Selamat Hari Bapa...

10:09 PM 4 Comments A+ a-


Assalamualaikum...

Kata orang, anak perempuan mesti akan rapat ibu dalam semua hal. Tapi rasanya kalau sayalah, saya tak tahu nak kata saya lebih rapat dengan mak atau ayah saya. Sebabnya dalam sesetengah perkara, saya lebih suka refer pada mak. Sesetengahnya pula saya lebih suka refer pada ayah saya.

Yang paling ketara adalah kalau saya ada apa-apa masalah. Rasanya ayah sayalah tempat mengadu paling utama. Sampaikan mak sendiri dah faham kalau saya ada masalah apa-apa pun, mak akan serahkan saya pada badan kaunseling utama di rumah iaitu ayah sayalah...! Tak kiralah masalah hati ke, kawan ke pelajaran ke apa-apa hatta bab berpakaian sekalipun semuanya ayah saya yang juara penyelesainya.

Rasanya saya mula merujuk ayah sebagai tempat rujukan masalah pertama sejak mula bersekolah di Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Gopeng. Semuanya bermula gara-gara saya tidak bersemangat bersekolah di sekolah yang rata-rata pelajarnya sangat hebat dan bijak-bijak belaka. Jenuh emak memberi nasihat tapi saya masih kekal berasa rendah diri yang teramat sangat. Sampailah ke suatu saat, saya termenangis sewaktu bercakap di telefon dengan ayah saya. Huhu.. tak pernah seumur hidup saya menangis pada ayah mengadu masalah diri. Menariknya, kalau selalu ayah saya guna medium mencabar dalam memberi semangat, kali ini ayah saya berubah. Cabaran masih ada cuma bezanya ayah memujuk sebagai seorang kawan yang sangat memahami. Terkejut jugak mula-mula dulu. Ingatkan selama ni ayah kerjanya nak kita terer je tanpa memahami keadaan kita.. Rupanya sangkaan saya salah.. Ternyata, cara ayah melihat dunia sangat sesuai dengan jiwa saya. Bagi saya, mak saya lebih kepada pendorong dari segi emosi tapi ayah pulak adalah sumber pengaplikasi. Melalui ayah, saya belajar banyak benda untuk berhadapan dengan cara secara realistik dan berkesan. Sampai sekarang, kalau ada apa-apa masalah sekalipun, ayahlah tempat rujukan saya..!

Uniknya tentang ayah saya ni, dia banyak kebolehan yang saya jarang nampak secara pakej pada lelaki-lelaki lain. Nak tahu, ayah saya sangat hebat memasak terutama masakan bukan melayu. Sampaikan mak saya pun jadi anak muridnya. Hehehe... Tapi bila dah terer masak, komennya pun terer jugaklah.. Susahnya kalau orang terer masak ni, setiap kali kenduri mesti ayah dapat tender meja pengantin. Penat tau..! Entah bila la bakat ayah nak turun pada anaknya sorang nih.. Hehehe...

Lagi satu, ayah saya suka berkebun. Di belakang rumah kami ada sebuah taman yang penuh dengan bunga-bunga dan pokok. Siap ada pondok tempat berkelah dan buaian lagi.. Betul-betul berhadapan sawah dan tali air. Kalau nak tengok, datangla rumah! Ramai tak percaya tau yang semuanya tu hasil kerja tangan ayah saya. Kami yang lain-lain ni tukang siram jer.. Tu pun selalu lari menyorok bila kena suruh.. ^_^ Pokok favourite ayah saya orkid. Entah berapa banyak jenis orkid ada kat belakang rumah tu. Kengkadang pelik jugak, apalah yang best sangat dengan berkebun nih. Tapi bila dah siap, saya lah yang jadi tukang pengagum.. Hahaha... Seronok duduk kat taman bunga sendiri tau. Rasa la nyaman sangat...

Hurm, lagi satu... Saya tabik spring kat ayah saya sebab dia punya taste sangat best. Taste dari segi barangan, pakaian dan macam-macam lagi lah. Teringat plak time beli baju kurung dulu.. Saya dan mak memang rambang mata sangat tak tahu pilih mana satu. Last-last pakai khidmat ayahlah... Sudahnya memang baju yang ayah saya pilih sangat cantik. Siap ramai orang puji lagi. Apalagi, bila dah taste ayah lawa, selalulah kami mengheret ayah ke shopping complex. Tapi kena jaga-jaga gak, sebab lelaki tetap lelaki.. Pantang lama sikit dalam kedai, mesti mula membebel.. Hehehehe...

Apapun, ayah saya sangat best. Sebab ayah saya, saya boleh berada di sini dalam keadaan ini sekarang. Tak tahulah macam mana agaknya kalau ayah saya takde saat saya memerlukannya. Dahlah saya jenis cepat takut, selalunya ayahlah tukang naik semangat di samping mak. Mungkin kalau ayah tak didik saya macam apa yang telah ayah saya didik sekarang, saya akan jadi budak pengecut yang takut terima cabaran dan mara ke hadapan. Thanks Abah!!!

Sempena hari istimewa nih, saya nak wish Selamat Hari Bapa pada ayah kesayangan saya Mohd Noor Bin Mokhtar...Semoga abah selalu berada di bawah rahmat allah selalu... Sayanggg abah..! (",)

4 comments

Write comments
June 19, 2008 at 1:15 AM delete

salam.

May ALLAH bless your dad, ainul. insyaAllah.

saya rasa saya rapat dengan dua2, my mama and abah.

hubungan saya dgn abah rapat jugak. almost takde rahsia. time sekolah, dengan siapa saya kawan (terutama budak lelaki), semua saya bagi tau abah.

saya sms siapa. saya jumpa siapa. abah tak pernah suruh, cuma.. entah, saya rasa sngt percaya kat abah. dan dia lah penasihat terbaek buat saya kat dunie nie. insyaAllah

oke.take care my dear! hugs.

yours,
Nurul ;)

Reply
avatar
Ainul Arina
AUTHOR
June 19, 2008 at 9:37 AM delete

nurul :
thanks for the doa.. :)
kita serupalah nurul.. anak bapak. huhu... take care too dear!

Reply
avatar
fatehah
AUTHOR
July 8, 2008 at 8:08 PM delete

ahakz rindu bpk ku juge..

yeah..daddy's girl..!!

Reply
avatar
Ainul Arina
AUTHOR
July 11, 2008 at 3:58 AM delete

fatehah:

haha.. tehah, ko dh nk balik malaysia dah.. aku lagi sebulan memendam rindu di sini.. hu....T_T

Reply
avatar
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *