Batu VS Coklat

Assalamualaikum....

Sebelum apa-apa, saya nak tanya semua orang. Agak-agak la kan, gambar yang dekat atas ni gambar apa ek? Renung betul-betul.. Tengok kiri kanan dia, atas bawah belakang.. Apa gambar saya kali ni?? *_*

Hurm, saya tak nak jawab! Tapi saya nak mintak jawapan dari seorang kawan saya nih.. Kita kasi nama dia Yaya lah.. Cumanya kali ni saya bawak dia dalam bentuk dua identiti.. Identitinya ialah sebelum dan selepas datang Jordan... Hehehe... Kenapa? Kita tengok kat bawah ni yer!

Sebelum datang Jordan:

Penemuramah: Agak-agak yang kat atas tu apa?
Yaya : Owh, itu batu aquarium!! ( menjawab dengan muka penuh konfiden..)
Penemuramah: Anda pasti? Yakin dengan jawapan anda?
Yaya : Ya!!!!

Rasa-rasa jawapan ni betul ke? Korang macam mana? Siapa ada jawapan lain?

Selepas datang Jordan:

Penemuramah: Agak-agak yang kat atas tu apa?
Yaya : Ntah, macam coklat batu jer..
Penemuramah: Aik, dulu kata batu aquarium??
Yaya : Ngee... ( tersengih dengan muka selamber..)

Maka, apakah jawapannya?? Maka untuk membuktikan adakah ia batu atau coklat, kami tengah memanggil seorang rakan untuk memecahkan benda di atas dengan sudu. Maka, hasilnya... Jeng, jeng, jenggg....

Taraaaa.....Ya... inilah tuan-tuan, benda yang bernama coklat batu!!! Hehehe... ^_^

Apa kaitannya? Sebenarnya nak kata yang kita mungkin tak tau sesuatu benda tanpa pergi ke mana-mana untuk mengetahui perkara baru.. Contoh macam kes kat atas tadi lah. Kalaulah Yaya tidak datang ke Jordan, adakah dia akan mengetahui bahawa gambar itu adalah coklat dan bukannya batu? Mungkin ya, mungkin jugak tidak! Bayangkanlah kalau ada orang kasi dia hadiah benda ni, pastu dia tak tau. Then, dia taruk dalam aquarium kasi lawa-lawa.. Adus, maka berkata ikan, "baiknyer tuan aku kasi aku cekelat..." See? Penat-penat orang beli untuk orang, ikan pulak yang makan.. ^_^

Maka, di sini nak katanya, sila lah keluar dari tempat anda dan berjalan-jalan... Tak payah sampai ke luar negara pun tak pe je.. Dalam Malaysia pun dah banyak tempat-tempat menarik. Seronok-seronok jugak, tapi bila kita keluar mengembara tu, kena lah tengok sekeliling dan belajar benda-benda baru dan kutip pengalaman. Setiap perkara yang ada di atas bumi ini ada hikmah di sebaliknya. Cumanya, yang perlu sekarang adalah kita. Sama ada nak ambil atau pun tidak...Allah pun ada sebut dalam quran tentang pengembaraan nih. Memang sangat dialu-alukanlah untuk berjalan selalu. Kata orang, jauh berjalan, luas pemandangan...

Cakap pasal coklat batu ni, teringat plak time first-first nampak dulu.. Orang baru la katakan, mana kita tahu itu coklat.. Pelik tengok dia kumpul banyak 'batu aquarium' dalam balang biskut. Nak kata bela ikan, tak nampak pun bayang ikan. Betul-betul konfius. Sekali boleh pulak dia ambil 'batu' tu dan dengan selambernyer memasukkan 'batu aquarium' dalam mulut.. Ingatkan kawan tu tak perasan, rupanya kita yang tak tau.. Hehehehe... Kesimpulannya, janganlah pelik kalau nampak orang makan batu.... :P

4 comments

kembar ainul arina | May 23, 2008 at 4:09 AM

sedap weyh coklat batu tuh...
xcaye?
try makan...
hehehe

Ainul Arina | May 23, 2008 at 9:07 AM

uiks, sejak bila plak sy ada kembar nih? ni golongan arinaat ke ni? hehe..

Ainul Arina | May 23, 2008 at 9:07 AM
This comment has been removed by the author.
Pijah | July 10, 2008 at 5:55 PM

mmg sedap coklat batu ni. kwn yg baru balik dr mekah mesti beli bg kt kelas. hehe. sedap !

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images