Salah konsep antara Edema dgn Chill Pain..

12:05 AM 0 Comments A+ a-

Assalamualaikum....

Hari ni, awal-awal lagi saya dah terjaga..Mungkin gara-gara nervous teringatkan temujanji di Markas Sihhi hari ini. Semuanya disebabkan telapak kaki saya yang membengkak tak surut-surut. Sejak winter lagi dah jadi macam tu, tapi disebabkan ingatkan bengkak ni hanyalah 'chill pain' yang biasa jadi waktu winter,saya biarkan je. Sudahnyer dah masuk spring pun tak surut-surut lagi. Kasut pun dah banyak tak muat. Nasib baik kasut sport boleh adjust2 kasi longgar.. Risau jugak, ni pasal bengkak ke pasal peningkatan berat badan lepas winter.? Tapi kalau kata naik berat, takkan effect kat tapak kaki je.. Makanya, kebarangkalian kedua ni diposong serta-merta.. Nasib baik.. hehe..

Khamis lepas, waktu tunggu kelas quran bermula, saya mengurut-ngurut kaki dengan harapan bengkak ni akan surut. Ramai kawan-kawan yang menasihati saya supaya segera ke klinik. Terutamanya Belle. Terharu jugakla. Belle dari dulu lagi sangat caring. Pantang saya buat something yang membahayakan kesihatan, habis saya kene ceramah free dari this doctor-to-be.. Makanya, saya pun terpaksala ikut doktor peribadi saya nih ke klinik lepas kelas. Markas Sihhi tu sebenarnya klinik. Di sana, terasa macam jadik budak-budak balik sebab tercengang-cengang tak tau nak ke mana. Biasalah, ni first time pegi klinik.. Maka, Belle dilantik sekali lagi sebagai penjaga untuk menguruskan pendaftaran.. Terima kasih lagi skali..

Makcik kaunter klinik ni sangat la peramah. So, takde la rasa segan sangat. Cuma yang lawaknya, secara tiba-tiba dia memuji-muji nama yang ada dalam kad pelajar saya. Katanya dia kagum kerana nama saya mempunyai maksud yang unik.. Nak tau apa? ainul arina = MATA SINGA.. erk, tercengang kami dengar makcik ni cerita.. Pulak dah, aritu ada sorang kawan arab kata 'arina' ni terkenal di jordan sebab ia nama pasukan bola sepak terkenal serta hotel terkemuka. Entah betul atau tak, saya sendiri tak pasti.. Tapi sampai sekarang saya sendiri confius dengan makna nama saya.. pelbagai maksud yang dah saya jumpa.. Ejaan nama pun dah confius.. 'ain atau alif? wallahualam.. yang pasti, ibu saya meletakkan nama ini sebab maksud yang baik. so, who cares? Lagipun, lumrah bagi bangsa arab setiap perkataan membawa banyak maksud.. Itu 3adii...

Berbalik kepada cerita kaki saya tadi, lepas buat pemeriksaan, saya telah ditegur oleh doktor sebab tak datang awal-awal. Tambah dia lagi, dia tak pasti sebab spesific kaki saya bengkak mungkin edema atau mungkin sebab lain makanya "We have to do futher investigation.."... Erk, berdebar betul dengar ayat doktor nih.. Ni yang buat saya allergic jumpa doktor ni.. Takut jadinyer.. Lepas periksa-periksa semua, saya diberi tiga borang utk menjalani ujian makmal pada hari sabtu ni. banyaknyer... T_T Ayat paling ditekankan "Edema is not 3adii..." dengar tu, jangan salah konsep lagi...

So, hari ni saya ke klinik utk sambung ujian. Kena amik darah sampai penuh satu picagari tu.. So, isnin ni kene datang balik untk tgok keputusan. Semoga tak ada apa-apa yang serius... Ameen... Lepas habis procedure, saya ngan Belle uji kefahaman anatomy balik tentang arteri dan vena. Kenapa, mengapa,dimana,berapa dan bagaimana.Alang-alang ulangkaji secara realiti, biar sampai ingat dan lekat kat kepala.
Oklah, sekarang kena sambung study physiologi balik.. Urinary system dan Nervous System menanti untuk dibuka.. Jumpa lagi..

Pengajaran : Kalau ada apa-apa pelik jadi pada badan anda, sila segera jumpa doktor.. karang
kalau lambat, badan tak sihat, telinga kena denda dengar ceramah percuma... ^_^
Powered by Blogger.

Text Widget

There was an error in this gadget

Contact Form

Name

Email *

Message *