni menghala ke depan. Saya kena lalu jugak benda nih!

Makanya, mulai semalam dengn rasminya saya menerima tugasan sebagai Timbalan Biro Keselamatan dan Kebajikan PERMAI. Subhanaallah.. Moga-moga ini jalan yang terbaik buat diri saya sendiri dan rakan-rakan lain.. Pesanan dari saya :

1. Saya bukan orang yang hebat dalam memegang jawatan. Tolonglah bantu saya dalam melaksanakan tugasan ini
2. Terima kasih sebab mempercayai saya. Insyallah saya akan cuba yang terbaik untuk laksanakan amanah yang korang beri
3. Saya harap kalau ada yang salah dan silap, tolong tegur. Saya masih mentah dalam hal-hal ni. Segala tunjuk ajar sangatlah dihargai

Terus terang saya cakap, saya sangat takut dan saya sedang cuba memberanikan diri untuk jadi berani.. Saya tak biasa pegang jawatan sejak keluar sekolah dan saya masih menggigil nak terima hakikat saya sudah pun terima jawatan ini. Pada senior-senior dan rakan-rakan, harap boleh faham keadaan saya dan tolong bantu saya dalam buat tugasan ini. Saya betul-betul mengharapkan kerjasama semua. Insyallah, semua tahun ni kita cuba akan jadi lebih baik daripada tahun-tahun sebelumya. Amin ya rabbal 'alamin...

1 comments:

Write comments
Han HM
AUTHOR
August 1, 2008 at 9:50 AM delete

insya-Allah ainul mmpu melakukannya =)

bersama menjaga keselamatan diri, msykt dan ummah.

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *