Simpanan Masa Depan

Tadi saya pergi kelas Markas Quran macam biasa. Hari ni Sheikhah Hiba' ajar tentang adab bersama Quran. Menariknya, sebelum kitaorang mula pembelajaran, saya dan rakan-rakan sempat melihat latihan persembahan remaja dan kanak-kanak perempuan arab untuk Program Sayangi Rasulullah yang akan dibuat sabtu ni. Memang terpegun. Diaorang ni semua sangatlah bersemangat. Ada yang bersyair, ada yang bernasyid, ada gak yang bersajak.. Sangat best lah.. Lepas semua latihan siap, tiba-tiba je kami budak-budak Malaysia ni diminta menasyidkan sebuah lagu tentang rasulullah. Lagu dalam melayu atau dalam bahasa arab. Malu pun ada mula-mula. Tapi lama-lama seronok plak terlebih. So, kami memilih lagu Rasulullah daripda kumpulan Hijjaz. Alhamdulillah, suka plak orang-orang arab ni dengar lagu Malaysia. Lepas tu, sheikhah Hiba' kasi cadangan suruh masukkan team nasyid Malaysia dalam program diaorang tuh. Ha??? Terkejut habis semua orang.. Jenuh la menolak idea bernas tu. Bukan apa.. Kami ni pemalu orang nya. Heheh.. Takdelah. Cumanya, kekangan exam yang membataskan semua benda. Hari isnin ni sampai tiga subjek serentak. So, kena la bersedia betul-betul kan?

Hari ni ada satu benda yang saya belajar. SIMPANAN MASA DEPAN.. apa maksudnya? duit ke? makanan ke? Tak... tapi pahala. Kenapa? Sebabnya hari ni, saya baru disedarkan oleh al-fadhilah sheikhah saya sendiri.. Ceritanya macam ni, sheikhah Hiba' baru disahkan mengandung anak kedua. So, cadangnya untuk meraikan berita tu, saya cadang nak kasi sikit hadiah. Hadiah biasa jer.. So, saya pun kasilah hadiah tu dekat sheikhah time habis kelas. Selalunya orang mesti gembira kan kalau dapat hadiah? Tapi sheikhah saya ni lain plak reaksinya. Bukan tak gembira. Cumanya dia terasa yang hadiah tu dah menggantikan ganjaran Allah untuk dia. Macam mana tu? Dia kata dia buat semua ni untuk allah semata-mata. Kalau nak ganjaran pun, dia cuma nak ganjaran daripada Allah je. Kiranya dia memang tak pernah ambil walau sedikit pun upah atau hadiah atau yang seadik-beradik dengannya. Semuanya yang dia harap hanyalah pahala untuk dituntut di akhirat kelak. Tergamam plak saya yang mendengar. Tapi kali ni dia terpaksa ambil. Mungkin sebab takut saya terasa kot. Tapi dia pesan ni adalah kali terakhir dia ambil hadiah. Lepas ni, dia pesan jangan buat camtu dah..

Hurm.. benda ni memang bukak fikiran saya sikit. Tak pernah terfikir pun bahawa ganjaran yang kita dapat di dunia ni kiranya macam dapat cash dah la daripada Allah. Kiranya kalau selalu sangat dapat cash, apa lagi yang tinggal untuk kita di akhirat? Mengharapkan syafaat? Mungkin boleh. Tapi kita ni dah benar-benar layak ke? Sedangkan orang lain semua dah ada bekalan yang bertimbun-timbun, kita ni ada apalah sangat. Semua dah dapat ganjaran cash kat dunia. Mesti berkurang agaknya bekalan kita di akhirat... Betul tak?

Makanya, apa kata hari ni kita cuba ubah gaya hidup kita. Bukan la nak kata langsung tak boleh ambil upah atau hadiah dan sebagainya. Cumanya cuba kita tanamkan dalam diri kita bahawa apa yang kita buat ni, kita cuma nak ganjaran di akhirat. Tak nak la dapat cash terus kat dunia je memanjang.. Tak ikhlas? eh, takdelah.. Ikhlas ni kan ada tiga tingkatan. Ikhlas Hamba, Ikhlas Saudagar dan Ikhlas apa ye lagi satu? alamak,lupa plak.. takpe.. kalau saya ingat, saya edit balik la ek.. Kiranya kalau kita buat sesuatu dgn ada niat untuk tuntut ganjaran pada allah di akhirat, maknanya ikhlas kita dikira ikhlas saudagar. Tak salah pun.. Boleh jer.. Lagipun, kita hanya mintak pada Allah. Allah memang suka diminta-minta kan? Ini jugak boleh jadikan kita lagi semangat nak buat sesuatu ibadah dengan sempurna... So, apa lagi? Kita cuba lah bersama-sama.

Oklah. Nak solat maghrib. Bila-bila kita update lagi.. Ma3assalamah... wassalam...

PENGAJARAN : Ikhlas umpama semut hitam di atas batu hitam di dalam sebuah bilik yang gelap dan hitam. Betapa sukarnya untuk mencari keikhlasan. Perbaharui niat setiap langkah agar kita tidak terpesong dari landasan kebenaran.
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Text Widget

Contact Form

Name

Email *

Message *

Popular Posts

Flickr Images